هراز نیوز : آيين و جشن باستاني 26 نوروز ماه  در آمل برگزار مي‌شود.
مدير مركز پژوهش‌هاي فرهنگ بومي آمل با تاكيد اينكه نبايد آداب سنتي و باستاني ما رو به فراموشي رود، ادامه داد: نبايد بگذاريم سنت‌هاي باستاني و پسنديده ما به راحتي به فراموشي سپرده شوند .

حشمت‌الله ايازاظهار داشت : سنت‌هاي گذشته و جشن‌هاي باستاني نشان از هويت ما دارند و مردم ما را با اين آداب و رسوم خاص در بين اقوام و ملل مي‌شناسند. 
ایاز  اين جشن را به پاس قدرداني و يادبود از فريدون، كاوه آهنگر و جنگجويان مبارز با ضحاك مار به دوش دانست و یادآور شد :این مراسم معمولا در حاشيه بام ايران، دماوند در مازندران برگزار مي‌شود.
مدير مركز پژوهش‌هاي فرهنگ بومي آمل از برگزاری مراسم امسال در مجمتع نارجستان خبر داد و افزود : اين جشن باستاني همانند ديگر سال‌ها در شب چهارشنبه 29 تير ماه برگزار مي‌شود.
اياز با اعلام اينكه اين آيين بيش از 15 سال است كه در اين شهرستان گرامي داشته مي‌شود، تصريح كرد: حضور شاعران بومي شمال كشور، تبريسرايان و تبريخوانان و هنرمندان نام‌آشناي اين خطه در اين جشن ميتواند بر كميت و كيفيت ان بيافزايد.
وي اجراي موسيقي مقامي، ضرب حماسي و زورخانه‌اي و برگزاري كشتي لوچو به صورت نمادين از ديگر برنامه‌هاي نمادين اين محفل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *