سعید جلیلی در گفتگو با نخبگان:

مردم عزیز شعار جهاد بزرگ برای جهش تولید صرفاً یک شعار نیست

مردم میپرسند وعده و برنامه‌های مختلفی وجود دارد اما تضمین اجرای درست آن چیست؟ بسیاری از برنامه‌ها در دولت‌های مختلف مشترک بوده است و من علل عدم اجرای درست این برنامه‌ها را نام میبرم:تعارض منافع میان برنامه‌ها و افراد، غلبه کار نمایشی بر کار واقعی، عدم پیگیری مستمر فرامین اجرایی و مشکلات ساختار اداری کشور مانع از اجرای درست برنامه‌ها خواهد بود. بنابراین در کنار برنامه، حتما باید اراده ایستادگی در برابر فساد، فهم درست از اولویت‌ها و بسیج دستگاه‌های اجرایی به واسطه نقش‌آفرینی و مدیریت رئیس جمهور شکل بگیرد.

 

 

دکتر سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر جمعه در برنامه تبلیغاتی گفتگو «با نخبگان »شبکه چهار سیما با تبیین و تشریح برنامه های اقتصادی خود اظهار داشت: مردم عزیز شعار جهاد بزرگ برای جهش تولید صرفاً یک شعار نیست بلکه مبتنی بر سر رکن باور،اراده و برنامه معتقدیم با باور صحیح ، اراده محکم و با برنامه جامع می توان به جهش بزرگ در راستای شکوفایی، رفاه و تعالی هرچه بیشتر کشور دست یافت.

دکتر سعید جلیلی در ابتدای این برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای استمرار قدرت و توانمندی ایران در منطقه چه برنامه هایی دارید گفت نسبت به برنامه های اقتصادی در چهار سال آینده دیدگاه می تواند وجود داشته باشد یک دیدگاه این است که نگاه حداقلی در حد اداره کشور دارد.معتقدیم این دیدگاه در شأن ملت بزرگ ایران نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد :پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ دولت سایه را شروع کردیم و سایه به سایه و به  اتفاق جوانان، اساتید دانشگاه و مدیران موفق کارگروه های مختلفی را تشکیل دادیم و با حضور میدانی در مناطق شهرها و روستاهابه توانمندی های کشور پی بردیم و جمع بندی این تحرکات و مطالعات میدانی این بود که باید برای پیشرفت کشور برنامه حداکثری و صادقانه ارائه دهیم.

دکتر جلیلی افزود: بر اساس برنامه تنظیم شده، بدنبال این هستیم که مطالبی را بیان کنیم که امکان تحقق آن وجود داشته باشد نه اینکه چند جمله خوب بیان کنیم که صرفاً مخاطب را جذب کند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد : فرصت ها و ظرفیت های بررسی شده کشور، گویای آن است که کشورمان مستعد جهش بزرگ است. واگن های قطار پیشرفت کشور از مزیت ها و ظرفیت های بزرگی در حوزه های مختلف از جمله انرژی، نفت ،کشاورزی، شیلات، معدن ،گردشگری و گردشگری سلامت برخوردار است که هر کدام به مثابه یک واگن می تواند پیشران این قطار باشد و از همه مهمتر اینکه کشورمان از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و جوان برخوردار است.

دکتر جلیلی در پاسخ به اینکه آیا راهکار عملیاتی برای رفع معضل ثبات دارید، اظهار داشت: لازمه پیشرفت در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه اقتصادی ثبات است و در محیط با ثبات اقتصادی می توان موتور اقتصاد کشور را در شأن ملت ایران به حرکت درآورد. امروز یکی از دغدغه های مهم همه فعالان اقتصادی و اصناف مختلف، اتخاذ تصمیمات متفاوت و صدور بخشنامه های متعدد و ناهماهنگ است زیرا در چنین فضایی بی ثباتی  فعالان اقتصادی نمی‌توانند برنامه مشخصی برای فعالیتهای اقتصادی خود تنظیم کنند.

دکتر جلیلی تاکید کرد: برای اینکه کشور به ثبات اقتصادی برسد نباید معطل مسائل موهوم بود. متاسفانه یکی از مسائلی که در هشت سال گذشته شاهد بودیم این بود که به جای ایجاد ثبات، مدام معطل موضوعاتی در حوزه برجام و مذاکرات مبتنی بر آن بودیم.

دکتر جلیلی در ادامه این برنامه در پاسخ به سوالی درباره خصوصی سازی و واگذاری های اقتصادی به مردم گفت: متاسفانه در سالهای گذشته با موارد متعددی مواجه بودیم که خصوصی سازی ها با ناکامی همراه بود که از آن جمله می توان به مواردی از جمله هپکو، آذرآب، هفت تپه،دشت مغان و ماشین سازی تبریز اشاره کرد که در دولت سایه مسائل این شرکت ها و واگذاری ها را از نزدیک مورد بررسی قرار دادیم و کاملاً آنها را آسیب‌شناسی کرده‌ایم.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به اشتباهات دولت ها در حوزه خصوصی سازی اظهار داشت: یکی از از عمده ترین اشتباهات در حوزه خصوصی سازی این است که نگاه صرفاً درآمدی به این موضوع دارند که کاملاً غلط است چرا که بسیاری از شرکت ها واگذار شده می توانند برای کشور سرمایه باشند و جنبه راهبردی دارند

دکتر جلیلی افزود: یکی دیگر از اشتباهات در مسیر خصوصی سازی بی توجهی به تفاوت شرکت ها با یکدیگر است شرکت هایی مانند هپکو و ماشین سازی تبریز جنبه راهبردی دارند و نباید همانند شرکت های عادی به آنها نگاه کرد.

وی افزود: توجه به اهلیت کسانی که شرکتها به آنها واگذار می شود نیز بسیار حائز اهمیت است باید بررسی شود که آیا فردی که شرکت به او واگذار می شود به دنبال منافع شخصی است یا اینکه قصد دارد شرکت را ارتقا دهد لذا معتقدیم ارتقاء کارایی در خصوصی سازی بایستی شرط اساسی باشد.

دکتر جلیلی گفت: موضوع شفافیت در واگذاری ها نیز از موارد دارای اهمیت است شرکت هپکو که ارزش سرمایه آن چند سال پیش، حدود هزار میلیارد تومان بود فقط با ۱۰ میلیون تومان واگذار شده است و بی تردید  شفافیت مانع اینگونه واگذاری ها می شود.

دکترجلیلی بازتعریف شیوه واگذاری و معیارهای ارزش گذاری شرکت ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: در کنار این موارد، تجارب بسیار ارزشمندی در عرصه جهانی در حوزه خصوصی‌سازی و واگذاری ها وجود دارد که می توان از آنها نیز استفاده کرد.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری  در خصوص برنامه های خود برای احیا و ارتقاء توانمندی فضایی کشور گفت: از جمله موضوعاتی که می تواند برای کشور مزیت نسبی به همراه داشته باشد جوانان و دانشمندانی است که در عرصه های نوین علمی فعالیت می کنند که از آن جمله می توان به صنعت فضایی اشاره کرد. در این حوزه متخصصان و زیر ساخت های بسیار خوبی در کشور وجود دارد.

دکتر جلیلی گفت: دولتی نخواهیم بود که صرفاً به دنبال تامین نان مردم باشیم بلکه می‌خواهیم در عرصه‌های مختلف علمی مرزهای دانش را به دست بیاوریم. متاسفانه در هشت سال گذشته نسبت به صنعت فضایی کوتاهی‌های شده است و شورای عالی فضایی در این مدت مورد توجه جدی قرار نگرفت. وی تصریح کرد: فکر می کنم اگر دچار روزمرگی بشویم و به حداقل‌ها اکتفا شود نمی‌توانیم پیشرفتی در شان ملت بزرگ ایران رقم بزنیم

دکتر جلیلی با تاکید بر ضرورت توجه به تجاری سازی در بخش صنعت فضایی اظهار داشت: باید در حوزه صنعت فضایی به دنبال تجاری سازی و مشارکت دادن بخش خصوصی در آن باشیم و نباید در این حوزه کار نمایشی انجام دهیم بلکه باید  اقدامات واقعی را به ثمر برسانیم لذا وقتی ماهواره‌ای پرتاب می‌شود بایستی با هدف تجاری باشد ضمن اینکه در این حوزه می‌توانیم با کشورهای دوست همکاری های موفقی را رقم بزنیم.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید در حاکمیت و دولت برای توسعه فناوری بومی فضایی و بخش ماهواره و پرتاب ماهواره برنامه مشخصی وجود داشته باشد و برنامه ما حمایت کامل از حوزه فضایی و ساخت و پرتاب ماهواره و تقویت این حوزه است و در این راستا پروژه پرتاب ماهواره در چابهار را مورد توجه داریم.

دکتر جلیلی در ادامه در خصوص برنامه های خود در حوزه خانواده و ازدواج جوانان اظهار داشت: در این حوزه نیز نگاه حداقلی این است که وامی برای ازدواج جوانان پرداخت شود اما طبق قانون دولت وظیفه دارد برنامه های متعددی را در این خصوص پیگیری کند. در هشت سال گذشته میزان ازدواج کاهش یافته است که باید آسیب شناسی شود. ضمن اینکه تولید مسکن نیز در این مدت از حدود۷۵۰ هزار مسکن در سال به ۳۵۰ هزار کاهش یافته است  و این دو  با هم در ارتباط هستند و روی هم ناثیر می گذارند.

دکتر جلیلی با بیان این که دولت نسبت به شهروندان و حتی تفریح خانواده ها نیز وظیفه دارد، اظهار داشت: برای جلو گیری از بسیاری از آسیب های اجتماعی بایستی کانون خانواده از استحکام بیشتری برخوردار شود و یکی از موارد تاثیرگذار در این خصوص تفریح و سفر خانواده ها است. در بررسی های انجام شده طرح سفر را تدوین کردیم بر ر این اساس اقامتگاه هایی که در اختیار مراکز دولتی است و نیمی از سال بلا استفاده می باشد برای ایامی در اختیار جوانان و خانواده‌های کم بضاعت قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در بخش تامین غذایی هم  آمار دریافت کالری بسیار ضعیف است و از  دو هزار و ۵۰۰ کیلو کالری پایین تر است دولت در این زمینه هم وظیفه دارد و اقدام در این زمینه به هیچ عنوان هزینه نیست بلکه سرمایه روی سلامت جامعه است که می تواند هزینه سایر بخش ها را کاهش دهد.

دکتر جلیلی در بخش دیگری از این برنامه در سخنانی با اشاره به اینکه ممکن است این سوال در بین مردم ایجاد شود که وقتی همه مسئولین درباره مسائل اقتصادی با یکدیگر اشتراک نظر دارند چرا پس مشکلات همچنان وجود دارد، اظهار داشت: بعضی اوقات برای پاسخ به یک مشکل صرفاً اطلاع از پاسخ کفایت نمی کند و اراده هم نیاز است وجود اراده برای زمانی است که تعارض منافع پیش می آید و منافع عده‌ای با رفع یک مشکل به خطر می‌افتد در چنین مواقعی رئیس‌جمهور وظیفه دارد که دستگاه های مختلف را بدون تعارف برای اقدامات واقعی بسیج کند.

دکتر جلیلی اضافه کرد: به طور مثال خصوصی‌سازی یک اقدام واقعی است که به واسطه آن می خواهیم مردم را در موضوعات اقتصادی مشارکت دهیم اما بعضا عده‌ای صرفا به دنبال کار نمایشی و ارائه گزارش و افزایش آمار شرکت های واگذار شده نسبت به دولت قبل از خود هستند درحالیکه خصوصی‌سازی بایستی موجب ارتقاء کار، سبک سازی دولت، ارزآوری و اشتغال شود.

دکتر جلیلی سرعت پایین ماشین ساختار دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: بطور مثال برای رفع مشکل تورم و مسکن نمی‌توان با ابلاغ و دستور اجرایی اقدام کرد بلکه بایستی موانع را برطرف کرد و با حضور در میدان نسبت به رفع مشکلات اقدام کرد.

دکتر جلیلی تصریح کرد: اگر در موضوعات مختلف اراده ها و تعارض منافع و سستی ماشین دولت در انجام امور مانع ایجاد می کند رئیس جمهور وظیفه دارد که با ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها این موانع را برطرف کند.

دکتر جلیلی گفت: دولت باید قبل از دستگاه قضایی مدعی مسائلی مانند معوقات بانکی شود اگر می‌خواهیم برخی از موضوعات در حوزه اقتصاد حل و فصل شود بایستی در فرهنگ سیاسی تعارفات کنار گذاشته شود این که در مسئله بورس وزیر اقتصاد، وزیر صمت و وزیر نفت هرکدام موضوع جداگانه ای می گیرند بایستی رئیس جمهور نقش آفرینی کرده و با اشراف کامل نسبت به موضوع و درک اولویت ها،بین دستگاهها و وزارتخانه های مختلف هماهنگی و هم افزایی ایجاد کند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوریت فقط در حوزه سیاسی نیست بلکه در بخش اقتصاد هم موضوعیت دارد و امروز نیاز داریم که در حوزه اقتصاد هم جمهوریت شکل بگیرد ارکان آن هم مشارکت دادن و قائل شدن حق رای برای مردم است که از حق خود استفاده کنند. امروز حدود ۲۵ درصد جمعیت در روستاها حضور دارند اما چه مقدار از بودجه به روستاها اختصاص می یابد. معتقدیم هر روستا می تواند سلول پیشرفت کشور باشد و در این خصوص راستا مدل باشگاه کشاورزان از سوی جوانان طراحی شده است که می تواند در ارتقاء بخش روستایی کشور بسیار تاثیر گذار باشد.

دکتر جلیلی با اشاره به وجود دیدگاه های متفاوت در حوزه‌های اقتصادی گفت: به طور مثال برخی معتقدند اگر مزیتی در حوزه نفت و گاز وجود دارد متعلق به کسانی است که خودرو در اختیار دارند در مقابل برخی نیز معتقدند که این مزیت متعلق به همه مردم است و بایستی به طور مساوی تقسیم شود اینگونه موضوعات دربخش های مختلف از جمله مسکن، نظام سلامت و استفاده از تسهیلات بانکی نیز وجود دارد و بر این باور هستیم که وظیفه دولت این است که منافع و رضایت عمومی را تامین کند و برای اشتغال، ارزآوری، مقابله با تحریم و ساماندهی بورس برنامه دقیق ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *