هراز نیوز : نخستین جلسه هیئت مدیره انجمن صنفی خبرنگاران آمل در سال جدید با حضور نعمت الله قربانی رییس ، الناز پاکنیا نائب رییس ، روزبه نصیری دبیر و مجید رحمانی خزانه دار  به منظور تدوین برنامه‌های سال جاری و ارائه برنامه اعضای هیئت مدیره تشکیل شد.

نعمت قربانی رییس هیات مدیره  انجمن صنفی خبرنگاران شهرستان آمل با اعلام اینکه برنامه‌های سالیانه و ماهیانه این انجمن تدوین می‌شود، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با انسجام و همکاری تمام خانواده رسانه‌ای شهرستان آمل نیازهای مادی و معنوی خبرنگاران این شهرستان را تامین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته در آخرین روزهای سال توانستیم برای نخستین‌بار در مازندران به خبرنگاران عیدی پرداخت کنیم، یادآور شد: خبرنگاران تنها قشری هستند که بدون داشتن قراردادهای کاری فعالیت می‌کنند و نهادی مسئولیت حق‌الزحمه و مزایای این قشر را بر عهده ندارد.

قربانی افزود: در روزهای پایانی سال که نهادها و دستگاه‌های مختلف به کارمندان خود عیدی و پاداش می‌دهند خبری از کمک دستگاه‌های مختلف به خبرنگاران نیست.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران با کمترین حقوق و مزایا به فعالیت خود ادامه می‌دهند بر لزوم کمک و تسهیلات مالی به این قشر تاکید کرد و ادامه داد: تلاش کردیم با همکاری تعدادی معدود از دستگاه‌های اجرایی شهرستان عیدی پایان سال را میان خبرنگاران شهرستان توزیع کنیم که این امر با استقبال خبرنگاران مواجه شد.

انجمن خبرنگاران آمل

قربانی با اشاره به اینکه براساس برنامه تدوین شده در نخستین جلسه این هیئت مدیره نشست‌های خبری و آشنایی دستگاه‌های اجرایی با اهداف و برنامه‌های انجمن صنفی دنبال می‌شود، گفت: در 9 اردیبهشت ماه با توجه به استقبال اعضای شورای اسلامی شهر آمل، نشست نقد و بررسی عملکرد شش ساله این شورا از سوی انجمن صنفی برگزار می‌شود.

وی افزود: نحوه حضور کارشناسان و شهروندان در این نشست به زودی اعلام می‌شود.

مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران آمل با تاکید بر اینکه به مناسبت 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مظهری، دیدار و نشست با روسای دانشگاه‌های شهرستان آمل از سوی انجمن صنفی خبرنگاران پیگیری می‌شود، یادآور شد: تلاش می‌کنیم با چند تن از روسای این دانشگاه نشست خبری برای تمامی اصحاب رسانه برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: به مناسبت 27 اردیبهشت ماه روز روابط عمومی نیز همایش تجلیل از روابط عمومی‌های برتر شهرستان از سوی انجمن صنفی خبرنگاران شهرستان آمل برگزار می‌شود.

قربانی افزود: انتخاب روابط عمومی‌های برتر شهرستان بر عهده تمامی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شهرستان است.

13 thoughts on “برای اولین بار در مازندران :انتخاب روابط عمومی برتر / جلسه نقد شورا / عیدی به خبرنگاران”
  1. اینکه آقای نعمت الله قربانی رییس محترم انجمن صنفی خبرنگاران آمل بر لزوم کمک وتسهیلات مالی به اعضای این انجمن تاکید کرده و اظهار داشتن در این راستا با کمک تعدادی از دستگاههای اجرایی (دولتی) کمک هایی تحت عنوان عیدی به خبرنگاران دریافت کردند و این عیدی با استقبال خبرنگاران مواجه شد باید از ایشان و خبرنگارانی که از گرفتن عیدی و پول و پاداش از دستگاههای دولتی خوشحال شدن پرسید آیا نگران این نیستند که وامدار شدن و در انتظار بودن انجمن صنفی خبرنگاران به این دستگاههای دولتی عامل دولتی شدن و مانع استقلال و ایفای رسالت خبری شان در نقد دستگاههای دولتی بینجامد؟ شاید بهتر باشد انجمن صنفی خبرنگاران و خبرنگاران هم اندیش با این تفکر راههای بهتری برای حل مشکلات مالی و صنفی خود را جست و جو کنند که روحیه استقلال و آزادگی آنان را زیر سوال نبرد و شایبه دولتی شدن را در افکار عمومی ایجاد نکند.بله دستگاههای اجرایی به کارمندان خود حقوق و عیدی میدهند چون کارمندانشان مجری سیاستها و دستورات دستگاه تابعه هستند اما مگر انجمن صنفی خبرنگاران و اساسا خبرنگاران کارمند و مجری وطایف محوله از سوی این دستگاهها هستند که از آنان انتظار حقوق و عیدی داشتهه باشند؟بهتر است انجمن محترم صنفی خبرنگاران آمل به جای گرفتن اندک پولی به عنوان عیدای ، به دنبال بیمه کردن خبرنگاران به عنوان یکی از حقوق اساسی خبرنگاران عزیز باشد تا جایگاه و شانیت جامعه خبری حفظ شود.

  2. درباره پاسخ یک روزنامه نگار به عنوان خبرنگاری که از نزدیک در جریان فعالیت های انجمن هستم به عرض برسانیم که دلیل تشکیل و احیای انجمن به همین دلیل بود که براساس آن هیچ خبرنگاری برای تامین معیشت خود مجبور نباشد به تنهایی با دستگاه ها وارد مذاکره شود و یک تشکلی مانند انجمن به پیگیری مطالبات خبرنگاران به اآنان کمک کند، انجمن کار رسانه ای و خبری انجام نمی دهد و نیز هیچ یک از خبرنگاران نیز اطلاعی از اینکه این مبالغ از کجا تهیه شده ندارند.. مدیران کمک کننده نیز نمی دانند واقعا این تعداد به چه کسانی پرداخت شده است.. این راهکار و تدبیر انجمن بود تا با حفظ شانیت خبرنگاران، آنها را به حق واقعی خود برساند.
    تمامی دستگاه های دولتی در بودجه های خود دارای نیم درصد سهم رسانه در بخش های فرهنگی خودهستند ولی متاسفانه آن را صرف امور دیگر می کنند و حاضر به پرداخت کامل آن نیستند به همین دلیل این پرداخت ها، منتی ندارد چون حق خبرنگاران است….
    در ثانی اگر این دوست روزنامه نگار در جریان روز فعالیت خبرنگاری بود (که البته فکر می کنم ایشان از خبرنگاران سابق هستند) وزارت ارشاد با راه اندازی سایت سمان و صندوق حمایت از نویسندگان بیمه خبرنگاری را انجام می دهد و هیچ گروه، تشکل و مجموعه ای حق دخالت در این موضوع را ندارد و خبرنگاران فقط باید به تنهایی برای بهره مندی از بیمه خبرنگاری با مزایای 20 سال بازنشستگی و سهم 8 درصدی از پرداخت مدارک خود را ارائه دهند.. اینکه بسیاری از خبرنگاران شهرستان نتوانسته اند بیمه شوند این است که مدارک مورد نیاز مبنی بر داشتن حداقل یک اثر در دو سال گذشته و یا معرفی نامه چهار ساله از یک نشریه را ندارند و این موضوعات به فعالیت خود خبرنگاران بستگی دارد و نه انجمن…

  3. برادر یا خواهر محترم خبرنگار کجای قانون آمده است این نیم درصد سهم فرهنگی باید در قالب پول به خبرنگاران و اهالی رسانه داده شود؟لطفا این ماده قانونی را اعلام فرمایید؟ مثل این است که گفته شود چون طبق قانون شورای شهر موظف است درصدی از درآمد خودش را به آموزش و پرورش شهر اختصاص دهد رییس اداره آموزش و پرورش آن درصد را بگیرد و بین معلمان تقسم کند. وانگهی انجمن صنفی خبرنگاران در بحث بیمه ای دخالت نکند اما پی گیری که میتواند بکند. ضرری دارد؟اشاره فرمودید که انجمن کار رسانه ای انجام نمیدهد پس چرا متولی برگزاری میزگرد نقد و بررسی عملکرد شورای شهر آمل شدید؟ افزون بر آن بنده اصلا خبرنگار نبودم و نیستم که تصور بفرمایید سابقا خبرنگار بودم. بنده با اجازه شما روزنامه نگارم . از سال 1373 تا کنون و دبیری سزویس دهها روزنامه و مجله کشوری را برعهده داشته و دارم. در دلسوری انجمن صنفی به خصوص رییس محترم آن جناب نعمت قربانی تردیدی ندارم اما توجه به اجتناب از روشهایی که شانیت جامعه خبرنگاری آمل را زیر سوال ببرد لازم میدانم. چنین نشود که خبرنگار بشود فقط رپرتاژ آگهی بگیر و حقوق بگیر دستگاههای دولتی. موفق باشید.

  4. برادرم کسی نگفته باید پول داده بشه به خبرنگاران ولی وقتی سهمی دارید و نمی تونید بگیرید که نمی تونید براش شرایط بذارید.. حق دادنی نیست گرفتنی است و ما نیز اینگونه بلدیم بگیریم… شما به نظر می رسد از آن دسته ادمایی هستید که فقط از راه دور دستور می فرمایید مگر فاصله شما با انجمن چه میزان است که خود را که اینهمه سابقه‌دار بیان می فرمایید ازانجمن دریغ کرده اید..

    سابقه مساله مناظره انتخاباتی شما نیز نشان می دهد که فقط قصد ایراد گرفتن دارید و به فکر سازندگی نیستید… حضور همه خبرنگاران و اهالی رسانه در دفتر انجمن مورد استقبال است اگر فقط از راه دور اشارات نفرمایید خوشحال می شویم….

    در زمینه بیمه نیز بار دیگر شما را توصیه می کنم به مطالعه بیشتر.. بهتر است هر فردی در زمینه ای که تخصص یا اطلاعات ندارد فرمایشات نداشته باشد….چون در این زمینه قانون خاص خود را دارد و به سلیقه افراد نیست…. آجودانی هم باشی باید با رعایت این قانون بیمه شوی برادرم….

    اما در زمینه شانیت خبرنگاران فکر می کنم در سالهای اخیر این نخستین بار است که شانیت خبرنکاران به این خوبی رعایت شده از اینکه قبلا روز خبرنگار و سال نو اگر هدیه ای بود دیگی و قابلمه‌ایه دستی چاقو ویا استکان نعلبکی متاسفانه تحفه می دادند…

    هر عاقلی می داند شیوه فعلی بهترین راه برای احقاق حق رسانه ها است و اینکه اجازه ندادیم مثل گذشته هر فردی به ادعای اینکه بزرگتر است سهم دیگران را بالا بکشد و به عنوان نماینده خبرنگاران جیبش را پر کند…

    هر آنچه در توان بود برای خبرنگاران گذاشتیم همه به یک اندازه و به یک میزان… وامدار کسی هم نشدیم…

    بازهم شما را به مطالعه بیشتر توصیه می کنم برگزاری نشست نقد و بررسی کار رسانه ای نیست استاد محترم در واژه ها و فهم آنها بیشتر دقت کنید…

  5. آقای خبرنگار یا خانم خبرنگار عصبانی شدن ندارد. اگر ظرفیت شما در حد این افاضات هست که جای تاسف است. بنده نمیدانیم شما چه کسی هستید اما لطفا اینقدر که از حقوق صنفی خبرنگاران و نقش والایتان در دفاع از شانیت آنان افاضات میفرمایید لطفا بفرمایید زمانی که آقای یوسفیان نماینده محترم طرحی را امضا زد که حضور خبرنگاران را در مجلس محدود کرد برای دفاع از این صنف چه کردید؟ چه بیانیه ای صادر کردید؟ چه اعتراضی به این طرح کردید؟ شما بفرمایید در کجای اساسنامه انجمن صنفی خبرنگاران و به موجب کدام ماده و بند آن برگزاری چنین میزگردهایی از وظایف شماست؟حتما آن ماده و بند را اعلام فرمایید. وانگهی آقای خبرنگار که میفرمایید اگر آجودانی هم باشید چنین و چنان و نسخه میپیچید بهتر میدانید کل اگر طبیب بود سر خود درمان میکرد. وانگهی شفاف بفرمایید به عنوان خبرنگار در یکسال شمسی 1391 چند مقاله و گزارش و خبر و در کدام مطبوعات محلی و کشوری و احیانا بین المللی نوشته اید؟اگر آجودانی باشم فرمودید سابقه مناظراتی نشان میدهد که آجودانی فقط ایراد میگیرد. نگران نباشید ایرادات را آجودانی میگوید و تعریف را شما از مسوولین محترم میفرمایید. این با آن در. نگران چی هستید؟ تازه آجودانی برای ایراداتش پاداش نمیگیرد و شما ممکن است برای تعریف هایتان پاداش و عیدی هم بگیرید .نوش جانتان. کسی بخیل نیست. زحمت کشیدید از چند دستگاه اداری پولی – عیدی- را به عنوان میفرمایید حقتان گرفتید آفرین. در سال 1392 بیشتر دنبال دستگاههای اجرایی باشید تا پول بیشتری- حقتان- را بگیرید.اما این هم یک نظره که انجمن صنفی حقوق بالاتری از جمله دفاع از آزادی های قانونی و مدنی در نقد را نیز میتواند دنبال کند که ظاهرا شما نه اهل نقد هستید و نه علاقه ای به آن دارید. راستی شما که دیگران را به مطالعه دعوت میفرمایید بفرمایید مدرک تحصیلی و تخصص شما چیست؟از واژه ها و فهم آنها چنان سخن میگویید که گفتم نکند علامه دهخدا زنده شده است و فرهنگ لغاتش را دارد به رخ بنده میکشد. موفق باشید.

  6. خلاصه اینکه میزگرد دیگری خواهیم داشت ….

    بسیار عالی …..پیشنهاد می شود از تمام کسانیکه کاندیدا هستند نیز دعوت شود در میز گرد حضور یابند..

  7. ضمنا تا یادم نرفته به این آقا یا خانم خبرنگار باید بگویم که ببخشید که چون تخصصی در بیمه نداشتم در باره بیمه حرف زدم و در تخصص شما شبهه ایجاد کردم اما برای رفع شبهه بفرمایید شما تخصص بیمه خود را دقیقا از کدام دانشگاه گرفتید؟ ضمنا برای رفع شبهات دیگر پیشنهاد میکنم یک جلسه نقد و بررسی وضعیت و جایگاه خبر و خبرنگاری در آمل بگذارید ببینیم داستان چیست؟ بنده ایرادات را میگویم شما هم تعریف کنید.چطور است خوب است ؟بسم الله

  8. خیلی تاسف می خورم که ما بجای گرفتن حق وحقوق شهرمان فقط به دنبال حق خودمان هستیم مگر این مردم همیشه در صحنه آمل محق حق نیستند که شما حقدار هستید که بخاطر چندغاز پول آنهم با منت وخود را کوچک کردن دربین مدیران به دنبال گرفتن حق حقوق خبرنگاران هستید ! معلوم است که مدیرعامل انجمن خیلی زود عصبانی می شوند اگر واقط به دنبال پیشرفت هستیم باید انتقادها را گوش کنیم نه اینکه طوری حرف بزنید که دیگر ان نمی تواند با شما صحبت کنند ویک طرفه قضاوت نکنید !ظاهرا فردی که چنین مطلبی نوشته از پیشکسوتان مطبوعات هستند چرا باید بخاطر یکسری مسائل حرمت ها را از بین ببریم !چه سهمی بود که بزرگتر خوردند وشما نخوردید شما که ادعامیکنید سابقه خبرنگارانی شما از دیگران بیشتر ولی هنوز مشخص نشد که در کدام روزنامه ویا هفته نامه قلم می زنید که اینقدر خودرا محقق می دانید ! برادر عزیز به جمع خود نگاه کنید وببینید که چند نفر خبرنگار در جمع هستند وچقدر در مجالس ومحافل شهری حضور دارند به غیر از دونفر از شما که اخبار را انعکاس می دهندمابقی فقط درمنزل ویا محل کارشان نشتند واز طریق سایت ادارات خبری تهیه می کنند !اگر حق گرفتنی بود شما که ادعا می کنید وبمدت چهارسال واندی مدیرعامل سابق انجمن بودید چه گلی برسر خبرنگار زدید واگر قاشق وچنگال هدیه بود حتما با شما هماهنگی کردند !!!بگذریم راه این نیست که انتقاد ها نشنویم بلکه تعمل داشته باشیم ودربین صحبت های بزرگان خوبهارا بگیریم برای تداوم کارمان !!!!!!!!

  9. يك توضيخ و جند پيشنهاد به انجمن صنفي خبرنگاران آمل. توضيح اينكه مررچه چيه كه كله پاچش چي باشه. به اين معني كه يكي دو ريال پولي كه از دستگاههاي اداري بگيرين يا يه قوري و يا دعوت فلان مسوول از چندتا خبرنگار به رستوران لاله زا واقها ارزش اين همه ادعا و هارت و هورت كردن داره؟اصلا بيايين خبرنگار بودن بعضي ها رو اثبات كنيد.بياييد هركي ميگه خبرنگارم و دو سه تا كارت خبرنگاري تويه جيبشه بفرمايند ميانگين در يك ماه و در يك سال چند تا مطلب ازشون در مطبوعات و رسانه چاپ شده.؟ و از مطالب كار شده چند تاشون ارزش خبري دارن؟ خدا شاهده وقتي غلط هاي نگارشي و دستوري – نه اشتباهات تايپي- در نوشته هايتعدادي از مثلا خبرنگارها رو كه ميبينيم خجالت آوره. آمل چند تا چهره مطبوعاتي كشوري داره لااقل از اونا كمك بگيرين. مثلا آقاي خبرنگاري كه گفته آقاي آجداني بياد انجمن پيشنهاد بده واقعا خدتون و فهمتون همين قدره ؟ هنوز ياد نگرفتين كه شماها بايد برين از بزرگاني چون ايشون و ديگراني كه در سطح ملي مطرح هستند ياد بگيرين و كمك بخواهين از اين حرفهاي بي سرو ته ميزنين كه بيشتر خودتونو زير سوال ببرين؟تا يكي بهتون ايراد ميگيره و نقد ميكنه و از دكتر آجوداني تعريف ميكنه ميگين اينارو خود آ|جوداني نوشته آخه خرفي بزنين از روي عقل. من دانشجوي ايشون بودم در دانشگاه آزاد بابل. چند سال جز در تلويزيون ايشون رو نديدم اتفاقا به بعضي از ديدگاههاشون انتقاد هم دارم اما مثل ايشون در مازندران چند تا هست كه هركي از راه رسيده بخواد خودشو با ايشون برابر ببينه؟ خواب و خيال هم اندازه اي داره. بياييد واسه خبرنگارانتون آموزش بزارين از ادبيات تا اصول روزنامه نگاري. وگرنه سطح خرفه اي شما بالا نمي ره. روي حرفاي من فكر كنين اول بعد خواستين توهين كنين و ادعا كنين سما بهترين هستيد. بابا واقع بين باشين. اگه هر كي حد خودشو بدونه و ادب رو رعايت كنه خيلي از مشكلات بچه هاي خبري آمل حل ميشه.

  10. اگه بنده خدا مهندس نصيري مدير محترم سايت هراز نيوز نبود كه امثال آقاي نعمت الله قرباني توش بنويسن رييس انجمن صنفي كجا ميخواست بنويسه ؟ كجارو داشت بنويسه؟ خد خودتونو بدونين و قدر بزرگاتونو بدونين و ازشون ياد بگيرين. حرفها و ادعاهايي نكنين كه مورد مسخره ديگران واقع بشين. يكي ميگه من عضو انجمن ورزشي نويسان جهان هستم. خدا خيرت بده تويه كدوم نشريه جهاني مطلب نوشتي؟ در يه سال گذشته در كدوم نشريه مطلب نوشت اين مدعي جهاني نويسي؟ غلطه زشته اين خرفا بخدا. با هم اتخاد داشته باشيد و از بزرگترهاتون در عرصه مطبوعات استفاده كنيد. آدمي مثل استاد آجداني يه شخص نيست يه شخصيت ملي درفرهنگ و مطبوعات و رسانه هست. چه بگي هست چه بگي نيست اون هست. سعي كنيم فكر كنيم در خرفامون و عاقلانه رفتار كنيم تا آبروي جامعه خبري آمل حفظ بشه. با آرزوي موفقيت و پيشرفت اهالي رسانه آمل

  11. تردیدی نیست نقد از ارکان تفکر پیشرو است. بدون نقد نمی توان از وضع موجود بسوی درک موعود و وضع مطلوب نایل آمد. تردیدی نیز نیست که نقد باید سالم باشد و به دور از اغراض ، اما این یک واقعیت است که گاه نقد بیرحم میشود و این بیرحمی از سر شفقت است.بنده آجدانی فکر نمیکنم نیاز به معرفی خود داشته باشم.چه موافقان و چه مخالفان مرا میشناسن و همه آنان را ارج مینهم چه معتقد به تکثر افکار و تحمل آرای مختلف و مخالف هستم. الته همیشه از مخالفان انتظار دارم و توصیه میکنم مخالفتها را بر اساس عقلانیت قرار دهند و دوستان را نیز. که جز این باشد تعامل میسر نخواهد بود. آنچه در بیان دوست عزیزم جناب آقای نعمت الله قربانی رییس انجمن صنفی خبرنگاران آمل آمده است در باب رویکرد برای جلب حمایت مالی دستگاههای اجرایی از خبرنگاران را به عنوان یک حق ،محل مناقشه و انتقاد میدانم بی آنکه نیت خوب جناب قربانی این فعال دلسوز عرصه خبرنگاری آمل را نادیده بگیرم. آنچه نیز از سر شفقت با نگاهی انتقادی به ایشان به عنوان یک تعریض وارد میدانم مانع علاقه بنده به ایشان و اجازه دادن به سو استفاده های احتمالی جمعی اندک و بد اندیش برای تضعیف انجمن خبرنگاران آمل نخواهد بود . و بنده نیز در حد توان خویش که با تواضع کم هم نیست از تقویت این انجمن دریغ نخواهم کرد. پاره ای انتقادات بنده به دوستانم در این انجمن نیز به گمان من برای تقویت است و چنانچه انتقادی هم وارد نباشد ،ظرفیت نقد پذیری می آموزد و میطلبد که عنان عقل و بردباری از دست نداده و اندیشه را با اندیشه پاسخ گفت تا گره ای گشوده شود. با تعریف یا تکذیب دوست و دشمن کسی نه کوچک میشود و نه بزرگ. آجودانی آجودانی است و جایگاهش چه کم یا چه زیاد را کارنامه اش دلالت خواهد داشت. از اینرو ضمن تشکر از کسانی که همواره به بنده محبت دارند انتطار دارم از کامنت در حمایت از بنده که تضعیف انجمن خبرنگاران آمل را به دنبال داشته باشد اجتناب ورزند و به یاد داشته باشیم اگر بزرگیم بزرگی کنبم و اگر کوچک هستیم سعی کنیم بزرگ شویم و این به دست نمی آید مگر با درست اندیشی و واقع بینی و حد شناسی.

  12. همین که خرنگاران یک تشکل نظام یافته دارند خوب هست ..ولی متاسفانه خبرنگاران آمل بیشتر در مراسمات دولتی دیده میشوند که کمتر سوالات و تحلیل اساسی در مورد مشکلات و مسائل مردم مرتبط با دستگاه مربوطه می شود …در بین خبرنگاران هم انسجام خوبی دیده نمی شود که انتظار میرود از این به بعد گامهای موثر دیده شود ….اگر هم یک نفر با نام روزنامه نگار کامنت می گذارد یک دفاعی که دارای یک متن و لحن شایسته ی یک خبرنگار نیست با نام خبرنگار در جوابش داده میشود ..وقتی خبرنگاران خودشان میزبان نقد میشوند باید آستانه تحملشان بیش از این باشد..

    انشالله با توجه به اینکه کار شناسان این میزگرد با حضور اعضای شورای شهر آمل بحثهای خوبی ارائه کنند که در نهایت به نفع شهروندان شود.

  13. برگزاری این جشنواره روابط عمومی طلیعه مبارکی است اولا در داوری ها شاخص ها را درست و واقعی تهیه کنید و اغماضی در کار نباشد بدون هرگونه تعارف و ….. ضمنا سعی کنید تمامی دوستان آملی که در این رشته در کشور فعالیت میکنند هم دعوت بشوند و یک بانک اطلاعاتی درست و صحیح آماده کنید تا از قدرت و ارتباط تمامی این افراد به نفع شهر استفاده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *