عبدالمنعم ابوالفتوح، دبيرکل اتحاديه پزشکان عرب و مدير بيمارستان هاي جمعيت اسلامي پزشکي و از اعضاي سابق دفتر ارشاد گروه اخوان المسلمين و “محمد مرسي” نامزد حزب سلفي “آزادي و عدالت” که جايگزين “خيرت الشاطر” شد مطرح‌ترین نامزدهاي انتخابات ریاست جمهوری مصر هستند.
 مشرق، بنابر بیانیه کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مصر از روز دوشنبه 31 آوریل برابر با 11 اردیبهشت آغاز شده و روز یکشنبه 21 می برابر با 1 خرداد آینده پایان می‌یابد و پس از آن زمان، سکوت تبليغاتي به‌مدت 48 ساعت قبل از دور اول انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود.

اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود تبلیغات انتخاباتی فردای روز اعلام نتیجه دور اول انتخابات و تا روز جمعه 15 ژوئیه برابر با 26 خرداد از سر گرفته می‌شود؛‌ دور اول انتخابات ریاست جمهوری هم در روزهای 23 و 24 مي برابر با سوم و چهارم خرداد برگزار می‌شود.

در نخستین انتخابات آزاد مصر پس از سه دهه حاکمیت “حسنی مبارک” رئیس جمهوری مخلوع مصر 13 نامزد با یکدیگر در حال رقابت هستند.

“ابوالعز الحریری” نامزد حزب “سوسیالیست اتحاد خلق”؛ “محمد فوزي عیسي” نامزد حزب “نسل دموكراتیك”؛ “حسام خیرالله” نامزد حزب “صلح دموكراتیك”؛ “عمرو موسي” نامزد مستقل؛ “عبدالمنعم ابوالفتوح” نامزد “مستقل؛ “هشام البسطویسي” نامزد حزب “اتحاد پيشرو ملی”؛ “محمود حسام” نامزد مستقل؛ “محمد سلیم العوا” نامزد مستقل؛ “احمد شفیق” نامزد مستقل؛ “حمدین صباحي” نامزد مستقل؛ “عبدالله الاشعل” نامزد حزب “اصالت”؛ “محمد مرسي” نامزد حزب سلفي ” آزادی و عدالت” و “خالد علي” نامزد مستقل، 13 نامزدی هستند که برای احراز سمت ریاست جمهوری مصر با یکدیگر رقابت مي‌کنند.

این در حالی است که کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر صلاحیت 10 نامزد این انتخابات را رد کرد که از جمله این افراد باید از “خیرت الشاطر” نخستين نامزد اخوان المسلمون؛ “حازم ابو اسماعیل” نخستين نامزد سلفی پيش از نامزدي “محمد مرسي” و “عمر سلیمان” معاون حسنی مبارک و دست راست وی یاد کرد.

رد صلاحیت این از افرادی که برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نام نوشتند، اختلاف‌نظرهایی را مصر به دنبال داشت که تاکنون نیز ادامه دارد و حوادث جاري در میدان العباسیه و برقراري مقررات منع آمد و شد در اين ميدان و همچنين حوادث مقابل وزارت دفاع را باید یکی از بازتاب‌های این اقدام برشمرد.

با این حال به نظر می‌رسد رقابت اصلی در انتخابات ریاست جمهوری مصر بین دو نامزد مورد حمایت اسلامگرایان يعني “ابوالفتوح” و “مرسي” از يک سو و “عمرو موسی” دبیرکل سابق اتحادیه عرب باشد.

“عبدالمنعم ابوالفتوح” و “محمد مرسی” دو نامزد مورد حمایت اسلامگرایان در انتخابت ریاست جمهوری مصر هستند که در این بین، طبق نظرسنجی‌هاي غيررسمي، ابوالفتوح بیشترین بخت را در میان همه نامزدهای انتخابات برای پیروزی دارد.

همزمان با آغاز تبلیغات 21 روزه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر، کمیته عالی انتخابات مصر نسبت به زیرپا گذاشتن قوانین این تبلیغات نیز به نامزدهای این انتخابات هشدار داد.

این کمیته همچنین اعلام کرد، تمام کسانی که این قوانین را زیر پا بگذارند با محکومیت‌های تعیین شده مجازات می‌شوند که این محکومیت‌ها می‌تواند نامزدها، هواداران آنها و یا رسانه‌های جمعی را در بر بگیرد.

وزارت اطلاع‌رسانی مصر نیز اعلام کرد که آمادگی دارد، روند انتخابات را از طریق شبکه تلویزیونی پوشش دهد.

براساس قوانین اعلام‌شده رسانه‌های جمعی نمی‌توانند نظرسنجی‌هایی در خصوص محبوبیت نامزدها در صورت مشخص‌نبودن منابع این نظرسنجی‌ها و حامیان آنها منتشر کنند.

همچنین نامزدها نمی‌توانند، از وسائل نقلیه عمومی و یا ساختمان‌های عمومی و مساجد برای تبلیغات خود استفاده کنند، اما می‌توانند از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی برای ارائه برنامه‌های انتخاباتی‌شان استفاده کنند؛ اما این 13 نامزد چه کسانی هستند و چه گرایش‌ها و رویکردهایی دارند و از سوی چه کسانی حمایت می‌شوند؟

 

 

1- ابوالعز الحريري

ابو العز حسن علي الحريري، معروف به ابوالعز الحريري: وي کانديداي حزب “سوسياليست اتحاد خلق” است که روز 23 اسفند پارسال، نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر شد. الحريري نماينده پارلمان الشعب مصر از منطقه غرب اسکندريه و از “ائتلاف انقلاب ادامه دارد” است و در رژيم سابق مصر نيز دوبار طي سال‌هاي 1976 و 2000 موفق به راهيابي به پارلمان مصر شد. وي از منتقدان سرسخت “حسني مبارک” رئيس جمهور سابق مصر و همچنين شوراي عالي نظامي حاکم کنوني در مصر است.

الحريري متولد ژوئن 1946 ميلادي است که در سال 1981 ميلادي و در دوران زمامداري “انور سادات” به همراه 1531 شخصيت ملي و سياسي مصري به اتهام فعاليت عليه رژيم بازداشت شد.

 

2- محمد فوزي

محمد عبدالفتاح محمد فوزي علي عيسي، معروف به محمد فوزي عيسي به عنوان کانديداي حزبي از سوي حزب “نسل دموکراتيک” معرفي شده است و در 26 اسفند پارسال، رسماً نامزدي خود در انتخابات رياست جمهوري مصر را اعلام کرد. وي فعال سياسي و رئيس حزب “الکنانه” است.

 

محمد عبدالفتاح محمد فوزي علي عيسي متولد 14 ژانويه 1945 و صرف نظر از اينکه وي حقوقدان است، دانش‌آموخته دانشکده پليس مصر نيز هست و مدير مرکز پليس شهر “سمالوط” در استان “منيا” بود.

 

 

 

3- حسام خيرالله

احمد حسام کمال حامد خير الله، معروف به حسام خير الله کانديداي حزب “صلح دموکراتيک” است که در روز سوم فروردين سال 1391 رسماً نامزدي خود در انتخابات رياست‌جمهوري مصر را اعلام کرد.

 

وي رئيس سابق کميته اطلاعات و برآوردها و مأمور سابق دستگاه اطلاعات مصر است و با وجود صبغه و گرايش‌هاي نظامي و امنيتي‌اش تأکيد کرده که کانديداي شوراي نظامي حاکم نيست و در عين حال هيچ گرايش حزبي هم ندارد.

 

سرلشکر احمد حسام کمال حامد خير الله متولد 22 جولاي 1945 و فارغ التحصيل رشته علوم سياسي و اقتصاد است و دوره‌هاي اطلاعاتي و امنيتي مختلفي را در آمريکا سپري کرده است.

 

 

4- عمرو موسي

 

عمرو محمود أبو زيد موسي، معروف به عمرو موسي: وي به عنوان نامزد مستقل که تأييد 43960 تن از شهروندان مصري را همراه خود دارد در چهارم فروردين امسال نامزدي خود براي شرکت در انتخابات رياست جمهوري مصر را اعلام کرد.

 

وي از جمله ديپلمات‌هاي با سابقه مصر است. موسي يک دهه (1991 تا 2001) وزير خارجه مصر و پس از آن دبيرکل اتحاديه عرب بود (2001 تا 2011). بسياري از تحليلگران وي را يکي از شانس‌هاي اصلي پيروزي در انتخابات مي‌دانند. عمرو موسي خواستار تسريع در فرايند انتقال قدرت از نظاميان به دولت غيرنظامي است.

 

وي متولد سوم اکتبر 1936 ميلادي در قاهره و دانش‌آموخته رشته علوم سياسي است.

 

 

 

5- عبدالمنعم ابوالفتوح

عبدالمنعم ابوالفتوح عبدالهادي ابوسعد، معروف به ابوالفتوح: وي به عنوان نامزد مستقل که تأييد 43066 تن از شهروندان مصري را همراه خود داشت، در 10 فروردين امسال، رسماً به جرگه نامزدهاي رياست جمهوري مصر پيوست. وي دبيرکل اتحاديه پزشکان عرب و مدير بيمارستان‌هاي جمعيت اسلامي پزشکي و از اعضاي سابق دفتر ارشاد گروه اخوان‌المسلمين است.

 

وی مورد حمایت افراد برجسته مصری از جمله وائل غنيم، فهمي هويدي، كمال الهلباوي، يوسف القرضاوي، نادر السيد، محمد عبدالمنعم قطب، أحمد أبوهيبة، بلال فضل، تميم البرغوثي، حمزة نمرة، خالد سعيد، خالد منصور، رباب المهدي، زياد علي، سامر عطاالله، سيف الدين عبدالفتاح، شريف دوس، عبدالرحمن يوسف، عمرو سلامة، عمر عبدالكافي، محمد حبيب، مختار نوح، مصطفى النجار، مني مكرم عبيد، وائل فخراني، احمد صلاح عبدالقادر، ياسمين الخيام است.

 

 

6- هشام البسطويسي

هشام محمد عثمان البسطويسي معروف به هشام البسطويسي: وي به عنوان نامزد حزبي از سوي حزب “اتحاد پيشرو ملي” نامزد شده و در روز 13 فروردين رسماً جهت نامزدي در انتخابات رياست جمهوري مصر نام نوشت. وي حقوقدان و نائب رئيس دادگاه تجديد نظر مصر نيز هست.

 

هشام البسطويسي متولد 23 مي 1951 ميلادي، متأهل و داراي سه فرزند است و از جمله مخالفان رژيم سابق مصر به شمار مي‌آيد که يک‌بار رژيم حسني مبارک در صدد ترور وي نيز برآمد که با موفقيت همراه نبود و پس از آن همواره تحت نظر رژيم بود و فشارهاي بسياري را در دوران زمامداري حسني مبارک متحمل شد.

 

 

7- محمود حسام‌الدين

محمود حسام الدين محمود جلال، معروف به محمود حسام: وي به عنوان نامزد مستقل که تأييد 37250 نفر از مردم را همراه خود داشت، در 14 فروردين رسماً خود را نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر کرد.

 

محمود حسام‌الدين محمود جلال افسر سابق پليس و رئيس حزب تازه‌تأسيس “البدايه” و رئيس ائتلاف احزاب ميانه‌روي مصر است.

 

وي متولد 11 سپتامبر 1964 ميلادي اسکندريه است و صرف نظر از اينکه يک افسر پليس، کارشناس حقوق بشر نيز به شمار مي‌آيد. وي سوارکاري حرفه‌اي و در سطح بين‌المللي است و همچنين از وي به عنوان مربي اسب بسيار خوب ياد مي‌شود.

 

 

8- محمد سليم العوا

محمد سليم العوا معروف به محمد سليم العوا: وي به عنوان نامزد مستقل که تأييد 30 نماينده دو پارلمان الشعب و شورا مصر را همراه خود دارد. 16 فروردين امسال‌ نامزدي خود براي شرکت در انتخابات رياست جمهوري مصر را اعلام کرد. وي از انديشمندان اسلامي و دبيرکل سابق اتحاديه جهاني علماي مسلمان و رئيس جمعيت فرهنگ و گفت‌وگوي تمدن‌هاي مصر است.

 

حمد سليم العوا در 22 دسامبر 1942 ميلادي در اسکندريه به دنيا آمد و صرف نظر از اينکه يک مبلغ اسلامي به شمار مي‌آيد، يک نويسنده و کارشناس حقوق بازرگاني است و بايد وي را يکي از بزرگ‌ترين پرچم‌داران گفت وگوي ملي در مصر برشمرد و در انديشه‌هايش همواره بر گفت وگوي اسلام و مسيحيت و نه برخورد اين دو آيين و تمدن با يکديگر تاکيد کرده است.

 

محمد سليم العوا را همچنين بايد از جمله مبلغاني دانست که طرفدار نزديکي اهل‌سنت به شيعيان و از بين بردن اختلافات موجود ميان آنهاست. وي در زمان حکومت حسني مبارک توسط رژيم حاکم بازداشت و به زندان افکنده شد و از جمله کساني است که به‌شدت با ايده موروثي‌کردن حکومت و قدرت در زمان مبارک مخالف بود.

 

 

9- احمد شفيق

احمد محمد شفيق زکي معروف به احمد شفيق: وي به عنوان نامزد مستقل که تأييد 62192 نفر از مردم را همراه دارد، در 17 فروردين نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر شد.

 

 

احمد محمد شفيق نخست وزير سابق مصر و وزير سابق هواپيمايي اين کشور است و در روزهاي پاياني زمامداري حسني مبارک از سوي رئيس جمهور مخلوع مصر به سمت نخست وزير اين کشور انتخاب شد و تا چند هفته پس از سرنگوني مبارک در اين سمت قرار داشت. انقلابيون مصري وي را در زمره بقاياي نظام پيشين مصر مي‌دانند.

 

 

وي متولد 25 نوامبر 1941 و فارغ التحصيل دانشکده هوايي مصر است.

 

 

 

10- حمدين صباحي

حمدين عبد العاطي عبد المقصود صباحي معروف به حمدين صباحي: وي به عنوان کانديداي مستقل که از سوي 42.525 نفر از مردم مصر تاييد شده است، در 18 فروردين رسما کانديداي انتخابات رياست جمهوري مصر شد. حمدين عبد العاطي عبد المقصود صباحي بنيانگذار و رئيس سابق حزب “الکرامه”، سردبير نشريه “الکرامه” و داراي گرايش‌هاي ناسيوناليستي ناصري است.

 

 

وي که سابقه نمايندگي در پارلمان مصر را نيز دارد، از منتقدان سرسخت قدرت در مصر چه در دوران زمامداري حسني مبارک، رئيس جمهور مخلوع مصر و چه در زمان زمامداري “انور سادات”، رئيس جمهور معدوم اين کشور بوده است.

 

 

حمدين عبد العاطي عبد المقصود صباحي متولد 5 جولاي 1954 در استان کفر شيخ مصر است که در خانواده‌اي ساده و فقير مصري موفق شد، مدارج موفقيت را يکي پس از ديگري طي کند.

 

 

وي خيلي زود وارد فعاليت سياسي و اجتماعي شد و هنگامي‌که “جمال عبد الناصر” رئيس جمهور وقت مصر درگذشت براي بزرگداشت ياد و خاطره وي آن گونه که خود مي‌گويد اقدام به تشکيل تشکل‌هاي دانش‌آموزي در مدرسه شهيد جمال‌الدين الدسوقي کرد و فعاليت در تشکل‌هاي دانش‌آموزي و سپس دانشجويي را تا زمان فراغت از تحصيل ادامه داد.

 

 

فعاليت‌هاي سياسي حمدين صباحي پس از فراعت از تحصيل از دانشگاه در زمان انور سادات تشديد شد و مناظره‌هاي وي با انور سادات عليه گراني و حمايت از خانواده‌هاي فقير مصري معروف است و اين فعاليت‌ها تا زمان حاکميت سه دهه‌اي حسني مبارک و پس از آن شعله‌ور شدن آتش انقلاب 25 ژانويه 2011 مصر ادامه داشت.

 

 

11- عبدالله الاشعل

عبدالله حسن علي الاشعل معروف به عبد الله الاشعل: وي به عنوان کانديداي حزبي از سوي حزب “اصالت” است که در روز 20 فروردين رسما نامزدي خود در انتخابات رياست جمهوري مصر را اعلام کرد.

 

 

عبدالله حسن علي الاشعل استاد حقوق بين الملل دانشگاه آمريکايي قاهره و معاون اسبق وزير خارجه مصر است و پيش از کناره‌گيري حسني مبارک از قدرت از تصميم خود براي کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري خبر داد.

 

 

الاشعل در ابتدا براي آنچه که آن را وحدت نيروهاي ملي خوانده بود، اعلام کرد که به نفع خيرت شاطر نامزد اخوان المسلمين براي رياست جمهوري مصر کناره‌گيري مي‌کند، اما با حذف خيرت الشاطر وي در نهايت کانديداي اين انتخابات شد.

 

 

وي متولد 1945 در منطقه الخضاريه در استان الشرقيه مصر است.

 

 

12- محمد مرسي

 

 

محمد محمد مرسي عيسي العياط، معروف به محمد مرسي: وي به عنوان کانديداي حزبي از سوي حزب “آزادي و عدالت” شاخه سياسي جماعت اخوان المسلمون است که در روز 20 فروردين سال جاري رسماً کانديداي انتخابات رياست جمهوري مصر شد.

 

 

محمد مرسي رئيس حزب آزادي و عدالت، نماينده پارلمان الشعب و از رهبران ارشد جماعت اخوان المسلمون است که در سال 2000 نيز وارد پارلمان مصر شده بود.

 

 

محمد مرسي گزينه ذخيره جماعت اخوان المسلمون بود که پس از رد صلاحيت خيرت شاطر جايگزين وي شد.

 

 

وي متولد پنجم آگوست 1951 در روستاي العدوه در استان الشرقيه مصر است. محمد مرسي در خانواده‌اي فقير و کشاورز به دنيا آمد و داراي سه برادر و دو خواهر است و هم اکنون متأهل داراي پنج فرزند و سه نوه است.

 

 

محمد مرسي، داراي مدرک کارشناسي ارشد مهندسي فلزات در سال 1978 ميلادي از دانشگاه قاهره و داراي مدرک دکتراي محافظت از موتورهاي فضاپيما از دانشگاه کاليفرنياي جنوبي آمريکاست که پس از فراغت از تحصيل در اين دانشگاه نيز به تدريس مشغول شد.

وي به عنوان يکي از اعضاي کميته مقاومت در برابر صهيونيسم در استان الشرقيه و همچنين عضو کنفرانس بين‌المللي احزاب و نيروهاي سياسي و سنديکاي کارگري انتخاب شد. محمد مرسي همچنين بنيانگذار کميته مصري مقاومت در برابر طرح صهيونيسم هم هست.

مرسي از سال 1992 در دايره سياسي جماعت اخوان المسلمون مشغول به فعاليت شد و در سال 1995 و همچنين سال 2000 کانديداي انتخابات پارلمان الشعب شد که در سال 2000 موفق به راه‌يابي به پارلمان الشعب مصر شد و سمت سخنگوي جماعت اخوان المسلمون در پارلمان مصر را برعهده گرفت.

وي در سال 2004 ميلادي “جبهه ملي تغيير” را به همراه عزيز صدقي تأسيس کرد و در 30 آوريل 2011 جماعت اخوان‌المسلمون وي را به عنوان رئيس حزب تازه‌تأسيس آزادي و عدالت انتخاب کرد.


13- خالد علي

خالد علي عمر علي المحلاوي معروف به خالد علي: وي به عنوان نامزد مستقل که از سوي 32 نماينده دو پارلمان الشعب و شورا مصر تأييد شده است، 20 فروردين نامزدي خود در انتخابات رياست جمهوري مصر را اعلام کرد.

 

خالد علي متولد 26 فوريه 1972 در استان القهليه و وي وکيل و عضو حزب کمونيست و جبهه سوسياليست مصر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *