صدای آمریکا: «برخی سکوت آیت الله خامنه ای در برابر اظهارات آقای هاشمی را رضایت او تلقی کردند، اما برخی فرماندهان سپاه با صراحت از مثلث شومی نام می‌برند که قصد دارد رهبر جمهوری اسلامی ایران را وادار به نوشیدن جام زهر با از سر گیری روابط با آمریکا کند.»

به گزارش هراز ،در پی انتشار مصاحبه اکبر هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی ایران و تاکید دوباره وی بر مذاکره با آمریکا، شب گذشته 9 خرداد( may.29)، شبکه صدای آمریکا(voa) در گزارشی به بررسی مواضع اخیر آقای هاشمی پرداخت.
صدای آمریکا در این باره گفت: «”اکبر هاشمی رفسنجانی” رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای دومین بار در هفته های اخیر از ضرورت از سر گیری رابطه ایران و آمریکا سخن گفته است. برخی سکوت آیت الله خامنه ای در برابر اظهارات آقای هاشمی را رضایت او تلقی کردند، اما برخی فرماندهان سپاه با صراحت از مثلث شومی نام می‌برند که قصد دارد رهبر جمهوری اسلامی ایران را وادار به نوشیدن جام زهر با از سر گیری روابط با آمریکا کند.»
در گزارش صدای آمریکا آمده است: «”قرار نیست تا قیامت با آمریکا قهر باشیم” این را اکبر هاشمی رفسنجانی به روزنامه “جمهوری اسلامی” گفته است. او از سر گیری رابطه با آمریکا را منوط به حسن نیت آمریکا دانسته است. این دومین اظهار نظر هاشمی رفسنجانی درباره رابطه با آمریکا در دو ماه گذشته است.»
این گزارش یادآور شد: «پانزده فروردین او گفته بود “قطع رابطه با آمریکا قابل تداوم نیست”. اصرار هاشمی به از سر گیری رابطه دو کشور در دو ماه گذشته با واکنش طیفی از محافظه کاران تندرو مواجه شد. اما آن کسی که کلید رابطه با آمریکا را در دست دارد تا کنون واکنشی نشان نداده است. در دو ماه گذشته آیت الله خامنه ای چندین سخنرانی عمومی داشته، اما در قبال رابطه با آمریکا و همچنین مذاکرات هسته ای ایران و غرب سخنی نگفته است. برخی منابع صاحب نفوذ در سپاه می‌گویند عده ای در داخل سعی دارند آیت الله خامنهٔ را وادار به پذیرش رابطه کنند.»
صدای آمریکا در ادامه برای تایید ادعای خود، سخنان رضا سراج، کسی که به گفته این شبکه از مقامات سپاهی است را پخش کرد.
در فایل صوتی که از این شبکه پخش شد آمده است: «یک کارگروه تشکیل شده تا به حضرت آقا گزارش بدهد که وضع خیلی خراب است؛ چاره ای نداریم جز این که مذاکره را بپذیریم. همان‌طوری که گزارش نظامیان در آخر جنگ باعث شد تا امام[ره] جام زهر را سر بکشد، این کار گروه می‌گوید، ما باید گزارشی را برای رهبری تنظیم کنیم که رهبری مجبور به پذیرش جام زهر بشود.»
صدای آمریکا خاطر نشان کرد: «جام زهر تعبیری است که آیت الله خمینی[ره] پس از پذیرش جنگ ایران و عراق به کار برد. وقتی مقامات ایران به او اعلام کردند که ایران دیگر شرایط ادامه جنگ را ندارد و او پذیرفت.»
گزارشگر صدای آمریکا در ادامه با اشاره به حضور محمود احمدی نژاد در جلسات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین حضور وی و هاشمی رفسنجانی در جلسه افتتاحیه مجلس نهم گفت: «محمود احمدی نژاد پس از دو سال غیبت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت می‌کند و در مراسم افتتاحیه مجلس جدید شانه به شانه هاشمی رفسنجانی در جلسه حاضر شد. اما نشانه‌هایی از اختلاف عمیق این دو وجود دارد. اوج اختلاف در مناظره های ریاست جمهوری سال 88 و انتقادات محمود احمدی نژاد از هاشمی رفسنجانی بود.»
گزارشگر این شبکه به رغم ارتباطات جدیدی که در صحنه سیاسی جمهوری اسلامی در بین برخی از افراد و گرو های سیاسی در حال شکل گیری است، با پخش تصاویری از نماز عید فطر سال 88، آن را مربوط به سال گذشته خواند و خودداری هاشمی از ایستادن در کنار احمدی نژاد را در نماز عید فطر، نشانه وجود اختلافات عمیق بین آن‌ها دانست!/جام نیوز

One thought on “جام زهر و رابطه با آمریکا”
  1. تا زنده ایم رزمنده ایم تا پای جان برای ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی می ایستیم و اکبر بره ماستشو بخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *