این مرجع تقلید اظهار داشت: ابراهیم خلیل با براهین و ادله توحید را ثابت کرد ولی توده مردم نفهمیدند، بنابراین دست به تبر برد و بت ها را ریز ریز کرد ولی باز هم اثر نکرد.

یکی از مراجع تقلید در گلایه‌ای به دانشمندان هند گفت: چرا دانشمندان و عالمان هند توحید را ترویج نکردند تا جریان بودا و برهمن پیش نیاید.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار تعدادی از اندیشمندان دینی شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی ادیان و بیداری معاصر با اشاره به گلایه ابوریحان بیرونی از مردم هند اظهار داشت: ابوریحان بیرونی از بزرگان تفکر اسلام است که مانند ابن سینا جزو ستاره های قدر اول آسمان علم ایران هستند، گلایه ای از بزرگان هند دارد و آن گلایه را هم اکنون ما از دانشمندان هند داریم.

وی اضافه کرد: گلایه این است که خاورمیانه را الحاد و شرک و بت پرستی پر کرده بود و ابراهیم خلیل – آن مرد ملکوتی که به تعبیر قرآن از ملکوت ترفیع بسته و سرسلسله انبیای ابراهیمی است – به بت پرستان فرمود: شمس و قمر توان تدبیر عالم را ندارند و روزی فرا می رسد که این کرات در هم کوبیده می شود. خدا آن نیست که شمس و قمر باشد، بلکه خدا آن است که شمس و قمر را آفرید.

این مرجع تقلید اظهار داشت: ابراهیم خلیل با براهین و ادله توحید را ثابت کرد ولی توده مردم نفهمیدند، بنابراین دست به تبر برد و بت ها را ریز ریز کرد ولی باز هم اثر نکرد. طاغوت آن عصر ابراهیم را به آتش سوزی تهدید کرد و دستور داد امواج آتش مشتعل شد، خلیل خدا بدون ترس وارد امواج آتش شد و همان خدا که آتش را آفرید آتش دان را گلستان کرد و همگان دیدند و فهمیدند و بساط الحاد و شرک تقریبا رخت بربست.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: حرف ابوریحان این است که این خاورمیانه‌ای که با آتش سوزی خلیل خدا تطهیر شد، انبیای بعدی و شاگردان آنها آن را حفظ کردند ولی چرا دانشمندان و عالمان هند توحید را ترویج نکردند تا جریان بودا و برهمن پیش نیاید. مگر بشر در برابر غیرخدا خضوع می‌کند؟

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: در یونان سقراط تا مرز شهادت رفت و همین فقه را حفظ کرد و با شهادت خودش افلاطون را تربیت کرد. افلاطون که شاگرد شهید بود ارسطو را تربیت کرد تا فکر توحیدی در آن منطقه حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *