نخستین مقاله درباره کاوش‌های باستان‌شناسی آمل از مسجد جامع این شهر، در نهمین همایش بین‌المللی آیکانه سوئیس پذیرفته شده و ارائه می‌شود.

میثم فلاح باستان‌شناس و یکی از نویسندگان کاوش‌های باستان‌شناسی آمل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس در آمل گفت: با پذیرش این مقاله در نهمین همایش بین‌المللی باستانشناسی آیکانه در کشور سوئیس به‌عنوان سخنران دعوت شده‌ام.

وی با اشاره به اهمیت این مقاله اظهار داشت: این مقاله، نخستین مقاله حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی آمل است که در یک جامعه بین‌المللی به‌عنوان سخنرانی پذیرفته شده است.

فلاح تصریح کرد: تنها مقاله با محوریت گزارش کاوش‌های باستانشناسی مازندران است که در این همایش بین‌المللی ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: دستاورد علمی این مقاله از یک‌سو نه تنها مشخص‌کننده هویت و فرهنگ صدر اسلام آمل و منطقه بوده،‌ بلکه ایران و دنیای اسلام را نیز شامل می‌‌شود زیرا مواد حاصل از کاوش مسجد جامع آمل به قرون دو تا چهار هجری قمری باز می‌گردد که بالغ بر هزار سال قدمت دارد.

این باستان‌شناس تصریح کرد: در تابستان 1391 مطالعات میدانی باستان‌شناسی مسجد جامع آمل با هدف مستندنگاری یافته‌های باستان شناختی که بر اثر تخریب کف‌فرش مسجد صورت گرفت به قصد مرمت مسجد به انجام رسید و یافته‌های این بخش شامل کشف دو قبر متعلق به عصر قاجار با ساختار تاق گهواره‌ای و ساده و نیز قطعات سفالی بوده است.

فلاح یادآور شد: مسجد جامع آمل به‌ عنوان یکی از مساجد جامع صدر اسلام ایران مطرح است که تا به‌حال به این موضوع پرداخته نشد و امید می‌رود این مقاله سرآغازی برای انجام کاوش‌های روشمند و علمی شهر قدیم آمل و شناسایی این مسجد در تاریخ و معماری و باستانشناسی کشور باشد.

وی با اشاره به نویسندگان این مقاله افزود: مطالعه گونه‌شناسی و گاه‌نگاری نسبی سفالینه‌های مکشوفه از مسجد جامع آمل توسط بنده و دکتر عابد تقوی نگاشته شده است.

3 thoughts on “کاوش‌های باستان‌شناسی مسجد جامع آمل در سوئیس ارائه می‌شود”
  1. در آغاز مطرح کنم کهبسیار خوشحالم که یک مقاله از مازندران در این همایش مطرح می شود البته برای چندمین بار . در ضمن خواهش می کنم در نوشته های خود تحقیق بیشتری بفرمایید. 1- این کنفرانس که 2 سالانه برگزار می شود از سال 2008 تا بحال همیشه مقاله های باستان شناسی مازندران و و یک مقاله از آمل قبلا در آن سخنرانی چاپ شد. پس این مقاله نه اولین بلکه چندمین هست و اخری هم نخواهد بود.
    2- سطح این همایش در سالهای اخیر بسیار پایین هست که باستان شناسان مطرح دیگر در آن حضور پیدا نمی کنند و بیشتر جولانگاه باستان شناسان آماتور کشور ها شده است. پیروز باشید

  2. با سلام و صلوات
    بنده از افرادی هستم که مستقیماً از این موضوع اطلاع نزدیک و کافی دارم. چون شغلم در حوزه میراث فرهنگیه و بعنوان دوست مشترک، هم آقای فلاح را میشناسم و هم این آقایی که در بالا خودش را ناشناس معرفی نموده. به احترام اینکه ناشناس معرفی شدند، بنده هم اسمشان را نمیگویم. آقایی که استاد باستانشناسی دانشگاه ….. هستید و در این چند روز آنقدر پیرامون این موضوع با میراث آمل و استان و ارگان های خبری و شهری (شهر بغلی آمل) تماس گرفتید و زیرآب زنی و …، ‌که واقعاً برای خود مجموعه ما نیز مایه تأسف شدید. آقای فلاح هم در جریان تمامی مکالمات و زنگ ها به افراد هستند و گزارش ها را در دست دارند، ولی نمی خواهند به این حرفهای به اصطلاح خاله زنکی شما واکنش نشان دهند.
    با صحبتی که با آقای فلاح داشتم و چک لیست پذیرش و برنامه ها را دیدم و از طرفی متن خبر را هم خواندم،‌ انصافاً، خدا را شاهد میگیرم،‌ که نتوانستم ساکت بمانم و به این سخنانی که هم جنبه فرافکنی اذهان عمومی دارد و هم جنبه توهین و هم جنبه پیگرد،‌ بعنوان یک میراثی که شخصیت شغلی کلی مجموعه ما را نادانسته به چالش کشیدند، پاسخ نگویم.
    کلام شما درست است که میگویید:
    الف: این همایش دو سالانه است.
    ب: همیشه از مازندران مقاله بوده و اتفاقا در این دوره هم پذیرفته شده است.
    ج: این مقاله اولین نبود، نیست و مطمئنا نخواهد بود.
    ولی:
    1- آقای فلاح گفتند این تنها مقاله با محوریت گزارش کاوش باستانشناسی در مازندران است! کاملا حرفشون صحیحه. ایشان که نگفتند از مازندران مقاله دیگری نیست! مقاله دیگری با عنوان مختلفی در حوزه باستانشناسی هست، ولی پیرامون گزارش کاوش نیست!!
    2- این را دیگه همه بچه های باستانشناسی اینجا میدانند که این اولین مقاله راجع به باستانشناسی شهر قدیم آمل (مسجد جامع) است. که در خبرها (به تیتر دقت شود)، به همین موضوع اشاره شده است. نه چیز دیگر. تیتر “نخستین مقاله درباره کاوش‌های باستان‌شناسی آمل از مسجد جامع این شهر، در نهمین همایش بین‌المللی آیکانه سوئیس پذیرفته شده و ارائه می‌شود.”
    3- همچنین در خبر اقای فلاح اشاره نشد که این همایش دوسالانه برگزار میگردد و یا نمیگردد و ازچه سالی شروع شده! یا شروع نشده! آوردن این موضوع به چه منظوریست؟!! هر همایش برنامه خاص خود را داراست.
    4- شما بیشتر به اینکه به دستآورد علمی این مقاله توجه نموده و اهمیت دهید، به حواشی پرداختید. این مقاله با تحلیل سفال های بدست آمده از مسجد جامع توانست ارتباطی علمی و قابل اعتنا بین تاریخ ساخت مسجد جامع و یافته های باستانشناختی ارائه دهد که به نوبه خود و اینکه شما هم میدانید در بین مساجد جامع ایران درخور توجه و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده که نشانگر اهمیت و معرفی مسجد جامع آمل بعنوان یکی از مساجد صدر اسلام در ایران است. بسیار قابل تقدیر است.
    4- به چه منظور و هدف و عقیده و منطق،‌ شما سطح این همایش را آماتور می پندارید؟! جایگاه شما مگر کجاست؟! خود را در چه جایگاه علمی فرض نمودید؟!‌ اگر برنامه را ببینید هم بچه های آکادمیک ایران در این همایش مقاله دارند و هم باستانشناس های معروف دنیا که در حوزه خاورمیانه دارای سبک و نظریه هستند مقاله دارند. حداقل همه می دانند که این همایش از همایش ها و “سمیناهار”های ایران خیلی خیلی بالاتر است. از یک طرف میگویید از سال 2008 به اینطرف از مازندران مقاله است، این اولین نیست و آخرین هم نخواهد بود! پس یه خبری هست، اهمیتی دارد که بچه های خوب مازندران و ایران مقاله میفرستند، شما با این حرف به شعور همه توهین کردید.
    5- در پایان آقای باستانشناسی که از این جنبه قابل احترام هستید که مطالعاتی را در … و … داشتید، یک نصیحت همکارانه: شما هم بنویسید، شما هم برید دعوت شوید، شما هم برای این شهر و کشور افتخار بیاورید،‌ والا نامرد باشم و باشیم که از شما حمایت نکنیم، حسادت حس قشنی نیست.
    پیامبر(ص) می فرمایند: دروغ روزی را کم میکند…
    پس، دروغ بستن به دیگران قشنگ نیست… حسادت هم قشنگ نیست…
    با تشکر و آرزوی موفقیت
    یاعلی

  3. بعید هم نیست کامنت دوم از باستانشناس مذکور باشد! کاش بجای نگرانی حواشی کمی بیشتر به اصل موضوع ماهیت مقاله پرداخته میشد.. نیاکی از آمل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *