بیانیه مشترک ستاد امر به معروف و نهی از منکر، فرماندهی انتظامی و دادستانی مرکز استان مازندران در خصوص حفظ حدود الهی در ماه مبارک رمضان
“یا أیُّها الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیکُم الصیام کَما کُتِبَ عَلی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُون” (بقره آیه 183)
باید امر به معروف و نهی از منکر کنید، وگرنه اشرار به شما حکومت می کنند، آنگاه خوبان شما دعا می کنند، ولی دعایشان مستجاب نمی شود. امام کاظم(ص)
با شروع ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خدا و بهار دلها، ستاد امر به معروف و نهی از منکر-فرماندهی انتظامی و دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران با صدور بیانیه ای مشترک، بر رعایت و حفظ حریم و حدود الهی در این ماه تاکید نمودند. متن این بیانیه به شرح ذیل است:
احترام به آموزه های دینی و حریم سایر افراد از نکات برجسته فرهنگی ملتهاست که بوضوح در سابقه تمدنی و تاریخی ایران بزرگ قابل ملاحظه است؛ یکی از این آموزه های قابل تقدیس در جامعه اسلامی-ایرانی، ماه مبارک رمضان است.
از رمز و رازهای معنوی روزه داری که بگذریم، اجرای آئین های ویژه، شامل اکرام نیازمندان، توجه به تهیدستان، اطعام گرسنگان و برگزاری جشن شکرانه یکماه روزه داری در روز عید فطر همراه با نماز و نیایش دستجمعی و اختصاص بخشی از اموال به نیازمندان و فقرا، حاوی پیام های ارزشمندی است که با ورود اسلام و عجین شدن با سنتهای کهن و دیرینه ایرانی پدید آمده است.
حال انتظار می رود پس از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی، تقدیس و تکریم این ماه، به نحو احسن و با پذیرش عمومی برگزار گردد؛ صد البته با وجود همه گیری ویروس کرونا، رعایت الزامات بهداشتی بنوعی نشانه رشد و بالندگی جامعه اسلامی و رعایت حریم و حقوق همنوعان و هموطنان روزه دار محسوب می گردد.
ضمن سپاس به درگاه احدیت که یکبار دیگر فرصت ورود و درک ماه مهمانی خدا را بر همه ما مقرر فرمود، بدینوسیله الزامات ذیل بر اساس قانون و بمنظور تکریم ماه مبارک و مراعات حال روزه داران ابلاغ می گردد.
مراتب ذیل برای همه اقشار و اصناف و افراد لازم الاجرا می باشد و نادیده گرفتن الزامات ابلاغی بر اساس قوانین جاری کشور و شرع مقدس جرم محسوب می گردد و مرتکبان بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی مشمول اجرای قانون خواهند شد.
• کلیه دستگاههای دولتی و نظارتی بر اساس وظایف ذاتی خود می بایست شرایط حفظ حریم و حدود الهی بویژه در ماه مبارک رمضان را در سطح جامعه فراهم آورند.
• به منظور رعایت حال مسافران و افرادی که بنا به دلایل مختلف قادر به روزه گرفتن نمی باشند، متصدیان مراکز پذیرایی و رستوران های بین راهی و پایانه ها می‌توانند با اخذ مجوز از پلیس نظارت بر اماکن عمومی، با رعایت شئونات اسلامی و استتار مکان به گونه‌ای که در ملاء عام تظاهر به روزه خواری صورت نگیرد، بطور محدود فعالیت کنند.
• افرادی که بنا به هر دلیلی از جمله بیماری، مسافر بودن و… قادر به روزه گرفتن نیستند، با رعایت شئونات ماه مبارک رمضان از تظاهر به روزه خواری و خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات در ملاءعام خودداری نمایند.
• کلیه رانندگان و سرنشینان ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی موظف به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان بوده و از هر گونه تظاهر به روزه خواری، ایجاد آلودگی صوتی و اعمال منافی شئونات اسلامی اجتناب نمایند.
دستگاه قضائی و نیروی انتظامی استان مازندران بر اساس ماده 9 و تبصره ماده 11 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، خود را موظف به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که در چارچوب وظایف قانونی خود اقدام به تذکر زبانی و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، دانسته و در صورت مقاومت و ایستادگی از سوی ساختارشکنان برخورد قضائی و انتظامی صورت خواهد گرفت.

✍️محمد کریمی-دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان
✍️سردار مرتضی میرزایی-فرماندهی انتظامی استان
✍️مهرداد محمدی-دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان

2 thoughts on “بیانیه مشترک ستاد امر به معروف و نهی از منکر، فرماندهی انتظامی و دادستانی مرکز استان مازندران در خصوص حفظ حدود الهی در ماه مبارک رمضان”
  1. ان شاءالله خدای سبحان مومنینی که به این فریضه الهی اهتمام دارند را در کنف عنایات خاصّه حضرتش قرار دهد.
    سپاس از درج نظر این کمترین.

  2. احسنت .
    ان شاءالله در این امر موفق باشید.
    متشکرم بابت درج نظر این کمترین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *