هراز نیوز :سلامتی از نعمت های بی نظیر حق تعالی است که ذات اقدسش به انسانها عطا فرمود.قدر دانستن لحظه به لحظه تندرستی ، غنیمتی است برای خوب زندگی کردن ،  سالم زیستن و حفظ پرنده جان در قفس تن.

در همين حال ، خداوند متعال نعمت های فراوانی برای حفظ نعمت سلامتی و جان باارزش در دسترس انسان قرار داده تا با استفاده صحیح و کامیابی از آنها ، تندرستي خود را تامین كند و با جریان خوش زندگی همراه شود.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت ، سلامتی یعنی آرامش جسمی ، ذهنی و اجتماعی.پس سلامتی تنها این نیست که بگوییم بیماری ، ضعف و سستی نداریم.

با نگاهي گذرا در زندگی روزمره و ماشيني امروزی به خوبی پی می بریم که سلامتی جایگاهی درخور و شایسته ندارد و طوي نيست كه آرامش جسمی ، ذهنی و اجتماعی ما را تامین کند.به عبارتی می توان گفت بسياري از انسان هاي زندگي ماشيني با كارها و رفتارهاي نابخردانه ، امنیت ، سلامتی  و جان خود و دیگران را به خطر انداخته اند.نيم نگاهي به محیط اطراف و دقت ، شاهد آشکار این مدعاست. به عنوان مثال موتورسوارن ، قانون استفاده از کلاه ایمنی را خيلي جدي نمي گيرند.راننده موتور حاضر است كلاه ايمني را روی فرمان و یا ترکبند موتورش  قرار بدهد اما بر سر خود نگذارد.اين چنين مي شود كه با یک حادثه کوچک ، عمری پیشمانی به بار مي آيد و خانواده ای بی سرپرست مي شود.یتیم شدن کودکان و داغدارشدن پدر و مادر نيز  محصول اين نابخردي است ؛ به همین سادگی!

شاید شما هم رانندگانی را ديده باشید که با بستن ظاهری کمربند ایمنی خودرو ، قصد فريب پلیس راهنمایی و رانندگی را دارند ، موردی که نمونه آن بسیار زیاد دیده می شود اما بواقع چه كسي را فريب داده ايم؟!

حالا باید دید چقدر جان این دسته از رانندگان و سرنشینان خودرو برای خودشان ارزشمند است که بستن کمربند ایمنی این چنین سخت و عذاب آور مي شود.

قاتل نامريی را که می شناسید؟ اگر روزانه و به ويژه در ماه هاي سرد سال ، نگاهي به صفحه حوادث روزنامه ها بيندازيد مي بينيد که دست کم یک خبر مربوط به گازگرفتگی و استفاده نامناسب و غیر ایمنی از دستگاه هاي گازسوز است.این در حالی است که رسانه ها به خوبي هشدار مي دهند اما کو گوش شنوا!

و اینک دیوی خفته و خانمان سوز. درست حدس زدید سیگار و مواد مخدر ؛ موادی که از یک طرف سودهای کلانی را روانه جیب های توليدكنندگان مي كند و از طرفی جان هزاران انسان را مي گيرد. در این وادي اما متاسفانه هشدارها و ضررهای  بلای خانمانسوز بر برخی افراد نفوذناپذیر است.

باز ریزش و باز هم قربانی، تکرار تراژدی ریزش ، گودبرداری غیر اصولی و قربانیانی دیگر. بله، اینها عنوان هایی است که مرتب بر پیشانی صفحه حوادث روزنامه ها نقش می بندد.به وفور دیده ایم که با وجود هشدار کارشناسان و نهادهای ذی ربط مانند آتش نشانی و شهرداری ، گودبرداری های غیرکارشناسی و غیراصولی باعث می شود جان کارگران و مردم بی گناهی که گاه در آرامش شب به سر می برند گرفته شود.بعد هم این موضوع در لابه لای گذر زمان به فراموشی سپرده می شود و باز هم تکرار آنچه نباید اتفاق بیفتد!

جنگ ها و خونریزی ها برای تصاحب قدرت ، غارت و چپاولگری دیگر کشورها ،  امروزه جان میلیونها انسان را تهدید مي كند بدون آنکه مجامع بین المللی ، واکنش مطلوبي  از خود نشان دهند.

مواردی از این دست بسیار است که در این مقال نمی گنجد.این مشت نمونه ای است از خروار.حالا تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.آنچه اما مهم است بی ارزش شدن جان انسانها و ندادن اهمیت به سرمايه بي همتاي سلامتی است.

جان انسانها به اندازه اي مهم و ارزشمند است که بارها و بارها در قرآن کریم به آن اشاره شده است.همچنان که خداوند در قرآن مجید و در بخشی از آیه 32 سوره مبارکه «مائده»  می فرماید: هر كس، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد، چنان است كه گويى همه انسانها را كشته.هر كس هم كه انسانى را از مرگ رهايى بخشد انگار همه مردم را نجات داده.

خداوند مراقب است و مراقبان از جان انسانها را به دلیل ارزش والایشان دوست می دارد.پس به جانها بها بدهیم بيش تر از پولها.

احسان عربی مفرد

Arabi83@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *