هراز نیوز : نادر مشایخی گفت  : ارکستر در واقع می‌تواند زبان یک شهر باشد و این توانایی را من در هنر و فرهنگ آملی‌ها دیدم

حدود یک ماهی از تشکیل ارکستر آمل به رهبری استاد نادر مشایخی می گذرد.مشایخی که سابقه رهبری ارکسترهای وین،برلین و همچنین ارکستر سمفونیک ایران را برعهده داشت هم اکنون با قبول رهبری ارکستر آمل وارد آمل شد تا یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ موسیقی آمل و مازندران را رقم بزند.

در همین راستا روز سه شنبه ۱۵ اسفند نشست خبری با حضور استاد مشایخی و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

ابتدای جلسه با صحبت های محمد حداد، بانی و مؤسس انجمن حامیان موسیقی و همچنین مدیر ارکستر آمل آغاز شد.

حداد با تشکر از پیشکسوتان موسیقی شهر که از اوایل دهه‌ شصت تا به امروز، ارکسترهایی را رهبری کرده‌اند، حضور نادر مشایخی و انتخاب آمل جهت رهبری ارکستر را اتفاقی بزرگ در هنر این شهرستان بیان کرد و آن را نشان توانمندی موسیقی آمل در سطح کشور دانست.

وی ادامه داد فراخوان جذب نوازنده در این ارکستر از هفته‌ های گذشته در فضای مجازی و کلیه آموزشگاههای موسیقی استان مازندران منتشر شده و نوازندگان بسیاری چه از آمل و چه از سایر شهرستان‌های استان و حتی از شهرهایی چون یزد و اصفهان، علاقه‌ی خود را به حضور در این ارکستر اعلام کردند.

حداد با اشاره به برخی از   مشکلات این کار، حمایت اهالی موسیقی و متولیان فرهنگی-هنری شهر را خواستار شد.

این فعال موسیقی با بیان اینکه حمایت های مسولین و اصحاب رسانه یکی از مهمترین خواسته های ماست تصریح کرد :  تشکیل ارکستر در یک شهر می توانند نماد بزرگ فرهنگی آن شهر باشد

 

نادر مشایخی چهره نام آشنای موسیقی ایران و جهان، راجع به تشکیل ارکستر “متن باز” در شهرستان آمل گفت : خرسندم از چنین اتفاقی در شهرستان آمل، کار در فضای موسیقی شهرستان‌ها را به جهت عدم ورود الگوهای غربی به مراتب بهتر از پایتخت است.

مشایخی اذعان کرد: من احساس می‌کنم جوان‌های ایرانی فردیت را کشف کردند و ما باید آن را تقویت کنیم تا به وحدت اقلیمی برسیم و این فقط با هنر امکان‌پذیر است.

این استاد موسیقی نام “متن‌باز” را ترجمه open source دانست و اظهار کرد: در این  ارکستر از نرم افزار استفاده نمی‌شود، بلکه مانند لگو است که می‌توان با چینش آن در کنار هم به یک نتیجه مطلوب رسید و آن را در اختیار دیگران قرار داد.

مشایخی از واژه “رویداد شنیداری” به جای کنسرت استفاده کرد و تصریح کرد : دلیل این نامگذاری را نوع دیدگاه خود از موسیقی می دانم  که در مرحله اول شناخت، تفسیر و مشاهده شنیداری است؛ خصوصاً برای جامعه ایرانی که با مشاهده شنیداری درک می‌کنند.

چهره نام آشنای موسیقی ایران در رابطه با دلیل انتخاب شهرستان آمل برای تشکیل چنین ارکستری گفت: من در شهرهای مختلف پیشنهاد کار داشتم، اما آمل یک شهر زنده است و سعی دارد حرف و صدای خود را به خارج منتقل کند و ارکستر در واقع می‌تواند زبان یک شهر باشد و این توانایی را من در هنر و فرهنگ آملی‌ها دیدم.

نادر مشایخی بابیان اینکه موسیقی را برای سرگرمی نمی‌داند، بلکه آن را راهی برای مشاهده و دیدار می‌داندتصریح کرد : در این راه باید ریسک کرد و دست به خلق و آزمایش راهکارهای جدید و فاقد الگوهای مشخص زد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هراز نیوز ؛ مراحل ابتدایی ایجاد ارکستر “متن باز” آمل به رهبری استاد نادر مشایخی با استقبال گسترده نوازندگان شهرهایی از مازندران و گیلان و برخی استان‌های غیرهمجوار از پانزدهم اسفند ماه آغاز شد.تمرینات از فرودین سال ۱۳۹۷ برگزار میگردد و تور کنسرت در کشور از تابستان ۱۳۹۷ شروع خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *