در دکترین نظامی کشورهای غربی یا شرقی، رابطه فرمانده با زیردست خودش، تعریف شده است که در آن صمیمیت جایی ندارد.

به گزارش هراز نیوز به نقل از خبرگزاری بسیج، سرتیپ غلامحسین دربندی با اشاره به مطلب فوق افزود: این در حالی است در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شیوه مدیریت و فرماندهی جدیدی به دنیا معرفی شد. در جنگ‌های دنیا فرماندهی و هدایت نیروها براساس دکترین نظامی غرب یا شرق بنا شده است و آن ترجمه‌ای از آئین‌نامه‌های انسانی است. این امر در جنگ تحمیلی متفاوت بود چرا که مدیریت و فرماندهی آن بر اساس بینش توحیدی بنا شده بود.

وی ادامه داد: در ارتش‌های دنیا رابطه فرمانده و سرباز، رابطه‌ای تعریف شده است که نمی‌توان در خارج از چارچوب آن رفتار کرد اما در جنگ تحمیلی، فرماندهان کشورمان توانستند علاوه بر انجام مسئولیت‌ها و حفظ مراتب فرماندهی، فراتر از آن چارچوب رفتار کنند و رابطه‌ای پدر و فرزندی با سربازان خود داشته باشند.

سرتیپ دربندی با اشاره به بخشی از زندگینامه شهید سرلشکر منفردنیاکی فرمانده «لشکر 92 »‌ زرهی خوزستان خاطرنشان کرد: او با سرباز و‌ افسر رابطه‌ای محبت‌آمیز داشت. یادم می‌آید روزی در جریان عملیاتی به خط مقدم آمد. ما امکاناتی همچون مهمات مورد نیاز و حتی غذای کافی نداشتیم. شهید نیاکی تصمیم گرفت تا ناهار را در کنار ما بماند ما هم با نان خشک و کنسرو لوبیایی که در اختیار داشتیم از او میزبانی کردیم. بعد از ناهار تمام صحبت‌ها و نیازهای ما را در کاغذی یادداشت کرد. احساس کردیم که فقط به خط آمده تا ببیند چه خبر است و بعد از آن فراموش می‌کند که ما چه نیازهایی داریم. اما اینگونه نشد چون چند ساعت بعد تمام نیازهای ما را تامین کرد.

وی همچنین گفت: در جریان «عملیات الی بیت‌المقدس» به شهید نیاکی خبر می‌دهند که دخترش ناخوش است و بهتر است به تهران برود. اما او نمی‌رود. بعد از چند روز دوباره به او می‌گویند که دخترت به سرطان خون مبتلا شده است. اما او باز هم در جبهه می‌ماند تا اینکه پزشکان درمان دخترش را ناممکن می‌دانند و حال او وخیم می‌شود و پس از چند روز از دنیا می‌رود. همسرش با او تماس می‌گیرد که حداقل در مراسم ختم و تشییع جنازه دخترشان حاضر شود اما سرلشکر شهید نیاکی در نامه‌ای به همسرش می‌نویسد که من چطور این رزمندگانی را که در جبهه می‌جنگند و مانند فرزندان من هستند و هر روز تعدادی از آنها شهید می‌شوند، تنها بگذارم. در شهر کسی هست که تابوت فرزندمان را بلند کند اما در این جا کسی نیست که پیکرهای این شهدا را از زمین بلند کند.

سرتیپ دربندی ادامه داد: بعد از پایان عملیات عملیات بیت‌المقدس شهید نیاکی به منزلش رفت. از آنجایی که نیمه‌های شب به خانه رسیده بود به اتاق دخترش می‌رود و تا اذان صبح اشک می‌ریزد. وقتی برای نماز از اتاق بیرون می‌آید به همسرش می‌گوید که سبک شدم.

وی ادامه داد:اگر این بینش توحیدی در خطوط مقدم جبهه‌ها نبود تحمل شرایط دشوار جنگ بسیار مشکل می‌شد و سهم فرماندهان دفاع مقدس در این زمینه هم غیرقابل انکار است. این بینش توحیدی برگرفته از مکتب نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) است. هر آنچه که حضرت علی (ع) در خطبه‌ها و همچنین نامه‌هایش به فرماندهانشان همچون ممالک اشتر یا ابوذر و سلمان گفته بود در جنگ تحمیلی نیز استفاده شد.

سرتیپ دربندی در پایان گفت: شیوه مدیریتی هشت سال دفاع مقدس که در ظاهر فرماندهی نظامی جلوه‌گر شده است را هم می‌توان با مدیریت فرهنگی‌،اقتصادی‌،سیاسی و اجتماعی امروز منطبق کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *