پارلمان اروپا با در نظر گرفتن شروط جديد، از فرايند اصلاحات در تركيه در چارچوب بندهاي پيمان نامزدي اين كشور براي عضويت در اين اتحاديه انتقاد و تاكيد كرد كه آنكارا فاقد دموكراسي و چندصدايي واقعي است.

به گزارش العالم از بروكسل مقر اتحاديه اروپا، در ششمين نشست از زمان آغاز مذاكرات رسمي براي عضويت تركيه در اتحاديه اروپا كه از سال 2005 آغاز شده است ، اتحاديه اروپا با اكثريت آرا توصيه هاي تازه اي براي تركيه در نظر گرفت.

اين توصيه ها شامل ” قراردادي دوجانبه است كه بروكسل در آن اولويت هاي سياست خارجي خود در منطقه و همچنين مساله امنيت انرژي خويش را به تركيه تحميل مي كند و خواستار مبارزه با آن چه كه دو طرف بر سر تروريسم بودن آن به توافق برسند، است.

اين قرارداد بر اساس مصوبه همكاري تنگاتنگ براي دستيابي به نتايج مشخص در روند اصلاحات و همچنين برداشته شدن گام هاي ملموس از سوي آنكارا براي حل و فصل كشمكش با قبرس است كه اين موارد به عنوان موارد داراي تاثير منفي بر روند مذاكرات اروپايي – تركي شناخته شده است.

“مارتين شولتز” رييس پارلمان اروپا در حاشيه اين نشست به خبرنگار گفت: فضايي كه روابط اتحاديه اروپا و تركيه در آن قرار دارد، آن گونه كه بايد باشد ، خوب نيست زيرا هر دو طرف دچار ترديد هستند.

پارلمان اروپا با اين اقدام، تركيه را در برابر اجراي بسته اي جديد از اصلاحات قانون اساسي سال 2010 و تدوين قانون اساسي جديد غيرنظامي قرار داد كه بايد حقوق و آزادي ها و چند صدايي را تضمين كند.

پارلمان اروپا همچنين درباره ادامه بازداشت هاي بدون محاكمه و فقدان محاكمه هاي عادلانه و فوري در تركيه ابراز نگراني كرد.

“ريا اومين رويتن” نماينده اروپايي كه مسوول تهيه طرح مربوط به تركيه است، به شبكه العالم گفت: تهيه كننده اين طرح مستقل و موضوعي تصميم گيري مي كند و گزارش تهيه شده درباره تركيه نيز مستقل و موضوعي بوده است . ما از امور منفي انتقاد مي كنيم.

پارلمان اروپا همچنين خواستار ايجاد راه حلي سياسي و مسالمت جويانه براي پرونده كردها شده است و در عين حال عمليات حزب كارگران كردستان را تروريستي توصيف كرده است.

” نظمي گور” معاون حزب كرد “دموكراسي و صلح ” به شبكه العالم گفت : اتحاديه اروپا و دولت تركيه در مقابله با حزب كارگران كردستان سياستي واحد ضد كردها اتخاذ كرده اند و مشخص است كه اروپا تصميم دارد از راهبرد تركيه در قبال كردها پشتيباني كند اين در حالي است كه راهبرد دولت تركيه در اين مجال بر اساس در نظر نگرفتن راه حل براي اين مشكل و حل و فصل نكردن آن استوار است.

كردها همچنين درخواست پارلمان اروپا براي رسيدگي حقوقي به مجازات ها و مبارزه با آن چه تروريسم ناميده مي شود را تلاشي براي فريبكاري اين پارلمان ارزيابي كردند.

مصوبه اتحاديه اروپا در خصوص قبرس نيز سبب هوشياري تركيه شد تا خود را آماده بحراني جديد كند زيرا اگر تركيه روابط خود را با قبرس به حال تعليق در بياورد در واقع رابطه اش با رييس دوره اي اتحاديه اروپا كه از نيمه سال جاري عهده دار اين پست خواهد شد، قطع خواهد شد.

پارلمان اروپا در اقدامي پيش دستانه از تركيه خواست نيروهاي خود را فورا از جزيره قبرس خارج كند و به مصوبات شوراي امنيت گردن نهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *