عضو شورای امور خارجه مصر با بیان اینکه “من از طرح امروز امام خامنه ای در خصوص برگزاری رفراندوم در فلسطین شگفت زده شدم”، نسبت به سران عربی و اسلامی که چطور در گذشته به این پیشنهاد نرسیده و یا آن را مطرح نکرده بودند انتقاد کرد.

به گزارش هراز  به نقل از باشگاه خبرنگاران، در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور يسري ابوشادي عضو مرکز شوراي امور خارجه مصر و مجتبي فردوسي پور کارشناس ارشد مسائل بين الملل به بررسي برگزاري نشست غير متعهدها  در تهران پرداخته شد.

در ابتداي گفتگو  ابوشادي با اشاره به بيانات رهبر فرزانه انقلاب در آغاز اجلاس شانزدهم اظهار داشت: مقام معظم رهبري فرمودند که ساختار سازمان ملل و شوراي امنيت ناعادلانه است و چگونه 5 کشور براي بيش از 191 کشور ديگر تصميم سازي مي‌کنند که اين خود نکته مهمي است .

*تصميمات شوراي امنيت سياسي است

وي تصريح کرد: در شوراي امنيت چون در مورد برخي کشورها  ترديد وجود دارد، تحريم‌هايي به آنها تحميل مي‌شود و با دنبال کردن هدفي خاص تصميمات سياسي و با برنامه اتخاذ مي‌شود، اما  پيشنهاد اعمال تغيير در ساختار نظام بين الملل که با موافقت محمد مرسي رئيس جمهور مصر و احمدي نژاد رئيس جمهور ايران همراه بوده  بسيار معقول است.

مجتبي فردوسي پور در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در تغيير نظام بين الملل جنبش عدم تعهد چه مکانيزم خاصي را مي‌تواند طراحي کند اظهار داشت: با يک مقدمه کوتاه مي‌توان دريافت که جنبش عدم تعهد يک سازمان نبوده و يک جنبش است که وجهه تسميه آن حرکت و پويايي تعريف شده است.

*جنبش عدم تعهد پويايي خود را با فروپاشي بلوک شرق حفظ کرد

وي تصريح کرد: جنبش عدم تعهد از کشورهايي تشکيل شده که در مقابل دو قطب جهان يعني شرق و غرب ايستاده و اين جنبش برگرفته از جوامع و توده‌هايي است که حکومت آنها متشکل از آراي مردم و آزادگي و مردم سالاري است.

فردوسي پور با بيان اينکه پس از فروپاشي بلوک شرق جنبش عدم تعهد پويايي خود را حفظ کرد افزود: جنبش عدم تعهد هيچ گاه ايستا نبوده و پويايي خود را حفظ کرده و يک اتاق فکر در نيويورک دارد، اگر چه دبير خانه متمرکزي نداشته و پس از فروپاشي قطب شرق همچنان پويايي خود را حفظ کرده است .

اين کارشناس مسائل بين الملل با اشاره به اينکه برگزاري اجلاس تهران در موقعيت زماني و مکاني خاصي صورت گرفته شده است ادامه داد: در  وضعيت مکاني در جايگاهي قرار گرفته ايم به يک فرآيند دموکراتيک مردم نظام و حاکميت خود را انتخاب مي‌کنند و در ظرف زماني بصيرت و آگاهي در خاورميانه شکل گرفته و اين دو شاخصه مي‌تواند به پويايي اين جنبش کمک شاياني کند.

*جنبش عدم تعهد بازويي در کنار سازمان ملل

فردوسي پور با بيان اينکه جنبش عدم تعهد مي‌تواند در تغيير ساختار نظام بين الملل همانند بازوي سازمان ملل عمل کند تصريح کرد: به دليل اينکه جنبش عدم تعهد از 120 کشور در حوزه مديريت بين المللي تشکيل شده اعضاي آن مي‌توانند به تغيير در سازمان ملل که ساختاري غير دموکراتيک دارد کمک شاياني داشته باشند.

*فلسطين قلب خاورميانه و جهان اسلام

در ادامه گفتگوي ويژه خبري، ابوشادي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد مسئله فلسطين برجسته تر از گذشته شده و چه اقداماتي براي اين نقطه کانوني بايد انجام داده شود اذعان داشت: فلسطين در قلب خاورميانه و جهان اسلام قرار گرفته و ما از سال 1948 از بي عدالتي‌ها عليه فلسطين زخم‌هاي شديدي برداشته ايم .

بازرس ارشد آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح کرد: پيشنهاد مقام معظم رهبري در اجلاس شانزدهم که مبتي بر همه پرسي بود بسيار سازنده و خواسته دل همه مسلمانان جهان بود و بايد در مورد آن بيشتر انديشه شود .

ابوشادي ادامه داد : چگونه مي‌شود فلسطين را به چند کشور کوچک تقسيم کرد و اين در حالي است که در داخل رژيم صهيونيستي برخي اعراب مي‌خواهند به زور به آنها شناسنامه بدهند و دموکراسي را تامين کنند .

*همه پرسي راه حل مسئله فلسطين

عضو مرکز شوراي امور خارجه مصر با بيان اينکه تنها همه پرسي مي‌تواند مسئله فلسطين را حل کند ادامه داد: با ايجاد همه پرسي و اين که تمامي افراد از هر دين و اديان و زباني در مورد مسئله فلسطين تصميم گيري کنند و اين گونه خواهد بود که رژيم صهيونيستي ديگر نمي‌تواند يك طرفه تصميم گيري کرده و با تشکيل کشوري با اکثريت اعراب و فلسطينيان جايي براي تسليحات رژيم اشغالگر قدس در منطقه نخواهد ماند.

*مصر جديد مقابل رژيم صهيونيستي

اما فردوسي پور در پاسخ به اين سوال كه  مصر جديد با روي کار آمدن محمد مرسي و سخنان ضد اسرائيليوي  چه تاثيري در آينده رژيم صهيونيستي خواهد داشت افزود: فلسطين اکنون به مسئله روز دنيا تبديل شده و جهانيان ديگر هيچ گاه جنايات رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه عليه حزب الله و جنگ22 روزه عليه مردم بي دفاع غزه را فراموش نخواهد کرد.

وي تصريح کرد: با مشاهده اين جنايات و جرائم جنگي خون مردم دنيا به جوش آمده و خواهان برقراري عدالت شده اند و آنچه که غرب به دنبال يک مکان امر براي رژيم صهيونيستي پس از معاهده کمپ ديويد در دهه 70 بوده اند فروپاشيده است.

*همه پرسي تنها راه حل مسئله فلسطين

اين کارشناس مسائل بين الملل با اشاره به اينکه پس از سقوط مبارک و روي کار آمدن مرسي فضاي جديدي در برابر رژيم صهيونيستي ايجاد شده است ادامه داد: با پيروزي انقلاب مردم مصر مشخص شد که معاهده کمپ ديويد که کمربند امنيتي براي رژيم صهيونيستي ايجاد کرده بود ديگر استحکام گذشته را ندارد و شرايط متحول شده و مردم مصر جنايات رژيم جعلي صهيونيستي را فراموش نخواهد کرد.

ابوشادي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا سازمان ملل و شوراي امنيت در قبال ترور دانشمندان هسته اي کشورهاي اسلامي سکوت اتخاذ کرده اظهار داشت: حقوق ملت‌ها تنها در غرب تعريف مي‌شود و هر گاه تروري از سوي آنها عليه دانشمندان ساير کشورها اتفاق مي‌افتد آنها سکوت مي‌کنند ولي اگر يک اقدام شهادت طلبانه صورت گيرد هياهويي از سوي رسانه‌هاي آنها به پا مي‌شود و يا اينکه آيا جنايات در گوانتنامو و اتفاقاتي که در آنجا افتاده را کسي مي‌تواند انکار کند.

*ايران انديشمندان فراواني دارد

عضو مرکز شوراي امور خارجه مصر با بيان اينکه ايران دانشمندان بسياري دارد كه مي‌توانند جايگزين کساني که ترور شده اند ، شوند ادامه داد: ترور دانشمندان هسته‌اي يک ضايعه  بزرگ براي ايران و خانواده‌هاي آنها بوده اگر چه جمهوري اسلامي ايران دانشمندان زيادي دارد که مي‌توانند فقدان و خلاء آنها را پر کنند.

*حس کودکان شهداي هسته اي را به خوبي درک کردم

عضو ارشد بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي با اشاره به ديدار خود با فرزندان شهداي هسته‌اي کشورمان اذعان داشت: زماني که پدرم در سال 1948 ترور شد من بسيار کوچک بودم و وقتي که اين کودکان را در تهران ديدم حس آنها را به خوبي درک کردم و مي‌دانم که چه دردي را تحمل مي‌کنند.

*تغيير گزارشات بازرسان آژانس توسط مقامات

ابوشادي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه وي بازرس آژانس و يک دانشمند هسته‌اي بوده و چه پيشنهادي براي اينکه کشورهاي اسلامي دانش هسته‌اي را حق خود بدانند و جهان عاري از سلاح هسته اي‌باشد بيان داشت: دخالت‌هاي سياسي همواره در آژانس بين المللي مشاهده شده و مقامات اين نهاد در گزارش‌هاي ارائه شده از سوي بازرسان تغييراتي ايجاد كرده و اساسا نگاه آنها به اين مساله سياسي است.

اين دانشمند هسته‌اي با بيان اينکه در ساختار آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز بايد اصلاحاتي صورت گيرد ادامه داد: با توجه به اينکه در گزارشات بازرسان آژانس دست برده مي‌شود اين نهاد تبديل به يک نهاد سياسي و نه حقوقي شده و بايد اصلاحاتي جدي در آن صورت گيرد تا انرژي هسته‌اي را حق مسلم همه بدانند .

مجتبي فردوسي پور در پاسخ به سوالي پيرامون اينکه برگزاري اجلاس عدم تعهد در ايران يک پيروزي براي کشورمان بوده و اينکه اصول سياست خارجي کشورمان با شعار نه شرقي و نه غربي و نفي سلطه گري و سلطه پذيري با جنبش عدم تعهد مشترک بوده در اين مقطع زماني وظيفه جمهوري اسلامي در معادلات بين المللي چه خواهد بود اذعان داشت: يکي از شاخه هاي ابعاد اصولي قانون اساسي تمسک به واژه عدم تعهد و شعار نه شرقي و نه غربي بوده و کشورمان اين شعار را به خوبي اجرا کرده است.

اين کارشناس مسائل بين الملل با اشاره به اينکه دستاوردهاي ايران مي تواند موتور محرک جنبش عدم تعهد باشد تصريح کرد: ظرفيت اجلاس با وجود ظرف زماني و مکاني موجود قابل توجه بوده و نگاه 120 کشور به رشد ويژه اي که جمهوري اسلامي ايران داشته مي تواند در تغيير ساختار بين المللي موثر باشد.

ابوشادي در پاسخ به سوالي پيرامون اينکه راهکار به سرقت نرفتن انقلاب مصر توسط آمريکا و رژيم صهيونيستي و وحدت ميان کشورهاي اسلامي چه خواهد بود اظهار داشت:غرب و رژيم صهيونيستي سعي دارد با ايجاد اختلاف و نزاع ميان مسلمانان مانع وحدت آنها شود و از سوي ديگر اشخاصي ديگر نيز سعي دارند اين اختلافات را از درون ايجاد کنند که آنها مسلمان نبودند.

وي با بيان اينکه دشمن در کنار مرزهاي کشورهاي اسلامي لانه کرده و بايد مراقب آن بود تصريح کرد: مسلمانان نبايد وارد درگيري ظاهري شوند زيرا دشمن سعي دارد با ايجاد اختلافات مسيري را ايجاد کند که به اسلام ضربه وارد شود ما بايد به قرآن کريم ايمان داشته باشيم و به دنبال وحدت ميان جهان اسلام باشيم.

ابوشادي در پايان با اشاره به گسترش روابط ايران و مصر و ارتباط نزديک ميان ساير کشورهاي اسلامي خاطر نشان کرد: ما بهانه اي براي قطع روابط دو کشور اسلامي که دين و تاريخ مشترک و مناسبات تجاري با يکديگر دارند نمي بينيم و اميدواريم دو کشوري که در دهه 50  و نقطه مشترک بزرگتري که مقابله با رژيم صهيونيستي دارند به زودي روابط خوبي را با يکديگر آغاز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *