غار رمز آلود و دیدنی خربس

جزیره قشم یکی از دیدنی ترین شهرهای کشور ایران می باشد که در جنوب آن و در آب های خلیج فارس واقع شده است، این جزیره جاذبه های گردشگری بسیار زیبایی را در خود جای داده و به همین سبب توانسته سالانه بسیاری از گرشگران و مسافران را از اقصی نقاط کشور به سوی خود روانه کند.

 

یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب جزیره قشم، غار خربس می باشد، غاری بسیار قدیمی و ساخته دست مردمان گذشته که به لحاظ بصری بسیار زیبا و رمز آلود است، زیبا برای طرح معماری ساده آن و رمز آلود برای وجود تالار های تو در تو و نقوش کنده کاری شده بر روی دیواره های آن. غار خربس در 15 کیلومتری جنوب جزیره، در نزدیکی روستای خربس واقع شده است، به گفته باستان شناسان قدمت این غار به دوره مادها می رسد و دنباله چین خوردگی های رشته کوه های زاگرس می باشد، اگر علاقه دارید از این غار دیدن کنید می توانید با تور قشم به این جزیره سفر کرده و با استفاده از وسایل نقلیه در دسترس خود را به راحتی به غار خربس برسانید.

 

ورودی غار خربس از نه روزنه تشکیل شده است و در پشت این روزنه ها تالاری بزرگ قرار گرفته است، این غار نسبت به دیگر غارها وسعت بیشتری دارد و در آن، تالار ها، اتاق ها، چشمه ها و دهلیز های متعددی وجود دارد که همه به هم راه دارند، همچنین در محوطه ورودی غار برکه ای وجود دارد که برای نگهداری آب باران استفاده می شده است.

 

در مورد غار خربس قشم روایت های بسیاری گفته شده است، برخی معتقدند این غار در آن دوران به عنوان پرستشگاه مهر و الهه میترا استفاده می شده است به طوری که از تالار بزرگ غار برای برگزاری مراسم یادبود مردگان استفاده می کردند، به گفته برخی دیگر این غار برای مردم زرتشت بوده و از آن به عنوان “استوادان” استفاده می شده، استوادان به جایی گفته می شود که استخوان مردگان در آن نگهداری می شود. یکی دیگر از روایت هایی که در مورد این غار وجود دارد این است که می گویند این غار در گذشته به منظورحفظ زنان، کودکان و کهنسالان از دست دزدان دریایی ساخته شده و هنگام حمله آنان مردمان در آن پناه می بردند.

 

در این غار کنده کاری ها و طرح های زیبا و رمز آلودی وجود دارد که در مورد آن ها نیز روایت های مختلفی وجود دارد، از این رو این غار را یکی از اسرار آمیز ترین ابنیه تاریخی ایران می خوانند. شهر زیر زمینی کیش نیز یکی دیگر از این دست آثار تاریخی می باشد که دیدن آن نیز خالی از لطف نیست و زیبایی خارق العاده ای دارد، با استفاده از تور کیش می توانید به کیش رفته و از کاریز آن دیدن فرمایید.

 

اگر از گرما فراری هستید و در فصل تابستان قصد سفر به جنوب کشور را ندارید می توانید با تور هوایی مشهد به این شهر رفته و از ابنیه تاریخی آن دیدن فرمایید، مشهد یکی از غنی ترین شهر های ایران از لحاظ اماکن تاریخی می باشد.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *