به گزارش هراز نیوز به نقل از ایرنا، این قطعه به طول ۳ هزار و ۲۹۰ متر و با اعتبار ۹۳۰ میلیارد ریال احداث شده است.
همچنین امروز با حضور رییس جمهوری عملیات اجرایی قطعه دو واریانت گردنه امامزاده هاشم آغاز شد.
در مراسم بهره برداری از قطعه یك واریانت گردنه امامزاده هاشم كه ازجمله طرح های مهرماندگار است «علی نیكزاد» وزیر راه و شهرسازی، «مرتضی تمدن» استاندار تهران و «سید علی اكبر طاهایی» استاندار مازندران نیز حضور دارند.
رفع مهم ترین گره ترافیكی محور هراز و مشكلات زمستانی این محور كه حدود ۷۰ درصد آن در گردنه امامزاده هاشم است از جمله مزایای اجرای این طرح است.
ارتقای مشخصات هندسی مسیر و حذف پیچ های با شعاع قوس پایین و كاهش شیب طولی و كاهش طول مسیر به میزان حدود ۹ كیلومتر و كاهش ارتفاع حدود ۵۰۰ متر نسبت به گردنه امامزاده هاشم، كاهش قابل ملاحظه زمان سفر با صرفه جویی ۳۰۰ میلیارد ریال در سال ، كاهش مصرف سوخت به میزان حدود هزار میلیارد ریال در سال و كاهش قابل ملاحظه سوانح جاده ای از جمله اهداف دیگر اجرای این طرح است.
محور هراز یكی از محورهای اصلی ارتباطی استان مازندران با استان تهران و مركز كشور است و از گذشته به دلیل طبیعت زیبا و طول كمتر به نسبت محور چالوس و فیروزكوه مورد توجه گردشگران و اهالی بومی استان مازندران بوده است.
گردنه امامزاده هاشم به طول حدود ۲۱ كیلومتر بخش مهم و صعب العبور جاده هراز را تشكیل می دهد كه از حوالی دره سیاه چال شروع و در كیلومتر ۱۱۳ در امامزاده هاشم تا ارتفاع ۲۷۰۰ متر صعود كرده است و سپس تا سادات محله كاهش ارتفاع می یابد.
این بخش از مسیر موجود دارای شیب های صعودی و نزولی و شعاع قوس های كوچك تا حدود ۳۵ متر است. این قسمت از محور هراز جدا از مسایل ایمنی، مشكلات سرما و یخبندان و ریزش بهمن، از مشخصات هندسی بسیار پایین برخوردار است و حدود ۴۰ درصد مشكلات كلی جاده آمل – رودهن و بیش از ۷۰ درصد مشكلات زمستانی مربوط به این بخش از جاده هراز است.
خدا خیرشون بده….
درود و خسته نباشی بر جناب آقای احمدی نژاد ریاست محترم جمهور و همه کسانی که برای عمران و آبادی کشور تلاش می کنند.
با سلام به همه کسانی که به برای این تونل زحمت کشیدند- خدایش نزدیک به 14سال پیش که من آمدم تهران این تونل رو داشتن درست میکردند که تازه امسال تمام شد – بازم دمشون گرم / راه رو برای آدم آسان میکنه و خصوصا تو زمستون این تونل کارآیی خودش رو نشون میده ، مثلا توی برف و کولاک که باید سربالای رو میرفتیم و دوباره سرپاینی و چقدر جاده وحشتناک می شد ….
خدا رو شکر دیگه این خطرات رو نداره تو هر شرایط دمشون گرم
تونلی که یک روز هم کار نکرد روز چهارده و پونزدهم خرداد به دلیل ریزش همین تونل تازه افتتاح شده مسیر جاده سوادکوه ترافیک 12 ساعته رو تجربه کرد. واقعا چه مهندسی راهی داریم ما