غذاهای خوشمزه و سنتی قشم در تور قشم

ماهی برشته: (ماهی کبابی)

ماهی هایی که محلی های قشم برای برشته کردن استفاده می کنند عموماً ماهی سرخو و سنگسر است. این ماهی را ابتدا شکمشان را تخلیه کرده و با سبزی های معطر مثل گشنیز، شوید، پیاز خرشدشده، فلفل، ادویه و فلفل سبز پر کرده و در یک ورقه آلومینیومی می پیچند و در آتش و ذغال قرار می دهند تا آمده و برشته شود. از آنجایی که این غذا طبع سردی دارد بهتر است همراه خرما و رطب میل شود.

موفلک

موفلک از غذاهای محلی استان هرمزگان در تور قشم  است که به ویژه در بندرعباس طرفداران زیادی دارد. موفلک غذایی تهیه شده از گندم یا جوی پرک شده است که همراه پیاز سرخ شده و ماهی بی استخوان خیس شده در نمک و زردچوبه سرو می‌شود. این غذا را می‌شود در بیشتر رستوران‌ های بندرعباس پیدا کرد.

هواری

به گزارش سفر باتو ، از دیگر غذاهای محلی قشم می توان به هواری ماهی یا ماهی پلو اشاره کرد. در این غذا بیشتر سعی می شود که از ماهی هوور استفاده شود.

برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه ابتدا پیاز را کمی تفت داده، سپس سبزی یعنی گشنیز، شوید، شنبلیله و سیر را در روغن سرخ می‌کنند. سپس ماهی را نیز به سبزی‌ها اضافه می‌کنند تا سرخ شود و فلفل، ادویه و زردچوبه را می‌افزایند. بعد از اینکه ماهی کاملا سرخ شد، برنجی که از قبل خیس خورده است را به این مواد اضافه می‌کنند تا کاملا دم بکشد.

عنکاس (ماهی مرکب)

همچنین در بین غذاهای محلی قشم این ماهی را به اندازه های کوچک مربع شکل قطع قطع می کنند و سپس با مقداری آب و خرما داخل دیگر می ریزند. در کنار آن پیاز را باید خرد کنید، ماهی را تفت داده و به آن اضافه کنید. همچنین می توانید به آن سیب زمین سرخ کرده همراه با فلفل سبز ، رب گوجه، نمک و ادویه اضافه نمایید. در پایان بر روی حرارت کم قرار دهید تا طبخ شود.

برنج دیشو

این غذا در بسیاری از رستوران های قشم تهیه شده و طرفداران خاص خود را دارد.

مقدارى شيره خرما را در آب حل مى‌ کنند تا رقيق شود و آن را در قابلمه روى گاز مى‌ گذارند تا کاملاً جوش آيد، آب برنجى را که قبلاً خيسانده‌ شده است را گرفته و آن را در آب و شيره جوش آمده مى‌ ريزنند تا آب بخار شود و دم بکشد (پلو شيرين) اين پلو را با ماهى تلال برشته شده يا سرخ شده استفاده مى‌کنند. پلو شیرین یا برنج دیشو یکی از غذا های پر طرفدار قشم است که با ماهی بسیار طعم لذیذ و خوش مزه ای را پیدا می کند.

هواری چکو میگ (پلو بچه میگو)

از دیگر غذاهای محلی قشم : هواری چکو میگ یا لارو خشک‌شده میگو از غذاهای محلی قشم است. این نوع میگو را در فصل تخم‌ریزی در جنگل حرا صید می‌کنند. بعد از این که آن‌ها را در آب دریا جوشانده و خشک کردند، به بازار می‌آورند. برای تهیه‌ی این غذا میگوی خشک را خیسانده و پوست آن را می‌گیرند. بعد از تفت دادن پیاز، میگو را به آن اضافه می‌کنند. بعد از اینکه میگوها کاملا سرخ شد، زردچوبه و سپس مقداری آب می‌افزایند. عدس آب‌پز به همراه ۲ استکان آب داغ به غذا اضافه می‌شود. بعد از جوش آمدن آب، برنج از قبل خیس‌شده را به غذا اضافه می‌کنند تا اب آن بخار شده و برنج دم بکشد.

نان توموشی

قشمی‌ها این نان محلی بسیار نازک را به همراه سس مخصوصی می‌پزند. در این نان تخم‌مرغ و پنیر می‌ریزند که همزمان با نان می‌پزد.

چاردویی

این غذا از غذا های خوش طعم و رنگ قشم در تور ارزان قشم است و طرفداران زیادی دارد. شما با انتخاب تور قشم برای سفر به این جزیره زیبا می توانید این غذا را امتحان کنید و لذت ببرید. گوشت قرمز و یا گوشت ماهى جوشانده را له مى‌ کنيم و آب آن را مى‌ گيريم تا کاملاً خشک شود بعد آن را با سبزى معطر (گشنيز، شويد، شنبليله) ليمو عمانى، ادويه، پياز خرد شده سرخ مى‌ کنيم و آبى که ماهى را در آن جوشانده بوديم مى‌ گذاريم تا بجوشد و برنج را به آن اضافه مى‌ کنيم.

قبل از اينکه دم بکشد، به موادى که قبلاً آماده کرده بوديم تخم‌ مرغ اضافه مى‌ کنيم و مواد آماده را روى برنج مى‌ ريزيم و صبر مى‌ کنيم تا پخته شود و دم بکشد. بعد از این که دم کشید آماده سرو شدن است.

حلا یا کاتوغ تخم‌مرغ

پیاز خرد شده را با زردچوبه در روغن سرخ مى‌کنیم بعد سیب‌زمینى کوچک و گلوله را به آن اضافه مى‌کنیم تا کاملاً پخته و سرخ شود، سپس مقدارى آب و تمر هندى که از قبل آماده شده است را به آن اضافه مى‌کنیم هنگامى که جوش آمد و سیب‌زمینى آن نرم شد تخم‌مرغ را بدون اینکه بزنیم در قابلمه مى‌ریزیم و صبر مى‌کنیم تا خودش را بگیرد بعد مقدارى رب به آن اضافه کرده و براى معطر ساختن غذا از ادویه و هل استفاده مى‌کنیم. این غذاهای محلی قشم را حتماً امتحان کنید.

کاتوغ یا حلا ماهى

پیاز خرد شده را در روغن سرخ مى‌کنیم و سبزى (گشنیز و شوید) سیر و فلفل سبز و گوجه‌فرنگى رنده شده را به آن اضافه مى‌کنیم. ماهى نمک زده شده را که از قبل آماده کرده‌ایم از نمک شسته و قطعه‌هاى متوسط ماهى را به آن اضافه مى‌کنیم و کمى با سبزى و سیر در روغن تفت مى‌دهیم بعد از تفت دادن مقدارى آب به آن اضافه مى‌کنیم تا روى مواد را کاملاً بپوشاند بعد از چند دقیقه جوشیدن کاتوغ آماده است.

کاتوخ سور پیاز

ماهى شور را در آب مى‌خیسانیم و بعد از خیساندن و گرفتن نمک اضافى آن، ماهى‌ها را همراه با مقدار زیادى پیاز سرخ مى‌کنیم و زردچوبه و فلفل و ادویه را به آن اضافه مى‌کنیم و بعد از سرخ شدن مواد، سیب‌زمینى درشت بریده شده را در آن مى‌ریزیم. البته مى‌توانیم قبل از سرخ کردن پیازها، سیب‌زمینى را سرخ کنیم بعد بیرون آوریم و مراحل بعدى را شروع کنیم. سپس مقدارى تمر هندى را که در کمى آب خیسانده و صاف کرده‌ایم به مواد اضافه مى‌کنیم تا جوش بیاید. بعد از جوش آمدن کاتوخ شعله گاز را کم کرده و مقدار کمى رب نیز براى خوش‌رنگ شدن غذا به آن اضافه مى‌کنیم و با شعله کم مى‌گذاریم تا کاملاً جا بیفتد (مى‌توانیم به جاى ماهى شور نیز از میگوى تازه استفاده کنیم همراه با مقدارى نمک) . همچنین می توانید تور قشم لحظه آخری را با مراجعه به سایت با قیمت هتلهای مناسب ببینید.

مهیاوه

براى تهیه مهیاوه سر و شکم ماهى کوچک متوتا (کاشغ) را جدا کرده و آن را تمیز مى‌کنیم و در هواى آزاد خشک مى‌نماییم، پس از خشک شدن آن را مى‌کوبیم تا کاملاً پودر شود بعد به اندازه ماهى پودر شده نمک به آن اضافه مى‌کنیم. (اگر ماهى یک کیلو بود، یک کیلو هم نمک به آن اضافه مى‌کنیم). بعد تخم گشنیز و خندل سرخ و رازیانه تمیز و خشک شده را نیز پودر کرده و به مواد بالا اضافه مى‌کنیم، سپس مقدارى آب در آن ریخته و پوست نارنج را به آن اضافه کرده و تا سه روز در آفتاب مى‌گذاریم بعد از سه روز قابل استفاده مى‌باشد. در طول این سه روز مواد کاملاً تخمیر مى‌شود. به هیچ عنوان این غذاهای محلی قشم را از دست ندهید.

کباب بز قشم

در بین غذاهای محلی قشم یکی از غذا های بسیار خوش طعم و پرطرفدار در قشم کباب بز است که طعمش لذیذترین طعم کباب خواهد شد.

برای سفارش کباب بز سه انتخاب دارید:

۱: رستوران واقع در منطقه گیاهدان

۲: رستوران در نزدیکی میدان شهدا

۳: رستوران روبروی مرکز خرید سام و زال

کوکوی ماهی شیر قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *