“آینده دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاهی برای آینده”

 دکتر فاضل لاریجانی در اولین نشست هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۸ گفت : از دیدار اساتید معزّز و همکاران گرامی در طلیعه سال جدید بسیار خوشوقتم و برای این جمع و همچنین برای همه همکاران و اساتید گرامی این واحد دانشگاهی و کلّ ملّت ایران آرزوی سربلندی و بهروزی در سال نو دارم. تقارن شروع سال با میلاد مولی المّوحدین حضرت علی (ع) را به فال نیک باید گرفت و امیدواریم که همگی مشمول عنایت خاصّ آن حضرت واقع شویم.

اگرچه که در طلیعه امسال مردم برخی مناطق با حوادث طبیعی ناگواری روبرو شدند که بسیار فاجعه بار و دردناک بوده است و متأسفانه این موهبت و عنایت الهی به دلیل نبودن تمهیدات لازم و فقدان برنامه ریزی مؤثر، تبدیل به خسران و زیان و مشقّت برای اهالی برخی مناطق شده است.
هرچند که بسیاری از حوادث طبیعی قابل پیش بینی نمی باشد امّا در صورت ایجاد زیرساختهای لازم از قبل، تا حدود زیادی قابل پیشگیری و لااقل کاهش شدت فاجعه و ضرر و زیان و مشقّات برای مردم می گردد.

اگرچه که در برخی موارد تبعات فاجعه بار واقعاً ناشی از غفلت عظمایی بوده است که توسط مدیران و مسئولین و مخصوصاً دولت سابق رخ داده است. از آن جمله حوادث مربوط به شیراز (دروازه قرآن) که آب راه موجود به علت بی توجهی به نظر کارشناسی از بین رفت و پر شد برای احداث جاده جدید که متأسفانه منجر به فوت تعدادی از همشهریان عزیز آملی در این حادثه گردید.
آنچه که جای تأسف دارد این است که پس از وقوع این حوادث که مکرراَ در این مملکت رخ می دهد از قبیل زلزله و سیل و آتش سوزی و غیره و شاهد فاجعه بار بودن آنها هستیم، پس از مدتی و سپری شدن زمان از بحران ها، آنها به فراموشی سپرده می شود و نسبت به ارائه راه چاره و ایجاد زیرساختها برای پیشگیری اقدام نمی گردد.
این رویه در خصوص بسیاری از مسائل بنیادین جامعه ساری و جاری است و به نظر می آید لازم است که دانشگاهیان در این برهه از زمان، به نقش تاریخی خود عمل کنند و این مسائل را مورد آسیب شناسی قرار داد و ریشه یابی و سپس ارائه راه حل نمایند.
صرف انتقاد از وضعیت فعلی کارساز نخواهد بود. مسائل بنیادین جامعه که با مدّاقه و تدبیر و برنامه ریزی صحیح قابل حل هستند، کم نمی باشد. از پرداختن به مسائل اقتصادی کلان و مسائل معیشتی مردم گرفته که شاه بیت آن همین شعار امسال می باشد (رونق تولید ) تا مسائل دیگر از قبیل:
–    مسئله جلوگیری از اختلاف طبقاتی رو به گسترش در جامعه (با وضع مالیاتهای مناسب در جهت گسترش تولید و…)
–    مسئله مبارزه با فساد مالی در همه سطوح و طراحی سازوکار مناسب برای پیشگیری از آن
–    مسئله طراحی طرح جامع برای شهرها با الگوی مناسب که مانع گسترش بحران ترافیک گردد.
–    مسئله محیط زیست و وضعیت  آسیب پذیری فعلی جنگل ها
–    مسئله ایجاد زیرساخت مناسب و نیز نحوه  مواجهه با بحران ها
و مسئله وضع مقررات مناسب برای احداث بانکها و نظارت بر آنها
و…..
که همه آنها مستلزم طراحی ساز و کاری مناسب برای ایجاد عزم ملی و هدف گذاری مناسب، سپس برنامه ریزی و سپس اجرا و نهایتاً نظارت و ارائه بازخورد برای بهبود سازوکار.  این چرخه اگر خوب و جدی و واقعی تحقق یابد،  مسلماً نتایج کار مشهود و عینی خواهد بود، در غیر آن صورت صرفاً در حد یک شعار باقی خواهند ماند.

در اینجاست که دانشگاهیان و متخصصان می توانند ورود کنند و با بررسی های موشکافانه و عالمانه و ارائه راه حل های مناسب و صحیح، نه تنها نقش و دَین خود را نسبت به جامعه و مملکت ادا کنند بلکه با ارائه آنها در سطح جامعه، نسبت به ایجاد آگاهی و خواست همگانی، مؤثر واقع شوند.
و به این ترتیب نسبت به شکل گیری آینده ای مطمئن تر و نویدبخش تر برای مردم و  جامعه، نقش آفرینی کنند.
–    خوشبختانه این حرکت از سوی دانشگاهیان برای حل مسائل جامعه، از طرف مسئولین محترم دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان سیاست کلّی و بنیادین این دانشگاه مطرح شده است که بسیار هدف گذاری متعالی و مترقّیانه می باشد اکنون بر همه ما اعضاء واحدهای دانشگای فرض است، که نهایت تلاش و همّت در جهت تحقق این هدف گذاری مصروف داریم  و به حول و قوه الهی، کشور عزیزمان ایران بتواند به آن عظمت و جایگاه و تمدّن والایی که در پیشینه تاریخی از آن یاد می شود دست یازد.

یا علی مدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *