رهبران 60 کشورجهان، روز پنجشنبه در نشستی که نام “دوستان لیبی” برآن گذاشته شده، در کاخ الیزه در پاریس گردهم آمدند تا در مورد وضعیت کنونی لیبی و چگونگی کمک به این کشور برای تثبیت شرایط سیاسی درآن تصمیم گیری کنند.

محمود جبرییل، نماینده شورای ملی انتقالی لیبی نیز در این نشست که به دعوت نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه ترتیب داده شده، حضور دارد.

همزمان با برگزاری این نشست، دولت فرانسه اعلام کرد که حدود 1.5 میلیارد یورو از 7.6 میلیارد یورو دارایی های بلوکه شده لیبی، برای کمک به شورای ملی انتقالی لیبی و جهت بازسازی به این کشور بازگردانده خواهد شد.

به گزارش یورو نیوز آلن ژوپه ، وزیر امور خارجه فرانسه با بیان این مطلب گفت:” امروز ما باید به شورای انتقالی لیبی کمک کنیم، کشوری که ویرانی های زیادی در آن به بار آمد ه و شرایط انسانی در این کشور بسیار مشکل است.آب، برق و سوخت وجود ندارد. لیبی در واقع کشور غنی و ثروتمندی است . این کشور همچنین دارایی های بلوکه شده ای دارد که از سوی رژیم سابق ربوده شده بود و ما سعی داریم این دارایی ها را به دولت کنونی بازگردانیم. به طور مثال دولت فرانسه، 1.5 میلیون یورو از این میزان پول را که متعلق به لیبی است به این کشور باز گرداند. این پول متعلق به فرانسه نیست و شورای ملی انتقالی می تواند این پول را صرف بازسازی کشورش کند.”

روز چهارشنبه نیز 280 میلیون دینار لیبی به ارزشی معادل 227 میلیون دلار آمریکا از سوی بریتانیا به دولت موقت لیبی تحویل داده شد.

لیبی بزرگترین کشور آفریقایی که است که سه و نیم درصد از ذخایر نفتی جهان را در خود جای داده است. این کشور با ذخیره ای معادل 46.5 ميليارد بشكه نفت خام بزرگترين ذخيره نفتی قاره آفريقا به شمار می رود.

 

مردم لیبی باید بسیار هوشیار باشند چرا که سلام گرگ بی طمع نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *