اين روزها اگرچه تحليل‌هاي سياسي در باره آينده جناح اصلاح طلب يکي از مهم ترين مسائل مربوط به انتخابات يازدهم رياست جمهوري است، اما عمده اين تحليل‌ها بر شايعات و خبرهاي غير رسمي استوار است و همين امر سبب شده است که استناد به اين تحليل‌ها دورنمايي نزديک به واقعيت ارائه ندهد.

به نظر مي‌رسد تا وضعيت به اين گونه باشد و اخبار وگزارش‌هاي مربوط به اين اردوگاه به صورت رسمي تاييد نشود هرگونه تحليلي در اين باره چندان قابل استناد نباشد. به برخي از اين خبرهاي غير رسمي توجه کنيد:

 

مخالفت با کانديداتوري عارف

در محافل سياسي شنيده شده است که موسوي خوئيني‌ها در جلسه اي با حضور برخي چهره‌هاي اصلاح طلب با کانديداتوري محمدرضا عارف مخالفت کرده است. به گزارش آريا، موسوي خوئيني‌ها گفته است عارف در اين سه سال حتي يک کلمه حرف به نفع اصلاحات صحبت نکرده است. هرکس حرفي در اين مورد از او بياورد من قانع مي‌شوم. وي افزوده است: تنها کسي که در مراسم تنفيذ محمود احمدي نژاد شرکت کرد محمدرضا عارف بود و اين خيلي معنا دارد. به فرض بگوييم عارف و جهانگيري هم کانديدا شوند. من معتقدم همه اينها هم بيايند راي آور نيستند. وي خاطرنشان کرده است اينها اهل چالش و سختي نيستند و با اين گزينه‌ها چيزي جز آبروريزي عايد ما نمي‌شود.

 

ديدار نماينده عارف و خاتمي

اين خبرگزاري همچنين خبر داد که يکي از چهره‌هاي اصلاح طلب جزئيات ديدار نماينده اي از محمدرضا عارف با سيد محمد خاتمي را بازگو کرده است. آريا نوشت: اين چهره اصلاح طلب در مورد جزئيات اين جلسه گفته است: نماينده محمدرضا عارف از تخريب‌ها عليه معاون اول دولت اصلاحات و همچنين بايکوت او توسط اصلاح طلبان انتقاد کرده و پرسيده است که چرا عارف به جلسات اصلاح طلبان دعوت نمي‌شود؟ اين فرد به خاتمي گفته است:تخريب‌هاي عجولانه عارف به نفع جريان اصلاحات نيست و درواقع ما بايد ابتکار عمل را به دست بگيريم چرا که فرصتي تاريخي براي اصلاح طلبان بوجود آمده است. وي افزوده است: اين بهترين فرصت براي حرف زدن با مردم، بيان مشکلات و ارائه راهکار است ولي ما در حال از دست دادن زمان هستيم و با خودکم بيني و ايجاد فضاي منفي به رقيب کمک مي‌کنيم.نماينده محمدرضا عارف به خاتمي گفته است: اکثر کانديداهاي جناح مقابل نظامي هستند که اين نقطه ضعف آنهاست بنابراين نبايد عارف را تضعيف کنيم چرا که او نماينده اصلاح طلبان و نخبگان است. او در عين حال گفته است: اگر اجماع اصلاح طلبان روي فردي غير از عارف باشد، او حاضر است کنار برود او حتي به من گفته است از کانديداتوري خودداري کرده و به عنوان رئيس ستاد من به فعاليت بپرداز، هرچند راي آوري من قطعي بود. او همچنين به خاتمي تاکيد کرده است: بايد از راه و روش معقولانه به جاي هياهو استفاده کنيم. هيچ کس نبايد خود را قيم ديگران بداند. چرا اجازه نمي‌دهند عارف از حق بيان خود استفاده کند.

 

نشست انتخاباتي اصلاح طلبان در آمل

يک چهره نزديک به اصلاح طلبان نيز از جزئيات نشست اصلاح طلبان در آمل خبر داده است. اين چهره اصلاح طلب به آريا گفته است در اين جلسه سه چهره اصلاح طلب که هر سه عضو جبهه مشارکت هستند، سخنراني کرده اند.

 

يکي از اعضاي شوراي مرکزي اين حزب در اين جلسه گفته است ما بايد به صورت جسته و گريخته در صحنه حضور داشته باشيم و پرچم را زمين نگذاريم. ما از انقلابيم و بايد انقلابي بمانيم. توجه به قانون اساسي مي‌تواند کشور را نجات دهد.

 

اين خبرگزاري ادعا کردکه يک عضو ديگر جبهه مشارکت نيز در اين جلسه در پاسخ به اين سوال که در حال حاضر چه بايد کرد، ابراز عقيده کرده است: ما معتقد به قانون اساسي و ناچار به ادامه اصلاحات هستيم. انتخابات آينده رياست جمهوري بسيار مهم است.

کانديداي انتخابات آينده بايد دو پتانسيل داشته باشد، يکي گذشتن از فيلتر شوراي نگهبان و ديگري قدرت جذب آراي مردم. وي افزوده است:عارف و نجفي مقبوليت ندارند ولي از فيلتر مي‌گذرند اين در حالي است که ما گزينه‌هاي بهتري داريم مثل محمدرضا خاتمي که اگر از فيلتر بگذرد مقبوليت دارد. گفتني است اين نشست کارگروه 25 نفره اي بوده است که زمانبندي جلسات استانهاي اصلاح طلبان را برعهده دارد.

 

وقتي پاي تحليل‌ها مي‌لنگد

اين اخبار و گزارش‌ها در جامعه منتشر مي‌شود و سپس تحليل گران سياسي با استناد به آن‌ها به تحليل وتفسير وضعيت اين اردوگاه در فضاي سياسي کشور مي‌پردازند وگاه نيز در اين مورد پيش بيني مي‌کنند.اما بلافاصله با تکذيب افراد نزديک به اين جناح روبه رو مي‌شوند وبه ناگاه پايه‌هاي همه اين تحليل‌ها فرو مي‌ريزد. به نظر مي‌رسد تازماني که وضعيت اردوگاه اصولگرايان از اين ابهام بيرون نيايد تحليل‌ها در اين باره چندان تناسبي با واقعيت‌ها ندارد.

One thought on “نشست انتخاباتي اصلاح طلبان در آمل”
  1. امیدوارم به اجماع رسیده ودک کاندید خوب انتخاب شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *