افزایش نگرانی در مورد عدم توانایی یونان در بازپرداحت بدهی هایش، اعتبار بانکهای فرانسوی را به خطر انداخته است.

بانکهای فرانسوی بیشترین سرمایه گذاری را در اوراق قرضه دولتی یونان کرده اند و بزرگترین طلبکاران یونان محسوب می شوند.

با قوت گرفتن احتمال قصور یونان در پرداخت بدهی هایش، موسسه اعتبارسنجی مودی بانکهای فرانسوی را به کاهش رتبه اعتباری تهدید کرد.

بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس پنج میلیارد یورو و سوسیته جنرال دومیلیارد و ششصد میلیون یورو در یونان سرمایه گذاری کرده اند.

سرمایه گذاری پرخطری که آنها را به ورطه سقوط ارزش سهام در بازارهای سرمایه سوق داده است.

آندره ساپیر، تحلیلگر اقتصادی می گوید:“من فکر می کنم چشم انداز ورشکستگی یونان درچند ماه گذشته بدیهی بوده است. تنها سوال باقیمانده این است که چه وقت؟ این واقعا فاجعه بار است که برای قصور در پرداخت بدهی های یونان آماده نباشیم. در اینصورت این یک رویداد بسیار جدی خواهد بود.”

احتمال ورشکستگی یونان نه تنها باعث سقوط ارزش سهام بانک‌های فرانسوی شده است بلکه بازارهای بورس اروپا را هم بشدت ناآرام کرده و باعث سقوط ارزش یورو در مقابل دلار شده است.

بازارهای مالی اروپا در سه ماه گذشته بشدت بحران زده و ناآرام بودند. بانکهای فرانسوی در حال حاضر درشرایط بحرانی هستند. ارزش یورو به پایین ترین سطح در ده سال گذشته رسیده است. از فیلیپ ویشتر، مدیر مطالعات اقتصادی در شرکت مدیریت دارایی ناتیکسیز می پرسیم که آیا حباب مالی به قلب اقتصاد اروپا رسیده است؟

فیلیپ ویشتر: آنچه اتفاق افتاده، واضح است .آخر هفته گذشته و پس از استعفای یورگن اشتارک از پست خود به عنوان اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا نگرانی هایی آغاز شد. چرا که برخی کارشناسان معتقد بودن دلیل این استعفا کمک مالی بانک مرکزی اروپا به کشورهای بحران زده در منطقه مالی یوروست. پس از آن پرسش سرمایه گذاران در مورد وضعیت منطقه یورو مطرح شد و اینکه آیا یونان قادر به خروج از این وضعیت دشوار هست؟ منطقه یورو در یک وضعیت بسیار خطرناک است و نیاز به مداخله واضح و روشن دولت های منطقه در این مشکل روشن است. چرا که یورو یک اشتراک سیاسی و در درجه بعد اقتصادی است. به همین دلیل برای حل مشکل یورو به کمک دولتهای منطقه نیاز است. این موضوعی است که سرمایه گذاران هم توقع دارند.

یورونیوز:آیا تشدید وضعیت بحرانی سه بانک اصلی فرانسه، بی پی پاریباس، کردیت اگریکول و سوسیته جنرال، تهدیدی برای بازارهای سهام منطقه یورو محسوب نمی شود؟

فیلیپ ویشتر:این بانکها از طریق خرید اوراق قرضه دولتی یونان و ایتالیا در این کشورها سرمایه گذاری کرده اند که طبیعتا با ورشکستگی این کشورهای بدهکار، بانکهای فرانسوی دچار مشکل جدی می شوند.باید به دنبال راه حلی بود.

یکی از راهها مداخله بانک مرکزی اروپا برای کاهش خطرات مرتبط با وضعیت فعلی است که می تواند پیامدهای جدی داشته باشد.

یورونیوز:آیا استعفای یورگن اشتارک نشان از شدت تنش میان شمال و جنوب اروپا است؟

فیلیپ ویشتر:نه، نشان از تنش بین اعضای بانک مرکزی اروپا دارد، به نظر می رسد در ماه اوت بود که در یک کنفرانس مطبوعاتی ژان کلود تریشه هم به نوعی اشاره کرد که در مورد خرید اوراق قرضه دولتی کشورهای بدهکار منطقه در بین اعضاء اختلاف نظرهایی هست. در نهایت شاهد استعفای یورگن اشتارک بودیم. ممکن است با استعفای یورگن اشتارک بانک مرکزی اروپا آزادی بیشتری برای دخالت مستقیم در مشکل بدهی های کشورهای بدهکار منطقه یورو داشته باشد. سابقه و عملکرد یورگن اشتارک نشان از آن دارد که وی فردی عملگراست.

One thought on “بحران در نظام بانکی اروپا”
  1. یعنی بینی و بین الله این خبر شاهکار پهلوانان آملی مازندرانی ارزش درج در سایت شما را نداشت که پس از 2 روز منعکس نگردید .
    من از بیگانگان هرگز ننالم … که هر چه کرد بر من آشنا کرد …
    (( رقابتهاي کشتي فرنگي قهرماني جهان و گزينشي المپيک از عصر امروز دوشنبه با حضور کشتي گيراني از بيش از 110 کشور دنيا در شهر استانبول ترکيه آغاز شد.
    بر اين اساس در آغاز اين رقابتها محسن حاجي پور نماينده وزن 55 کيلوگرم کشورمان بدليل اينکه در دور دوم مقابل حريفي از رژيم اشغالگر قدس قرار مي گرفت در کشتي اول خود مقابل “اسلام اف” از مولداوي در سه تايم با نتيجه 3 بر صفر، صفر بر يک و صفر بر 3 شکست خورد البته حاجي پور در تايم پاياني بدليل آسيب ديدگي از ناحيه دست به کشتي خود ادامه نداد تا رودروي حريف رژيم اشغالگر قدس قرار نگيرد.
    همچنين قاسم رضايي فرنگي کار وزن 96 کيلوگرم کشورمان نيز که پس از استراحت در دور نخست در دور دوم بايد مقابل حريفي از رژيم صهيونيستي قرار مي گرفت با گواهي پزشکي و تاييد فيلا به ميدان نرفت تا دو سهميه المپيک ايران از دست برود. ))
    http://rajanews.com/Detail.asp?id=101536

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *