رئیس اداره دامپزشکی آمل اقدامات صورت گرفته از سوی این اداره جهت کنترل و پیشگیری از بیماری هاری از جمله واکسیناسیون سگها، برگزاری کلاس های آموزشی و نمونه برداری از موارد مشکوک به هاری را طی شش ماهه نخست سالجاری تشریح کرد.

به گزارش هراز نیوز :  دکتر حمید رسولی زاده رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آمل گفت : به جهت کنترل و پیشگیری از بیماری هاری طی 6 ماهه نخست سال 1402 تعداد 1861 مورد واکسیناسیون هاری توسط اکیپ های واحد مبارزه با بیماریهای این اداره صورت گرفته است و در طی این مدت از یک حیوان مشکوک به هاری نمونه گیری و نتیجه توسط آزمایشگاه مثبت اعلام گردید که بلافاصله نسبت به واکسیناسیون سگهای حاضر در شعاع کانونی وفق برنامه های کنترلی سازمان دامپزشکی اقدامات لازم انجام گرفته است و همچنین جهت اطلاع رسانی  و افزایش آگاهی افراد جامعه در خصوص خطرات، راههای انتقال و پیشگیری از این بیماری 19 کلاس آموزشی با تدریس کارشناسان این اداره در روستاهای آمل برگزار گردید.

دکتر رسولی زاده بیان نمود: بیماری هاری یکی از مهلک ترین بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان است و گوشتخواران وحشی مخزن اصلی هاری در ایران می باشند. کلیه پستانداران خونگرم اهلی و وحشی اعم از سگ، گربه، گاو، گوسفند، اسب، الاغ، شغال، روباه و … به بیماری حساس هستند و در صورت ابتلا می توانند بیماری را منتقل کنند. وی ادامه داد: علایم شایع بیماری بصورت تغییر رفتار حیوان، ریزش بزاق از دهان و ترس از نور می باشد. ویروس عامل بیماری از طریق بزاق حیوان هار از طریق گازگرفتگی و یا خراش های پوستی وارد بدن انسان و حیوان سالم شده و پس از ورود به اعصاب محیطی به سمت مغز رفته و علایم بالینی را ایجاد می کند.

دکتر رسولی زاده افزود: افرادی که در معرض هرگونه حیوان گزیدگی، تماس با بزاق و خراشیدگی با پنجه حیوانات قرار می گیرند می بایست بلافاصله محل زخم را با آب و صابون به مدت چند دقیقه شستشو داده و از بستن و بخیه کردن زخم اجتناب کنند و سریعا به مراکز بهداشتی جهت انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی مراجعه نمایند چرا که این بیماری پس از بروز علایم بیماری غیرقابل درمان بوده و مرگ حتمی در پی دارد.

 

وی در پایان با بیان اینکه بیشترین موارد انتقال هاری به انسان از طریق سگها صورت می گیرد و ادارات دامپزشکی صرفا به واکسیناسیون سگهای گله می پردازد، از صاحبان حیوانات خانگی و سگهای نگهبان خواست نسبت به واکسیناسیون سالانه حیوانات خود با مراجعه به مراکز درمانی بخش خصوصی دامپزشکی اقدام نمایند و همچنین خواستار تدابیر دستگاههای اجرایی زیربط جهت جمع آوری و ساماندهی سگهای بلاصاحب جهت کنترل هر چه بهتر این بیماری خطرناک شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *