به گزارش هراز ، مذاکرات 2 روزه ایران و 1+5 در محل هتل حلقه طلایی مسکو به پایان رسید تا 2 طرف بیانیه پایانی خود را ارائه دهند.

 

در پایان این مذاکرات کاترین اشتون و سعید جلیلی به ترتیب در جمع خبرنگاران حاضر شده و ضمن تشریح مذاکرات به سئوالات خبرنگاران پاسخ خواهند گفت.

 

ایران و ۱+۵ درباره پیشنهاد غیرهسته‌ای تهران توافق کردند

 

در مذاکرات امروز (سه شنبه) در مسکو ایران و ۱+۵ در خصوص پیشنهاد غیر هسته‌ای تهران درباره تحولات امنیتی منطقه به اشتراک نظر رسیدند.

 

پیش از این جلیلی موضوع عراق، بحرین و سوریه را از موارد غیرهسته‌ای بسته پیشنهادی ایران عنوان کرده بود. ایران در نشست بغداد پیشنهادی با 5 محور به طرف مقابل ارائه داد.

 

ایران درخواست جدید اعضای گروه 1+5 را پذیرفت

 

در همین حال، مهر گزارش داد که اعضای گروه 1+5 درپایان نشست مسکو از ایران درخواست کردند تا نشست های کارشناسی در آینده برگزار شود.

 

اعضای گروه 1+5 در پایان نشست امروز از نمایندگان ایران درخواست کردند تا درآینده گفت وگوهای کارشناسی در سطح معاونین برگزار شود.

 

اعضای گروه 1+5 پیشنهاد اعلام زمان و مکان جدید مذاکرات را داده اند که هنوز خبری درباره زمان و مکان دور جدید مذاکرات نیامده است. از سوئی خبرها حاکی از آن است که ایران طرح پیشنهادی 1+5 برای برگزاری نشست ها را پذیرفته است.

 

گفتنی است طرح مذاکرات کارشناسی برای اولین بار در نشست بغداد مطرح شد. بنا بود این نشست های کارشناسی منتج به تهیه پیش نویسی برای مطرح شدن در نشست مسکو باشد. این درحالی است که تعلل غربی ها علیرغم چندین بار نامه نگاری علی باقری، باعث شد این طرح اجرا نشود.

 

طرح استدلالات مستحکم و قانونی و منطقی از سوی تیم مذاکره ایران در نشست مسکو و به اجماع نرسیدن اعضای گروه 1+5 یکی از دلائل پیشنهاد تشکیل کمسیون های کارشناسی برای نشست آینده است.

 

دیدار با اشتون

 

جلیلی پیش از این با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

 

برخی اخبار از ادامه مذاکرات در مکان و زمان جدیدی خبر می دهند. پکن از گزینه های پیشنهادی برای نشست آینده است. این درحالی است که تیم مذاکره کننده ایرانی و در راس آن جلیلی هنوز هیچ پاسخی به درخواست های اعضای 1+5 برای تعیین زمان و مکان جدید مذاکرات نداده اند.

 

لازم به ذکر است مذاکرات گروه 1+5 با ایران دیروز در مسکو آغاز شد و با درخواست اشتون به نمایندگی از اعضای 1+5 ادامه مذاکرات به امروز سه شنبه موکول شد. مذاکرات امروز نیز همچنان ادامه دارد.

 

پیشنهاد روسیه برای بازگشت به طرح پوتین و موافقت ایران

 

ساعاتی پیش هم گزارش شد که روسیه با هدف پیشبرد مذاکرات پیشنهاد بازگشت به طرح پوتین را ارائه کرده است. پی گیری ها حاکی از آن است که ایران از این پیشنهاد استقبال کرده است.

 

بر پایه گزارش مهر، پوتین پیش از انتخابات روسیه طی مقاله ای به موضوع برنامه های هسته ای ایران پرداخت و در آنجا پیشنهاد داد برای برون رفت از مذاکرات پیچیده و سخت 1+5، حق غنی سازی برای ایران از سوی کشورهای عضو پذیرفته شود و در ازای آن ایران مکلف به همکاری با آژانس باشد.

 

گفتنی است دیشب ضیافت شام روسها با تیم مذاکره کننده ایرانی برگزار شد و در آنجا بحث های جدی و اساسی بین طرفین رد وبدل شد.امروز صبح نیز پیش از انجام دور سوم مذاکرات بین علی باقری معاون جلیلی با “سرگئی ریابکوف” معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در گروه 1+5 دیداری برگزار شد. نتیجه این دیدار ماموریت نماینده روسها برای انتقال تفاهم ایران و روس به اعضای 1+5 بود.

 

دور سوم مذاکرات امروز با 15 دقیقه تاخیر ساعت 12 و 15 دقیقه به وقت روسیه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

 

ایران بهانه‌ای برای غرب باقی نگذاشت/مسکو بوته آزمایش حسن‌نیت 1+5

 

به گزارش فارس، پس از انجام دو دور مذاکره در استانبول و سپس بغداد و بررسی محتوی مباحث مطرح شده از سوی 1+5 همه شواهد حکایت از این داشت که طرف غربی در نشست مسکو نیز به سیاق دو دور قبلی حرف جدیدی برای پیشرفت و پیشبرد گفتگوها با ایران نخواهد داشت که به گفته دیپلمات‌های ایرانی نزدیک به مذاکرات نیز چنین بوده است.

 

در واقع،‌ در جلسه روز دوشنبه، بر اساس توافقات استانبول 2 و گفت‌وگوی معاونان دو طرف در ژنو، ایران چارچوب جامعی را به طور دقیق به طرف غربی ارایه کرد. البته این چارچوب در بغداد نیز ارائه شده بود، اما در مسکو به طور تفصیلی و دقیق در اختیار نمایندگان شش کشور درگیر در مذاکرات با ایران قرار گرفت که شامل پنج محور اصلی بود؛ اصول راهنمای مورد توافق دو طرف، اهداف، موضوعات، ساختار شکلی فرآیند گفت‌وگوها و در نهایت گام‌های متقابل دو طرف که باید برداشته شود.

 

نکته اینکه ایران مبانی و نتیجه هر گام و همین طور اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند را نیز در هر یک از آنها لحاظ کرده است. این پنج گام، پیوسته و به هم ارتباط درونی دارد و می‌توانند پیشرفت جدی را در گفت‌وگوها پدید آورد.

 

از سوی دیگر،‌ در گام‌های متقابلی که هیات مذاکره کننده ایرانی مطرح کرده، حق غنی سازی ایران به عنوان عضو مسئول NPT مورد تأکید قرار گرفته. همین طور به اقدامات شفاف ساز و اعتمادساز طرف مقابل و اقدامات همکاری جویانه‌ای که دو طرف می‌توانند هم در عرصه هسته‌ای و غیر هسته‌ای انجام دهند، اشاره شده است.

 

برایند موضوعات مطرح شده در نشست مسکو به روشنی نشان می‌دهد ایران شرایط لازم برای عبور 1+5 از وضعیت بن‌بست سابق را فراهم کرده و اکنون باید منتظر بود و مشاهده کرد آیا آنها توان استفاده از این فرصت را دارند یا خیر چراکه با توجه به نوع همکاری‌های ایران برای حل بن‌بست کنونی و پیشنهاداتی که فعالانه برای حل این مساله ارائه کرده،‌ اکنون 1+5 بر سر دو راهی قرار گرفته تا کدام گزینه را انتخاب کند.

 

طرف غربی به خوبی آگاه است هر راهی را برگزیند، ایران نیز متناسب با آن راه خود را انتخاب خواهد کرد و قطعا بسته به مسیری که ایران در پیش خواهد گرفت، امتیازات و یا هزینه‌هایی نیز بر آنها تحمیل خواهد شد.

 

جالب اینکه در روز نخست نشست مسکو، بحث‌های ایران چنان اقناعی و مفصل بود که نمایندگان 1+5 برای پاسخگویی به آن خواستار فرصت یکروزه برای بررسی موضوعات مطرح شده از سوی ایران و سپس ارائه جواب به آنها شدند و از هر گونه پاسخ محتوایی به پیشنهادهای ایران خودداری کردند.

 

البته علت این ماجرا را باید در بی‌برنامگی طرف غربی نیز جستجو کرد. دپیلمات های حاضر در مسکو که به تیم ایران نزدیک هستند می گویند گروه 1+5 پیشنهادهای خود در هیچ چارچوب بلند مدتی که مشخص کننده الزامات و تبعات آن و گام‌های بعدی باشد قرار نمی‌دهند و صرفا بر برداشته شدن یک گام تاکید دارند.

 

از دید طرف ایرانی این به این معناست که گروه 1+5 در واقع به دنبال پیدا شدن راه حل کلانی برای بن‌بست موجود نیست بلکه فقط بر گرفتن یک امتیاز تاکتیکی تمرکز کرده و بعد از آن هم احتمالا دوباره حرف‌های سابق خود را تکرار خواهد کرد. این در حالی است که طرف ایرانی عقیده دارد هرگونه مذاکره درباره یک گام مشخص بستگی به این دارد که آن گام در چه چارچوبی مطرح شود.

 

از این رو،‌منابع نزدیک به تیم ایران می‌گویند بسته به اینکه گام درخواستی در کدام چارچوب مطرح شود و برنامه کاری پس از آن چه باشد، پاسخ به آن متفاوت خواهد بود. جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *