یک نفر از هر ۸ معتاد مبتلا به ویروس HIV است

مشتقات تریاک عامل بیش از ۷۶ درصد مرگ و میر‌های ناشی از مصرف مخدر در جهان/

مومنی گفت: بیش از نیمی از معتادان تزریقی جهان دارای بیماری هپاتیت C هستند.

مشتقات تریاک عامل بیش از ۷۶ درصد مرگ و میر‌های ناشی از مصرف مخدر در جهان/ یک نفر از هر ۸ معتاد مبتلا به ویروس HIV استسردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که امروز (دوشنبه سوم تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: سخنرانیم را با ترجمه این آیه قرآن شروع می‌کنم که می‌فرماید هرکس جان انسانی را نجات بخشد، گویی جان تمام انسان‌ها را نجات بخشیده است. این دستور آسمانی سرلوحه مبارزات ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران فارغ از رنگ، نژاد و ملیت در مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است؛ بر این اساس برای ما سلامت و سربلندی و همچنین نشاط جوانان ایرانی با جوانان سایر کشور‌ها یکسان است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری ضمن ابلاغ سیاست‌های کلی نظام بر امر مبارزه همه جانبه با مواد مخدر دستور فرموده‌اند، افزود: امروز اگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران با موادمخدر به سختی مبارزه می‌کنند، این یک جهاد بزرگ است.

مومنی با اشاره به اینکه با استناد به گزارش جهانی موادمخدر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸ آخرین وضعیت موادمخدر در جهان را مرور می‌کنیم، گفت: کشت و تولید موادمخدر به رکود بی سابقه در دو دهه گذشته رسیده و تولید غیرقانونی آن موجب ابتلای نزدیک به ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: کماکان مشتقات تریاک عامل بیش از ۷۶ درصد مرگ و میر‌های ناشی از مصرف مخدر در جهان است؛ همچنین معتادان تزریقی مواد مخدر در معرض بیشترین آسیب‌های بالینی و بهداشتی قرار دارند و بیش از نیمی از معتادان تزریقی جهان دارای بیماری هپاتیت C بوده و به ازای هر هشت نفر از آن‌ها یک نفر مبتلا به ویروس HIV هستند.

وی تصریح کرد: بنا بر آماری که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است، تقریبا ۴۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ در نتیجه مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

مومنی با بیان اینکه امروزه مسئله مواد مخدر یک ناهنجاری اجتماعی و بهداشتی محدود به جامعه یا منطقه خاصی نیست، گفت: این موضوع از محدوده‌های جغرافیایی فراتر رفته و ضمن پیوند با جرایم سازمان یافته فساد، پولشویی، خشونت، افراطی‌گری و اقدامات تروریستی تمامی مرز‌های جهانی را در نوردیده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه بیان کرد: متأسفانه جوانان که نیروی مولد و پشتوانه توسعه آینده به شمار می‌آیند جزء اولین قربانیان این سوداگری مرگ و نیستی هستند.

وی با تأکید بر اینکه منطقه ما به واسطه همجواری با اصلی‌ترین منشأ کشت و تولید مواد افیونی در جهان و به تبع آن تحرک مجرمان جرایم سازمان یافته و فرامرزی است، گفت: تمام این موارد در معرض بیشترین خسارات انسانی و گسترده‌ترین عواقب مخرب ناشی از قاچاق و اعتیاد قرار گرفته است و همچنین بازار‌های ثابت و فزاینده با صوت‌های اغوا کننده حاصل از قاچاق به کشور‌های مقصد باعث افزایش کشت و در نتیجه تسهیل در دسترسی به مواد در کشور مبدأ و کشور‌های وسیع شده است، به همین دلیل سوء مصرف مواد در این منطقه رشد شتابانی یافت است.

مومنی با بیان اینکه چالش‌های ناشی از مواد مخدر از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، تصریح کرد: راه‌های مقابله با چالش‌های ناشی از مواد مخدر باید به تناسب حجم و گستردگی مسئله و مقتضیات کشور‌ها تعریف و تنظیم شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: برای تنویر افکار عمومی و تبیین نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقابله خستگی ناپذیر با قاچاقچیان بین المللی مواد مخدر با تحمل خسارات غیرقابل جبران جانی و مالی از جمله تقدیم ۳ هزار و ۸۱۱ شهید، ۱۲ هزار جانباز و حدود ۱۱ هزار تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها را با محوریت نیروی انتظامی در سه دهه اخیر کشف کرده است.

وی گفت: همچنین در سال ۲۰۱۸ موفق شد با اجرای حدود یک هزار و ۶۰۰ عملیات و تقدیم ۱۸ شهید و بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ باند محلی، منطقه‌ای و بین المللی را منهدم، تعداد ۸ هزار وسایل نقلیه، اموال و املاک قاچاقچیان به ارزش مالی ۵ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال را توقیف و بیش از ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها از جمله ۴۶ تن هروئین و مورفین را کشف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *