هراز نیوز:در روز جمعه مورخ 14 تیرماه 1392 جمعی دعوت شده از بین دوستداران طبیعت به میزبانی انجمن سرو قامتان دور اندیش با هدف حفاظت از منابع طبیعی و تاریخی و ممانعت از نابودی شقایق ها در مجتمع کوهستانی پلور (قرارگاه) گرد هم آمدیم تا به نیت پاکسازی دشت شقایق در اولین جشنواره حفاظت از شقایق های پلور در منطقه اسپرین واقع در بین جاده ی پلور به رینه ، گامی مثبت برداریم .

قابل ذکر است که پلور تنها مکانی است که شقایق ها را این گونه منحصر به فرد در دشت با نمای زیبای دماوند در پس زمینه اش ، به نمایش می گذارد و اگر این منطقه با روند فعلی نابود شود وداع با دشت شقایق ها زود فرا می رسد ….

ساعت 9:30دقیقه صبح از قرارگاه ، طبق هماهنگی های انجام شده توسط خانم عقاپور (رئیس انجمن سروقامتان دوراندیش ) با ماشین های شخصی راهی منطقه ( اسپرین) شدیم . بهترین و زیباترین قاب از دماوند در تمام طول مسیر و منطقه همراهی مان می نمود و دلبرانه با دوستدارانش سخن می گفت . ساعت 10:00به دشت  که رسیدیم از مخمل قرمز شقایق ها جز چند خال قرمز آنهم به سختی بر چهره ی طبیعت بر جای نمانده بود . نایلون های زباله به همراه دستکش توسط انتظامات انجمن دربین افراد شرکت کننده پخش شد و همگی شروع به پاکسازی منطقه نمودیم و در کمال تأسف این زباله ها بودند که از بین گونه های مختلف گیاهی که در منطقه وجود داشت در کیسه ها جای می گرفتند . گردشگران بیشماری از سراسر ایران در منطقه حضور داشتند که با توجه به توضیحاتی که برایشان می دادیم  علاقه مند به این حرکت شده و در پاکسازی منطقه همراهی مان  نمودند . عدم حضور محیط بان در منطقه برای حفاظت از شقایق ها و دیگر گونه های گیاهی با توجه به حجم مسافران و گردشگران به شدت محسوس بود . گروه رفتگران طبیعت به سرپرستی جناب آقای امیری نیز از تهران به جمع مان پیوستند ( دست مریزاد و خدا قوت ) تا ساعت 14:00به پاکسازی منطقه مشغول بودیم ، خوشبختانه با تدابیر و هماهنگی هایی که از قبل توسط انجمن سروقامتان دوراندیش  با دهیاری پلور انجام گرفته بود ، زباله های جمع آوری شده بلافاصله در ماشین حمل زباله  قرار گرفت . بعد از گرفتن عکس های دسته جمعی دوستداران طبیعت با دشت و نمای زیبای دماوند و خداحافظی با جمعی از شرکت کنندگان ،  راهی مجتمع کوهستانی پلور ( قرارگاه ) شدیم .

در قرارگاه ، نمایشگاه صنایع دستی و مواد غذایی بومی منطقه از جمله نان کوهی ، آویشن ، چای کوهی  و… برپا بود . استراحتی کوتاه  به منظور خوردن ناهار و تجدید قوا  داشتیم . ساعت 15:45 دقیقه جشنی که به مناسبت حفاظت از شقایق های پلور  توسط انجمن در نظر گرفته شده بود در سالن قرارگاه پلور با تلاوت قرآن کریم توسط آقای عباس طیبی آغاز شد ، سپس سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته و افراد حاضر در سالن به احترام سرود سرزمین شان برخاسته  وبا آن زمزمه کردند. خانم سمیرا عقاپور ، مؤسس  و مدیر انجمن و دبیر جشنواره ضمن عرض سلام و خیر مقدم خدمت اساتید و مهمانان محترم از حضورشان در برنامه تشکر نموده و تاریخچه ای مختصر از انجمن و سپس اهداف برگزاری این جشنواره را  ارائه نموده و برای ممانعت از نابودی شقایق ها طرحی را تهیه و تدوین نمودند که مهمترین آن شامل موارد زیر می باشد :

       پاکسازی دشت شقایق و نصب سطل زباله

       نصب تابلوهای ممنوعیت قطع و بوته کنی شقایق ها

       حضور مستمر حداقل 4 مأمور محیط بان در زمان گل دهی شقایق ها

       اتخاذ تدابیر قانونی برای لحاظ جرائم نقدی یا غیر نقدی متخلفین

       جلوگیری از ورود خودروها به داخل دشت شقایق

       برگزاری سالانه جشنواره حفاظت از شقایق های پلور

و در نهایت آرزو نمودند تا به مانند سالهای نه چندان دور ، دشت شقایق را چون مخملی قرمز در دامان بام ایران ، دماوند  همگان دوباره شاهدش باشند .

سپس جناب آقای استاد سهیل محمودی ، شاعر بزرگ معاصر کشورمان  ،افتخار حضور و استفاده  از  سخنان دلنشین شان نصیبمان شد . مهمترین موارد ذکر شده توسط ایشان اشاره به پتانسیل گردشگری پلور ، وجود داشتن نماد ایران ( دماوند ) و دشت شقایق در پلور  و ارتقاء سطح تبلیغاتی و توریستی منطقه بود .

در ادامه برنامه فیلم مستند نگین سرخ به کارگردانی استاد جواد باقری برای حاضران پخش شده و سپس گروه موسیقی دلشدگان به سرپرستی جناب آقای منوچهر فیروزی  به اجرای قطعات موسیقی سنتی پرداخته و طراوت  و شور را به میهمانان عرضه داشتند .جناب آقای دکتر احمد نادعلیان دارای دکترای فلسفه هنر از دانشگاه مرکزی انگلستان به نمایش اسلاید کارهای هنری ونمایشگاهی شان در کشورهای دنیا و توضیحاتی راجع به خاصیت سنگهای رودخانه ای پلور برای حجاری و تخریب دماوند کوچک پرداختند .

در ادامه استاد عبدا.. شهیدی از اولین خوشنویسان برجسته آمل نیز  در مورد شقایق ها و بی توجهی به این میراث طبیعی سخن راندند . امیر رضا اکبرزاده 9 ساله نیز غزلی از حافظ در رابطه با طبیعت خواند .گروه موسیقی دلشدگان با اجرای قطعات موسیقی سنتی این مرز و بوم شادابی و شوق را دوباره به مهمانان ودیعه داد . و استاد سهیل محمودی نیز با خواندن چند قطعه از شعرهایشان  ، حاضران را با خود همراه نمودند . در انتهای برنامه مراسم تجلیل و اهدای لوح و تندیس به مقامات دولتی بخش و روستا و اساتید محترم انجام گرفت . این جشن در ساعت 20:00به پایان رسید .

امید است چنین برنامه هایی در آینده ادامه داشته و جا دارد  در اینجا از فرمانداری آمل ، اداره منابع طبیعی آمل ، اداره محیط زیست آمل ، بخشداری لاریجان ، دهیاری و شورای پلور ، پاسگاه پلور ،شورای آب اسک و قرارگاه کوهنوردی پلور به خاطر همکاری صمیمانه شان تشکر نماییم .

IMG_0333

شقایق
شقایق

با تشکر :  قادی

7 thoughts on “تا شقایق هست زندگی باید کرد +عکس”
  1. بغل کردن آقا و خانم در عکس خیلی………

  2. باسلام، این عکس کلاً مورد دارد؟ چرا این عکس؟ و این افراد در این برنامه فرهنگی؟

  3. چه بی فرهنگهایی میان تو این سایت!!!!!!!!
    عقده ای ها……..

  4. مراسم پرشکوهی بود. این تلاشهارا باید قدر نهاد

  5. با سپاس از دست اندركاران اين جشنواره

  6. تمام عمر دنبال حواشي بوديم كه اينقدر عقبيم!!!!!!!
    اصل ماجرا رو بي خيال شدين رفتين سراغ بغل كردنه آقا و خانم…….
    متأسفم………

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *