( اعتكاف رمضانيه )

به قلم : حجت الاسلام سيد علي آشنا

( روحاني مستقر از روستاي واسكس شهرستان آمل )

جوان –  خبرنگار پايگاه خبري هراز نيوز

اعتكاف در لغت به معني گوشه نشيني براي عبادت است و در شرع مقس اسلام ماندن در مسجد به قصد بندگي خدا و عبادت است. اعتكاف انقطاع از غير به سوي خدا است . قرآن كريم اعتكاف را چزء مناسك و عبادت هاي شريعت حضرت ابراهيم‌(عليه السلام ) بيان مي كند. و ديگر پيامبران مثل حضرت سليمان ( عليه السلام ) در بيت المقدس و حضرت موسي (عليه السلام ) در كوه طور به خلوت با خدا مي پرداختنئد.. حضرت زكريا ( عليه السلام ) سرپرستي معتكفين از جمله حضرت مريم عليه السلام ) را بر عهده گرفته است.

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم نيز مانند اجداد خود اعتكاف را بر پا مي داشت ومحل اعتكاف حضرت رسول (ص) در غار حرا بوده است.پيامبر گرامي اسلام پس از مبعث و هجرت به مدينه در مسجد النبي معتكف مي شدند. حضرت رسول اعظم (ص) بر اعتكاف در دهه آخر ماه رمضان مداومت داشته است . حضرت امام خميني (ره) با فضيلت ترين اوقات اعتكاف را اعتكاف رمضانيه و برترين ايام را ماه رمضان ( دهه آخر ) ذكر كرده است . از بركات معنوي اعتكاف مهمان شدن بر خدا ، آمرزش گناهان ، دوري از آتش دوزخ و … مي باشد.

حكايتي از بركت هاي اعتكاف :

مرحوم مقدس اردبيلي در سال هاي گراني ، هر چه خوراكي در منزل داشت را بين فقرا و خانواده اش تقسيم مي كرد . همسرش اعتراض مي كرد كه چرا در جنين وضعيتي فرزندانت را محتاج مي كني تا آنها از ديگران كمك بگيرند. آن مرحوم چيزي نميگفت و براي اعتكاف به مسجد كوفه مي رفت . روز دوم اعتكاف شخصي مقداري گندم اعلاء و مقداري آرد نرم  به خانه مرحوم مي آورد و گفت صاحب منزل برايتان فرستاده و خودش معتكف شده است . پس از اعتكاف مرحوم اردبيلي به خانه مي آيد و همسرش گفت  آذوقه اي كه فرستادي عالي و درجه يك بود …

تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل …..

جوان –  خبرنگار پايگاه خبري هراز نيوز —  ارديبهشت  1398

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *