در پی سه برابر شدن قیمت بنزین و سهمیه‌بندی شدن آن، عمده اعتراضات به این تصمیم دولت در دسته‌های کوچک بین مردم شکل گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری هرازنیوز بامداد روز گذشته بود که انتشار خبری با عنوان «بنزین سهمیه‌بندی شد» در همان دقایق اولیه به محل مناقشه میان مردم، کارشناسان، رسانه‌ها و مسئولان دولتی تبدیل شد.

بر اساس تصمیم دولت، مالکین کارت سوخت می‌توانند بنزین را ماهانه ٦٠ لیتر با قیمت ١٥٠٠ تومان و برای مصرف خارج از سهمیه به‌صورت آزاد ٣٠٠٠ تومان تهیه کنند؛ در این میان نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هدف از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و اصلاح قیمت بنزین را حمایت معیشتی از ١٨ میلیون خانوار عنوان کرد.

پس از چند ساعت از انتشار این خبر، اعتراض مردم به گران‌شدن و سهمیه‌بندی بنزین شکل جدی‌تری به‌ خود گرفت و با راه‌انداختن کمپین‌هایی در فضای مجازی به این تصمیم دولت اعتراض کردند.

اما واکنش مردم در فضای مجازی به همین‌جا ختم نشد و اولین جرقه‌های اعتراضی مردم در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، خوزستان و کرمان زده شد. براساس گزارش خبرگزاری‌های رسمی از جمله خبرگزاری فارس، در اهواز تجمعات ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره در چند نقطه شهر شکل گرفت و معترضین در واکنش به افزایش قیمت بنزین شعار می‌دادند. هم‌چنین در مشهد نیز ترافیک ناشی از اعتراضات بنزینی تعدادی از مردم و راننده‌ها گزارش شد.

البته این تجمعات اعتراضی اگرچه روز گذشته با شدت و حدت کمتری صورت می‌گرفت اما راه‌اندازی یک کمپین اعتراضی که از مردم می‌خواست ساعت ۱۰ صبح امروز، خودروهای خود را در هر نقطه‌ای از شهر که هستند به نشانه اعتراض خاموش کنند موجبات برپایی تجمعات مردمی را فراهم آورد.

در تهران هم درحالی‌که سوز پاییزی به‌همراه بارش برف، تردد را در خیابان‌های پایتخت سخت می‌کرد، تجمعات اعتراضی مردم در برخی میادین و معابر اصلی شهر برگزار شد.

براساس این گزارش، خبرگزاری فارس با انتشار فیلمی از وضعیت ترافیکی در بزرگراه امام علی نوشت: در بزرگراه امام علی بار سنگین ترافیک هم‌زمان شد با شعار دادن جمعی از حاضرین و دعوت و تهییج و حتی تهدید راننده‌ها به خاموش کردن خودروها. “نیروی انتظامی حمایت حمایت” از جمله شعارهایی بود که مردم در بزرگراه امام علی می‌دادند. هم‌زمان مأموران شهرداری نیز به بازسازی راه‌ها مشغول بودند. در همین مسیر برخی راننده‌ها خودروی خود را کج پارک کرده و راه عبور سایر ماشین‌ها را بسته بودند که با ورود راهنمایی رانندگی با تأخیر چند ساعته، مسیر باز شد.

براساس گزارش فارس، خالی کردن یک کامیون سنگ در میان تجمع مردم در بزرگراه امام علی خبری بود که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت و این درحالی بود که پیشتر برخی مسئولین امنیتی درباره خرابکاری و اقدامات سازمانی برای به انحراف کشیدن اعتراض مردم هشدار داده بودند.

هم‌چنین در تقاطع تهران‌پارس و شهید باقری نیز عده‌ای تجمع کرده و با شعارهایی شبیه “ایرانی باغیرت حمایت حمایت” مردم را دعوت کردند که خودرو‌های خود را خاموش کنند. این اتفاق در اتوبان نیایش به سمت غرب نیز رخ داد و ۳ خودرو بزرگراه را بستند که ترافیک شدیدی ایجاد کرد اما دقایقی بعد با ورود مأموران راهنمایی و رانندگی این مسیر بازگشایی شد.

آخرین وضعیت اعتراضات مردمی به سهمیه‌بندی بنزین در شهرهای کشور

در دیگر شهرهای کشور هم تجمعات اعتراضی به گرانی و سهمیه‌بندی‌شدن بنزین برگزار شد.

سایت خبری آفتاب‌نیوز نوشت: در شهرهای اهواز، امیدیه، شوشتر، ماهشهر، بهبهان و خرمشهر در استان خوزستان و هم‌چنین بیرجند، مشهد، سیرجان و شیراز برخی شهروندان نسبت به افزایش قیمت بنزین تجمع‌هایی اعتراضی برگزار کردند.

براساس گزارش‌ها، دسترسی شهروندان به اینترنت نیز در برخی شهرها دچار اختلال شده است.

خبرگزاری ایرنا نیز این‌گونه اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف کشور را پوشش داد و نوشت: تغییرات در قیمت بنزین و سهمیه‌بندی اعمال شده سبب شد تا در برخی شهرها تجمع‌هایی شکل بگیرد. در مشهد از حدود ساعت ۱۹ روز جمعه آمدوشد کند خودروها و حضور ده‌ها نفر معترض در محدوده تقاطع بلوار وکیل‌آباد و خیابان دانشجو با تذکرات پلیس و برخی شهروندان روبه‌رو شد؛ ضمن آنکه در بیرجند نیز اعتراض‌های پراکنده‌ای در سطح شهر انجام شد. در سیرجان اما اعتراضات شدید بود و در این میان تهاجم عده‌ای از افراد، به انبار نفتی این شهر و با هدف آتش زدن آن، با واکنش نیروی انتظامی ناکام ماند.

در اهواز نیز تجمع شهروندان معترض به افزایش قیمت و توقف خودروها در دو خیابان این شهر باعث دشواری رفت‌و‌آمد شد که با تذکرات نیروی انتظامی تجمع پایان یافت. هم‌چنین در محور شوشتر- دزفول نیز تجمع اعتراضی که همراه با دشواری رفت‌و‌آمد در محور شوشتر – دزفول بود تا پایان شب برطرف شد. در گچساران نیز مردم با تجمعی آرام در دوگنبدان به افزایش قیمت بنزین اعتراض کردند. مردم معترض در آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز در بخش‌هایی از شهر در اعتراض حضور یافتند.

اما طبق گزارشی هم که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، برخلاف برخی شایعات مبنی بر وقوع برخی ناآرامی‌ها در شهر کرمان وضعیت این شهر عادی بوده و امنیت کامل برقرار شده است. علی‌رغم شایعات در خصوص برخی آشوب‌ها در محدوده پل ابوذر، تردد عادی و بدون هیچ مشکلی در این منطقه از شهر کرمان در حال انجام است.

یک کشته و چند زخمی در اعتراضات سیرجان

سرپرست فرمانداری سیرجان در گفتگویی که با ایسنا داشت توضیحاتی در خصوص حوادث شب گذشته در این شهرستان داد.

محمد محمودآبادی در خصوص تجمعاتی که در شهرستان سیرجان در شب گذشته پس از افزایش قیمت بنزین رخ داده است، گفت: متأسفانه عده‌ای از این تجمع مسالمت‌آمیز سوءاستفاده کردند و یک‌سری اموال عمومی را تخریب و به برخی پمپ بنزین‌ها خسارتی وارد کرده و قصد داشتند به مخازن اصلی شرکت نفت دسترسی داشته باشند و آن‌ها را به آتش بکشند که با مقاومت نیروهای امنیتی، انتظامی، سپاه و بسیج روبه‌رو و عقب نشینی کردند.

سرپرست ویژه فرمانداری سیرجان ادامه داد: در این میان یک‌سری افراد مجروح شدند که در حال بررسی این موضوع هستیم که این افراد به چه شکل مجروح شدند و نمی‌توانیم با یقین صد در صدی گفت که با تیر مستقیم نیروهای امنیتی یا از جای دیگر مجروح شدند زیرا برخی‌ها از پشت و برخی نیز از بغل ضربه خوردند ضمن آنکه تأکید داریم که هیچ کدام از نیروهای امنیتی دستور شلیک مستقیم را نداشتند و فقط برای حفاظت از مخازن حساس سوخت کشور مجوز شلیک تیر هوایی را داشتند که این کار را نیز انجام داده‌اند. متأسفانه یک نفر در این ماجراها کشته شده اما هنوز دلیل کشته شدن این فرد مشخص نیست که تیر خورده یا خیر و اکنون در پزشکی قانونی شهرستان سیرجان در حال بررسی این موضوع هستیم و هر زمانی که دلیل فوت این شخص مشخص شود، اعلام خواهیم کرد ضمن آنکه باید عنوان کرد که این فرد از مردم عادی بوده است.

اعتراض به اصلاح قیمت بنزین عامل ترافیک در یزد 

به گزارش مهر، تعدادی از مردم یزد در برخی از خیابان‌های شهر در اعتراض به اصلاح قیمت بنزین، خودروهای خود را در خیابان متوقف کرده و عامل ترافیک چند ساعته در شهر شدند. هم‌چنین تعدادی از خیابان‌ها و محله‌های یزد شاهد حضور جمعی از مردم معترض به گرانی بنزین بود.

میدان امیرچخماق، میدان شهید بهشتی و حدفاصل میدان باهنر تا میدان امام حسین (ع)، محل مراجعه افرادی بود که به سیاست‌های دولت در زمینه گرانی بنزین معترض بودند.

مردم یزد که لغو گرانی بنزین را یک خواسته کاملاً اقتصادی و اجتماعی و مبرا از مسائل سیاسی می‌دانند، در اجتماعی آرام با متوقف کردن خودروهای خود در مسیرهای یاد شده به این تصمیم دولت واکنش نشان دادند.

تعدادی نیز با اجتماع در مقابل استانداری، با سر دادن شعارهایی خواستار لغو گرانی بنزین شدند.

«بنزین گرون‌تر شده، فقیر فقیرتر شده»، شعار اصلی مردم در اعتراض به گرانی بنزین خطاب به دولت بود.

در برخی مسیرها، عده‌ای قصد آتش زدن لاستیک را داشتند که مردم از اقدام آن‌ها جلوگیری کردند و اجازه ندادند تا اقدام آن‌ها برای اعتراض به سیاست‌های دولت در زمینه گرانی بنزین، به اغتشاش و جنجال کشیده شود.

یک پیرزن معترض: «کی می‌خواد صدای ما رو بشنوه! مسئولان کجا هستند؟»

خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به تجمع معترضان در ارومیه نوشت: تجمع معترضان مسالمت آمیز و آرام بود. فرماندار، شهردار و مسوولان انتظامی استان آذربایجان غربی در جمع معترضان حاضر شدند و با مردم گفتگو کردند. در این میان برخی با فریاد و صدای بلند خطاب به مسئولان گفتند « چرا فشار اقتصادی بر زندگی مردم را درک نمی‌کنید؟»

پیرزنی خطاب به مأموران پلیس گفت: «کی می‌خواد صدای ما رو بشنوه! مسئولان کجا هستند؟ ملت باید حرف خودشو بزنه! ما همه ایرانی هستیم ، شما هم برادر ما هستید.»

دستگیری لیدرهای اغتشاشات در شهرستان‌ها

گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حاکی است، نیروهای انتظامی و امنیتی تعدادی از لیدرهای اغتشاشات دیشب و امروز مشهد را دستگیر کرده اند.

معترضان امروز با حضور در خیابان شعار می‌دادند “روحانی روحانی بنزین پس می‌گیریم”  تعدادی هم با حضور در وسط خیابان و شعار “بیا وسط بی غیرت” از تماشاگران اطراف خیابان و پیاده‌روها خواستند تا به جمع آن‌ها اضافه شوند. به‌رغم این شعارها اما جمعیت زیادی به معترضان اضافه نشد.

در اصفهان هم امروز تجمعات مردم از صبح با خاموش کردن ماشین ها در خیابان ها آغاز و منجر به ترافیک در این شهر شد.

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد عمده گلایه مردم معطوف به مسئله قیمت بنزین بود و عموماً شعار سیاسی مطرح نمی‌شد، البته با توجه به توقف حرکت خودروهای امدادی، خدماتی و عمومی و همچنین اخلال در عبور و مرور، گلایه‌هایی هم از جانب بخش دیگری از مردم به این روش اعتراض مطرح بود.

اعتراضات مردمی در حالی بود که حوالی عصر امروز و با ورود اراذل و اوباش اعتراضات از حالت مردمی خارج و به خشونت و تخریب اموال عمومی و آتش زدن شعبه یکی از بانک‌ها کشیده شد. هم‌چنین بخش‌هایی از ساختمان شهرداری یکی از مناطق اصفهان نیز تخریب شد. آشوب گران تعدای لاستیک در وسط خیابان آتش زدند.

حمله به دفتر امام جمعه

در شیراز امروز شنبه نیز هم‌چون شب‌ گذشته روالی عادی و معمول تا حوالی ظهر داشت و تنها در خروجی شهر و حوالی شهرک گلستان و نیز در شهرک صنعتی شیراز واقع در حاشیه شهر، صبح امروز تعدادی از رانندگان خودروهای خود را خاموش کردند که این امر موجب ترافیک نسبتاً سنگین در کمربندی شد.

خبرگزاری فارس در ادامه نوشت: از ظهر فضا رفته‌رفته به خشونت گرایش یافت و از یک‌سو شعارها رنگ‌وبوی سیاسی پیدا کرد و از سوی دیگر با ورود برخی عناصر فرصت‌طلب و ضدانقلاب، اماکن مختلف به آتش کشیده شد.

انتهای پیام/۴۰۷۶/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *