رئیس موسسه بین‌المللی علوم وحیانی اسرا گفت: در شب تاسوعا مهمترین واقعه تاریخ اسلام به تصویر کشیده شد.

 حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی امشب در تکیه هدایت آملی با اشاره به اینکه اندیشه، ایمان و عمل مسیر زندگی انسان‌ها را تغییر می‌دهد، اظهار داشت: زندگی انسان‌ها در اسلام متنازل در چارچوب وحی و براساس اصول ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه اسلام نازل به لحاظ ظاهری شبه اسلامی است، افزود: اسلام نازل الفاظ و ظواهر اسلام را دارد ولی در باطن و حقیقت با خواص و خلق و خوی حقیقی اسلام تناسبی ندارد.

جوادی آملی با تاکید بر اینکه اگرچه ظواهر و نشانه‌های دینی و قرآنی اسلام نازل با اسلام متنازل یکی است اما از حقیقت اسلام واقعی به دور است، تصریح کرد: در تمام جریاناتی که بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) به ویژه در جریان خلافت پنج ساله علی ابن ابی‌طالب(ع) و جنگ‌هایی که به اسلام تحمیل شد، تحمیلی بر جریان اسلام متنازل وجود دارد.

وی بیان داشت: بسیاری از جنگ‌هایی که بعد از آن رخ داد به ظاهر برای دفاع از اسلام بود و بندها و نشانه‌هایی از اسلام را در آن به کار بستند اما با اسلام متنازل فاصله‌ها داشت.

مدیر حوزه علمیه و مدرسه تخصصی امام حسین عسگری(ع) با اعلام شباهت‌ها و تفاوت‌های اسلام نازل و متنازل اظهار داشت: باید این ویژگی‌ها را شناخت تا بتوان براساس آن دین خود را ارزیابی کرد.

وی با اشاره به شب تاسوعای حسینی افزود: در شب تاسوعا مهمترین واقعه تاریخ اسلام به تصویر کشیده می‌شود، واقعه‌ای که در آن جنگی بر علیه امام حسین(ع) واقع می‌شود.

جوادی آملی با تاکید بر اینکه بیان سالار شهیدان در این شب شعار جاودانه، ماندگار و عزت‌آفرین برای همه مسلمان است، گفت: ایشان در این شب تسلیم نشد و راه‌هایی که استبداد بر ایشان بست نیز موجب نشد که اسلامی که به آن ایمان داشت عقب‌نشینی کند.

وی با اشاره به اینکه خداوند انسان‌ها و عالم را براساس یک رویکرد و هدفی خلق کرده است که انسان را مدیریت می‌کند، تصریح کرد: هر انسانی با هر رویکرد و جهت‌گیری باشد به همان سوی کشیده می‌شود چون جهت‌گیریش بر وی ولایت دارد.

جوادی آملی با اشاره به اینکه تمام کسانی که در شب تاسوعا به همراه امام حسین(ع) باقی ماندند و او را تنها نگذاشتند وجهه و رویکردشان به سوی آخرت بود و نظر دنیایی نداشتند، بیان داشت: این افراد مقربان درگاه الهی شدند چون رویکردشان به سوی خدا بود.

وی با تاکید بر اینکه یک نفر از اصحاب حسین(ع) برای رسیدن به مقام و قرب دنیا در کربلا نماند، ادامه داد: این افراد وجودشان با اباعبدالله(ع) بود.

این استاد حوزه با اعلام اینکه پویندگان اسلام متنازل به این سمت و سو گرایش دارند و اسیر پایه‌های دنیایی نمی‌شوند، اظهار داشت: مال و دنیا باعث رسیدن به جلوه الهی نمی‌شود و باید حسین(ع) و عاشوراییان را شناخت تا پی به اسلام متنازل برد.

وی تصریح کرد: ویژگی‌های اسلام متنازل حقیقی است و ریشه در وحی دارد اما ریشه‌های اسلام نازل در دنیا است.

وی گفت: جهت‌گیری اسلام نازل به این سمت و سو است که فرد نماز می‌خواند اما اسلامش و باطنش به سمت دنیا است.

جوادی آملی با بیان اینکه بیایید در این شب‌های عزیز از خداوند بخواهیم که حب دنیا و مال‌دوستی را از دل‌هایمان بیرون کند، تصریح کرد: عدم گرایش به دنیادوستی از ویژگی‌های اسلام متنازل است.

One thought on “مهمترین واقعه تاریخ اسلام در شب تاسوعا به تصویر کشیده شد”
  1. ….ای کاش سری هم به هیئت های بی تجمل می زدی و از مجالس پربار آنان عکس می انداختی ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *