هراز نیوز :در حالی که رهبر و رئیس جمهور ایران در بیانات خود بر اصلاح سازوکار سازمان ملل تأکید کردند، رئیس جمهور مصر در سخنانی که در نوع خود قابل تأمل بود، بخش مهم اظهاراتش را به حمایت از گروه های تروریستی در سوریه اختصاص داد.

سایت العربیه (Alarabiya) امروز نوشت: «محمد مرسی رئیس جمهور مصر روز پنجشنبه 30-8-2012 در سخنرانی خود در اجلاس کشورهای غیرمتعهد در تهران، موضع روشنی در قبال رویدادهای سوریه اتخاذ کرد و گفت که حمایت از مبارزه ملت سوریه علیه رژیم ستمگری که مشروعیت خود را از دست داده، یک واجب اخلاقی است[!]»

به گزارش ؛العربیه، در این هنگام هیأت سوری شرکت کننده در اعتراض به سخنان رئیس جمهور مصر جلسه را ترک کرد.

این سایت وابسته به خاندان سلطنتی سعودی افزود: «محمد مرسی که دومین سخنران پس از “سید علی خامنه ای” رهبر جمهوری اسلامی ایران در شانزدهمین اجلاس کشورهای غیرمتعهد بود، سخنان خود را با درود و سلام بر پیامبر(ص) و اهل بیت وی و نیز بر صحابه او ابوبکر، عمر، عثمان و علی(ع) آغاز کرد.»

رئیس جمهور مصر در ادامه بدون اشاره به دخالت کشورهای غربی، عربی و ترکیه در امور سوریه و همچنین بدون اشاره به جنایات هولناک گروه های تروریستی مورد حمایت این کشورها در سوریه که برای بر اندازی نظام این کشور فعالیت می کنند، گفت: «دو ملت فلسطین و سوریه برای آزادی و کرامت، مبارزه قهرمانانه شگفت انگیزی را ادامه می دهند. ملت سوریه بر علیه نظالمی ظالم که مشروعیتش را از دست داده مبارزه می کند و آنچه در سوریه می گذرد قلب هایمان را به درد می آورد.»

به گزارش جام: مرسی در ادامه خواستار “اتحاد بیشتر مخالفان” علیه بشار اسد شد و گفت: «ما از اینجا همدردی خود را با ملت سوریه اعلام می کنیم و به مخالفان رژیم سوریه می گوییم با هم متحد شوید. مصر برای متوقف کردن خونریزی در سوریه آماده است پادرمیانی کند تا رژیم به صورت مسالمت آمیز کنار رود و ملت عزیز سوریه سرنوشت خود را با آزادی کامل در دست گیرد.»

 

“جمال فهمی” کارشناس العربیه نیز در تحلیل سخنان مرسی گفت: «بر خلاف تصور ایران، اجلاس عدم تعهد به یک اجلاس کاملا مخالف مواضع مطرح شده از سوی تهران تبدیل شد؛ خصوصا که رئیس جمهور مصر با حمایت آشکار از انقلاب سوریه و غیرمشروع خواندن رژیم آن کشور از تهران که پایگاه مهم دفاع از اسد به شمار می آید، راه را بر تهران بست.»

 

گفتنی است فارغ از اختلاف دیدگاه ایرانیان و دولت مصر در خصوص تحولات سوریه، حمایت آقای مرسی از مخالفان دولت قانونی سوریه را می توان نوعی بدسلیقگی توصیف کرد. در همایش مهمی که مسئولان رده بالای کشور میزبان برای هرچه نزدیکتر شدن اعضا، از طرح مسائل مورد مناقشه پرهیز می کنند، به نظر می رسد رئیس جمهور مصر با اظهارات خود مرتکب خطایی استراتژیک و موجب شادمانی دشمنان جهان اسلام شد.

به گزارش هراز نیوز :ذکر چند نکته از سخنان مرسی ضروری است ،وی در سخنانش خواستار «اصلاح ساختار شورای امنیت» و شکل گیری «نظم عادلانه جهانی» شد و تاکید کرد که کشورهای در حال توسعه باید در اداره جهان مشارکت داشته باشند. لذا جایگاه جهانی قاهره را باید در این مقطع کاملا” روشن دید و دوستان و دشمنانش را از هم بازشناخت.

موضع قابل تحمل مرسی در اجلاس تهران در خصوص فلسطین بود و مواضعش در خصوص اسراییل آنجا که گفت :«[فلسطینی ها] به اختلافات کوچک موجود بین خود توجهی نکنند و تمرکز خود را بر تحقق آرمان خود که مقاومت در برابر اشغالگری است قرار بدهند»؛ یعنی بازیگران بین المللی و منطقه ای از این پس باید مصر را در محور مشهور «مقاومت» ببینند.

 

12 thoughts on “اظهارات تأمل برانگیز مرسی در کنفرانس غیرمتعهدها”
  1. این مطلب نشانگر فضای آزاد کنفرانس در تهران و عدم تحمیل نظرات توسط ایران است.در ضمن آقای مرسی بعدا خواهد فهمید که اشتباه کرده است.

  2. اگر ایرانی بود که آویزونش می کردن، کجاش آزادی هست اینجا؟
    توی امریکا یه هنر پیشه میره توی کمپین جمهوری خواهان از پشت تریبون به اوباما فحش میده، این یعنی آزادی.
    حالا جرات داری بگو بالای چشم …. ابرو، ببین چیکارت میکنن.

  3. مرسی مهیار که به این ازادی ندیده ها ازادی یاد دادی اصغر اقا برو مطالعه کن ببین ازادی چیه.ایران جرات نداره به امارات چیزی بگه با تاخیر وفشار افکار عمومی موضع میگیره حالا فکر کن به مرسی حرف بزنه

  4. عمو اصغر توهم حیف که خنم نمیاد

  5. ازادی یعنی در تمام سطوح انتقاد کردن ازادی اجلاس عاملش جهانی بودن کنفرانس بود نه ایران

  6. میگم امثال این اصغر که اطلاعات ندارن چه اصراری که اولین جمله را بگن یه کم صبر کن ببین 4تا کارشناس چی میگن بعد حرف بزن هر چند نظر اشتباه اصغر هم قابل احترام

  7. این نشان دهنده نظرات مختلف در مورد سوریه است وکاملا عادیه چون نا امن شدن منطقه وباز شدن پای کشورهای غربی در منطقه به نفع هیچکس نیست

  8. باید واقع بین بود مواضعی که مرسی گرفت موضعش با ایران را مشخص کرد و احتمالا ا به مواضع بر علیه ایران هم همین موضع را دارد کاش کمی در سیاستها دقت کنیم تا اینچنین در محافل بینالمللی غافلگیر نشویم این اتفاقات در اینده برای ما خطرناک است

  9. آقای مهیار مگه نگفتید تو 4سال دولت نهم هر چی دلتون می خواست به رییس جمهور، 40 هزار مورد توهین به شخصیت و قیافه وهیکل و هر چی که فکرشو بکنید به کی شد

  10. چه توهینی شد اقای انصار حرفهای دل جامعه را با ادبیات رسمی قاطی نکن اقای مرعشی به بهنه توهین به رئیس جمهور زندانی شد ایشان به همه توهین کرد ولی کوچکترین انتقادی توهین تلقی شد او حتی با خودیها نساخت.

  11. .
    عجب آزادیه این که یه خارجی تو کشورت آزاد باشه ولی خودت نه!
    مرسی مصری آزاده که حرفشو بزنه ولی اون مترجم ایرانی آزاد نیست که کارشو حرفه ای انجام بده و باید حرفای سخنرانا رو بصورت فرمایشی سانسور کنه!!!
    برید بالای برج آزادی و اسپند دود کنیم واسه این آزادی!

  12. مرسی بچه مسلمون واقعا جالبه من پیشنهاد میدم اصغر و انصار از ویکی پدیا ازادی را سرچ کنند وبعد در بحث شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *