خاصّه خوانی مشرق؛

نقطه اميد دشمن در انتخابات آینده ، انتقاد “ایران” از تقابل مجلس با دولت ، خاتمی دیگر خاتمی سابق نیست ، درخواست “اعتماد” برای موضع‌گيري شفاف اصلاح طلبان و فرایند تقلیدهای کورکورانه از سبک زندگی غربی از جمله مطالب ویژه‌ای هستند که روزنامه‌های امروز کشور آنها را منتشر کرده‌اند.

مشرق – روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه که در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

* نقطه اميد دشمن كجاست؟
حسین شریعتمداری در یادداشت امروز “کیهان” با اشاره به سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون انتخابات آینده و ایجاد فضای آرام و بدون تنش سیاسی نوشت : در پروژه احتمالي دشمن روي «مردم» حساب ويژه اي باز نشده است، چرا كه آمريكا و متحدانش، هوشياري مردم و حضور به موقع آنان در سرفصل هاي حساس تعيين كننده را آزموده اند.

شریعتمداری در ادامه این یادداشت نوشت : نگاه دشمن به سران و عوامل اصلي فتنه 88 نگاهي با واسطه است و نه مستقيم، چرا كه آنها يك بار در فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 به كار گرفته شده و سوخته اند. جين شارپ، يكي از نظريه پردازان معروف كودتاهاي مخملي، اينگونه مهره ها را به چوب كبريت تشبيه مي كند كه با يك بار مصرف از دور خارج مي شوند! اما از نگاه غيرمستقيم دشمن به اين مهره ها نبايد غافل بود. توضيح آن كه بعيد نيست مهره هاي ياد شده، با واسطه و پادرمياني برخي از خودي هاي غفلت زده و ساده انديش به ميدان آورده شوند.

* فشارهای اقتصادي جمهوري اسلامي را تغییر نخواهد داد
“کیهان” درباره موضع گیری نشريه فرانسوي اكسپرس در قبال تحریم های پی در پی علیه ایران نوشت :  نشريه فرانسوي اكسپرس تصريح كرد تحريم ها نمي تواند ايران را به زانو درآورد و اين عقيده كه باور جمهوري اسلامي با فشار اقتصادي تغيير خواهد كرد، باور باطلي است.
اين مجله در گزارش ها، تحريم ها را نسخه قرون وسطايي خوانده و نوشت: اين رسالت بيشتر مانند تجويز اطباي قرون وسطايي است كه وقتي دارو اثر نمي كرد، دوز آن را افزايش مي دادند. به لحاظ تاريخي نمي توان موردي را يافت كه اعمال تحريم نتيجه بخش بوده باشد. آيا تحريم ها مي توانند اقتصاد ايران را به زانو درآورند؟

* انتقاد “ایران” از تقابل مجلس با دولت
روزنامه “ایران” در گزارش امروز خود از نسبت عملکرد مجلس با مطالبات رهبر انقلاب نوشت : اگر بخواهیم عملکرد چند ماهه مجلس نهم را بررسی کنیم متاسفانه با موجی از استیضاح و سوال از کابینه و نطق های تند علیه رئیس جمهور و رفتار مقابله جویانه مواجه می شویم.

* درخواست “اعتماد” برای موضع‌گيري شفاف اصلاح طلبان درباره اقدامات سال 1388
روزنامه “اعتماد” در گفت و گوی خود با امیر محبیان در خصوص اعلام برائت چهره‌هاي اصلاح‌طلب از براندازان به نقل از وی نوشت : هدف از اعلام دوري از براندازان جلب اعتماد نظام است ولي با توجه به هزينه‌هايي كه نظام به خاطر تندروي‌هاي بخش‌هايي از اصلاح‌طلبان پرداخته است، صرف اعلام جدايي از براندازان كفايت نمي‌كند، رهبران اصلاحات در عمل بايد صف‌بندي كرده و هزينه‌هاي آن را نيز بپردازند. مهم‌ترين موضعي كه مي‌تواند نظام را به صداقت اصلاح‌طلبان معتقد كند، موضع‌گيري شفاف درباره اقداماتي است كه از سوي آنان در سال 88 صورت گرفت. آنها بايد مشخص كنند كه آيا اساس اعتراضات را كه اعتراض به تقلب بود قبول دارند يا خير؟

وی در ادامه عنوان می کند : از نظر من حضور اصلاح‌طلبان مهم است زيرا شخصا تعادل فضاي سياسي را بسيار مهم مي‌دانم ولي همه ممكن است چون من نگاه نكنند. به همين دليل اصلاح‌طلبان گمان نبرند كه نظام براي حضور آنان امتياز ويژه‌يي خواهد داد.

* خاتمی دیگر خاتمی سابق نیست
“مغرب” امروز در مطلبی با عنوان “پوست اندازی اصلاح طلبان” نوشت : خاتمی دیگر خاتمی سابق نیست ، او شرایط موجود را پذیرفته است . هیبت سیاست و قدرت امروز ایران را می شناسد و می داند که تکرار و تکثر گفتمانش(گفتمان اصلاح طلبی) را در فضای فعلی بر نمی تابند. می داند که دیگر قدرت سیاسی ندارد اما یارانش او را همچنان اصلاح طلبی مقتدر می دانند.

این روزنامه در ادامه می نویسد: خاتمی در این شلوغ بازار هرگز کنج عزلت را انتخاب نکرد از این رو در شروع تازه اش از اهدافش می گوید تا محبان و مغضوبینش بدانند که خاتمی جدید چگونه می اندیشد. حضور در صحنه ، دفاع از انقلاب ، حمایت از حقوق و حرمت مردم و انتقاد از مدیریت فعلی سقف خواسته های امروز سید محمد خاتمی است.

* شیمون پرز : ترجیح می‌دهیم موضوع هسته‌ای ایران از طریق مذاکره حل شود!
“درخواست ضد‌ ايرانی پرز” عنوانی بود که روزنامه “وطن امروز” برای اظهارات اخیر رئیس رژیم صهیونیستی انتخاب کرد و نوشت : چند روز پس از نفوذ شگفت‌آور پهپاد حزب‌الله لبنان به عمق 150 کیلومتری سیستم دفاعی رژیم صهیونیستی موسوم به «گنبد آهنین»، رئیس رژیم صهیونیستی از تهدیدهای سابق نظامی عقب نشست و گفت: ما ترجیح می‌دهیم موضوع هسته‌ای ایران از طریق مذاکره یا تحریم‌های اقتصادی حل شود! رئیس رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مداخله‌جویانه از وزیر خارجه برزیل خواست تا دیدارهای آتی مقامات این کشور با رئیس‌جمهور کشورمان را تحریم کنند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی در دیدار با وزیر خارجه برزیل از مسؤولان این کشور خواست تا دیدارهای آتی خود با رئیس‌جمهور کشورمان را تحریم کنند. شیمون پرز در اظهاراتی مداخله‌جویانه با اشاره به روابط نزدیک «داسیلوا» رئیس‌جمهور سابق برزیل با ایران و نقش او در پیشبرد توافق هسته‌ای سه‌جانبه ایران، برزیل و ترکیه در سال 2010 گفت‌: من در همان زمان به رئیس‌جمهور داسیلوا گفتم که نشستن و صحبت کردن با مردی که هولوکاست را زیر‌سوال می‌برد اشتباه است. پرز همچنین در اتهام‌پراکنی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، خطاب به «پاتریوتا» وزیر خارجه برزیل مدعی شد‌: اشتباه نکنید! ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و این امر سایه سنگینی بر کل منطقه خواهد انداخت.

* فرایند تقلیدهای کورکورانه از سبک زندگی غربی
روزنامه “رسالت” در بخشی از سرمقاله خود با عنوان « توافق نخبگی بر سبک زندگی اسلامی و ایرانی » نوشت: در برخی  از کشورهای اروپای شرقی آمریکایی ها از انرژی طبقه متوسط جدید در برپایی انقلاب های رنگی و تغییر حکومتهای متخاصم با غرب با توسل به  ابزار تظاهرات مسالمت آمیز استفاده کردند. اباحی گری، تقدس زدایی، اعتبار زدایی از دین و مقدسات، ترویج اخلاق ضد خانواده و ضد دین، لذت گرایی، دنیا گرایی، غیرت زدایی، غفلت از مرگ و … برخی از محورهایی است که در سبک زندگی غربی در مواجهه با این طبقه ترویج می شود.

آیا تقلیدهای کورکورانه از سبک زندگی غربی موجب پیشرفت خواهد شد. دلمان را خوش کرده ایم به چند سنتر و پاساژ شیک و لوکس در شهرک غرب و پاسداران و جنت آباد تهران و فکر می کنیم اینها مظاهر پیشرفت است. آیا با این سبک زندگی می توانیم اقتصاد مقاومتی را حمایت کنیم؟ آیا کودکانی که قبل از یاد گرفتن بابا و مامان یاد می گیرند بگویند پیتزا و یا شکلات می توانند در برابر فرهنگ مهاجم غربی مقاومت کنند؟ آیا همسرانی که با اتومبیل شوهرانشان در خیابان های شهر ویراژ می دهند تا جلب توجه بکنند می توانند پاسدار حریم خانواده باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *