پدر پیوند مغز استخوان ایران در بابل تجلیل شد

پروفسور اردشیر قوام زاده فوق تخصص خون و سرطان، پدر علم پیوند مغز استخوان ایران و یکی از برترین پژوهشگرای جهان در زمینه سرطان و بیماری‌های خونی در دانشگاه علوم پزشکی بابل تجلیل شد.

به گزارش هرازنیوز ، پروفسور اردشیر قوام زاده فوق تخصص خون و سرطان (هماتولوژی آنکولوژی) روز پنجشنبه در سیزدهمین کنگره بین المللی پیوند سلولهای خونساز بنیادی در بابل مورد تجلیل قرار گرفت.

این پزشک نامدار ایران در ۳۴ سال گذشته برای نخستین بار در ایران پیوند مغز و استخوان را با موفقیت انجام داد که از آن تاریخ به پدر پیوند مغز و استخوان ایران شناخته شد.

پرفسور قوام زاده در این کنگره گفت: در ۳۴ سال گذشته که ایران نخستین پیوند مغز و استخوان را انجام داد خاورمیانه با این علم بیگانه بود.

وی ادامه داد: اکنون پیوند مغز و استخوان در بسیاری از استانهای کشور به شکل بسیار مطلوب در حال انجام بوده که این خبر بسیار امید آفرین است.

فوق تخصص خون و سرطان بیان داشت: در ارومیه، کرمانشاه، شیراز، بابل، خراسان، سنندج، سه مرکز در تهران و … پیوند مغز و استخوان انجام می شود.

پرفسور اردشیر قوام زاده پزشک ایرانی، فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان (هماتولوژی انکولوژی) متولد ۱۳۱۹ در تهران است. وی نخستین کسی است که عمل پیوند مغز استخوان را در ایران انجام داده‌ است. وی در سال ۱۳۸۹ به عنوان استاد ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران برگزیده شد.

همچنین در سال ۱۳۹۰ به عنوان برترین پژوهشگر جهان در زمینه سرطان و بیماری‌های خونی برگزیده شد.

همچنین پروفسور قوام زاده یکی از برگزیدگان دومین دوره جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۱ است. او در سال ۱۳۹۴ به عنوان محقق برگزیده رتبه نخست علوم بالینی و سلامت جشنواره رازی انتخاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *