گفتگوی اختصاصی هراز امروز با نسیم بهاری ، عضو علی البدل شورای اسلامی شهر آمل

ظرافتی که در نگرش زنان در برخورد با مسائل وجود دارد
برای توسعه و پویایی یک مجموعه شهری تاثیرگذار خواهد بود

 

*خانم بهاری، جایگاه زنان در عرصه اجتماعی و سیاسی   شهرمان آمل را چگونه ارزیابی می کنید و به نظرتان چه مولفه هایی برای ارتقای آن لازم است ؟

حقیقت این است که زن و مرد از نظر حقوق اجتماعی استعداد و لیاقت یکسانی دارند و باید به یک اندازه بهره ببرند. اثرگذاری هر دو جنس نیز در جامعه به یک اندازه است اگر تفاوتی هم وجود دارد باید در نوع استعداد افراد باشد و جنسیت نمی تواند عامل تبعیض باشد اما آنچه که ما مشاهده می کنیم این است که در طول تاریخ واقعیت جایگاه زنان با حقیقت آن فاصله بسیاری داشته و همین موضوع باعث شده است که زنان تا به امروز نتوانند جایگاه خود را در جامعه به درستی پیدا کنند. به عقیده من این مساله علل و عوامل متعددی دارد. اولین عامل و مهمترین آن خود زنان هستند. زنان و دختران باید این باور را داشته باشند که اثر گذار هستند و شایستگی لازم را دارند و از حقوق مساوی با مردان برخوردارند. این خودباوری در جامعه زنان به حد لازم و درخور نرسیده است. این خودباوری صرفا حضور در مجامع و سخنرانی نیست.

اگر زنان معتقد باشند هیچگونه تفاوتی با مردان در اثرگذاری برجامعه ندارند در تقسیم وظیفه اجتماعی حضور پیدا می کنند. این دیدگاه باعث می شود جامعه نیز زنان را نپذیرد و در مقابل آن دافعه داشته باشد. جامعه نیز در عقب ماندن زنان از جایگاه واقعی شان مقصر است. هنوز هم برای جامعه قابل تصور نیست زنی مدیر بخشی شود. برخی حتی حضور زنان در مناصب را دون شان آنها می دانند.

جامعه ما درگیر نگرش های ذاتی و سنتی خود است به همین دلیل به زنان فرصت های برابر با مردان نمی دهد. سبقه جامعه ما فرایند مردسالارانه دارد و همچنان آثار این روند و نگاه در جامعه ما باقی مانده است، برای همین وقتی در جایی هم حرکتی در جهت به جلو راندن حضور زنان و مسائل آنها صورت می گیرد خواه ناخواه این حرکت در ذات خودش ناقص است.

بدون حضور زنان در عرصه‌ی اجتماعی و سیاسی، نمی‌توان از تعادل اجتماعی و سیاسی جامعه سخن به میان آورد. تاریخ نشان می‌دهد که حرف آخر را قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران می‌زنند. پس باید در انتخاب قانون‌گذاران کشور دقت جدی و انتخاب درست نماییم. زنان می‌بایست به لزوم حضور گسترده‌ی خود در عرصه‌ی سیاست پی ببرند و برای کسب حقوق حقه‌ی خود، خود را به تفکر سیاسی و آگاهی جنسیتی مسلح کنند. زنان باید در آن‌جایی که درباره‌ی آن‌ها تصمیم گرفته می‌شود، حضور داشته باشند و مردان در چنین مسایلی یاران بی‌همتای زنان باشند، نه رقیبان آن‌ها.

*پایگاه خبری خزر 24 اخیرا سلسله یاد داشتهایی در خصوص برخی بانوان فعال عرصه اجتماعی و سیاسی منتشر کرده از جمله شما نظرتان چیست ؟

امروز شاهد هستیم که رسانه های شهر مان از جمله رسانه شما و جناب آقای مهندس احسان محمدی مدیر مسوول محترم پایگاه خبری خزر ۲۴  به طور مستقیم   فعالیت بانوان آملی را تحلیل می کنند که از این بابت از ایشان و همه عزیزان رسانه ای  که در این زمینه فعالیتی داشته اند، تشکر می کنم ، از دیگر رسانه ها نیز خواهشمندم به نقش بانوان در عرصه های مدیریتی و اجرایی جامعه اهمیت ویژه ای بدهند.

*به نظر شما زنان آملی چقدر توانمند هستند آیا توانسته اند براساس لیاقت و شایستگی شان به جایگاهی مناسب دست پیدا کنند ؟ به ویژه انتخابات شورای شهر که پشت سر گذاشتیم ، بسیاری شما را از پدیده های این دوره شورای شهر  می دانند که با رای قابل توجهی  روبرو شدید .

شورا را می توان در این میان به عنوان یک رویکرد اجتماعی و فرهنگی در ارتباط با قشر عظیم بانوان محترم برشمرد.حضور کمرنگ زنان در مناصبتهای سیاسی و اجتماعی استان را میتوان از ضعفهای سطوح مدیریتی این استان برشمرد ، چرا که حس مادری و حس حاکمیتی در اداره یک مجموعه باعث تلفیقی از حس مادرانه که همان دلسوزی و محبت و توجه همراه با دید حاکمیتی ، خروجی جدیدی را به وجود خواهد آورد که در نتیجه آن باعث آرامش و تلطیف و روان شدن کارهای اداری یک مجموعه می شود و این را می توان در بعضی از مناسب حکومتی که سکاندار آنان از بانوان محترم بودند به عینه ملاحظه و مشاهده کرد .لذا یکی از ضعفهای اساسی شورای شهر آمل ، عدم حضور بانوان  می باشد چرا که هر چند بانوان سابق از جهاتی توانمند و در خور شان شورا بودند و قابل احترام ، اما لازمه شورای شهر پویا حضور چند بانوی فعال ، پرتلاش و متخصص در امور فرهنگی و آشنایی با فرهنگ و سنن حاکم بر شهر آمل  که از قومیتهای مختلف و متعدد می باشند ، را طلب می کند و به امید روزی که تعداد بیشتری از اعضای شورای شهر آمل از بانوان تحصیل کرده ، ایثارگر ، متعهد و متختصص باشند،حضور یکپارچه بانوان شهر آمل در شورای شهر ، یعنی حضور تمامی مادران و خواهران که آینده سازان این جامعه و تربیت کنندگان نسل فردا می باشد، باعث افتخار ومباهات می باشد، به امید حضور پررنگ آنان . فردی که به عنوان کاندیدای انتخابات شورای شهر و روستا پا به عرصه میدان می گذارد باید با فرهنگ بومی منطقه، نیازها، مطالبات محلی به طور کامل آشنایی داشته باشد زیرا گاهی با وجود شناخت از نیازها اما بدون توجه به امکانات، وعده‌هایی داده می‌شود که تحقق نمی‌یابند و قابلیت اجرایی نیز ندارد.

درموضوع محیط شهری، زنان به عنوان مهم‌ترین شهروندان این جامعه اگر از امکانات شهری بهره‌مند شوند ،تکالیف و کارکردها را با آرامش خاطر به‌صورت کامل به فرزندانشان منتقل خواهند کرد. این امر نیازمند برخورداری از یک دیدگاه وسیع است. یک کاندیدای زن باید با شناخت نیازهای محیط زنانه در شهر تاثیرگذار باشد.فراهم کردن بستر و امکانات بیشتر برای زنان و خانواده منجر به کسب دستاوردهای بیشتر و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. برای مثال پارک بانوان یکی از نیازهای شهری است و باید به آن توجه شود همچنین محیط‌های شهری برای حضور و گذران اوقات فراغت زنان باید مناسب‌سازی شود. اوقات فراغت صرفا برای تابستان نیست و باید تمام سال به آن توجه شود.یک مادر وهمسرنیازمند دستیابی به آرامش و حضور در محیط‌های زنانه است .

بیشتر شهرها از پارک‌های بانوان و محیط‌های زنانه‌ای مانند شهردخت و شهربانو بی‌بهره هستند.زنان در بسیاری از شهرها حتی یک لحظه هم به تنهایی نمی توانند اوقات فراغتشان را سپری کنند زیرا محیط مناسبی برای حضور آنان وجود ندارد بنابراین باید این مطالبه توسط زنان که پا به عرصه شورای شهر می‌گذارند، بیان و پیگیری شود.

برگزاری دوره‌های آموزشی ورزشی مناسب نیز می تواند از مطالبات دیگر زنان در شورای شهر باشد زیرا برخی از شهر‌ها هنوز ورزشگاهی برای حضور زنان ندارند و همین امر موجبات فقر حرکتی و مشکلات بعدی را فراهم می آورد.

در حقیقت بنای شورای شهر دوری از نگاه فرقه‌ای، طایفه‌ای و جناح‌بندی‌های سیاسی است. کار شورای شهر، نظارتی و خدماتی است اما این خدمات صرفا به مفهوم انجام کارهای خدماتی نیست و شامل خدمات فرهنگی و اجتماعی نیزمی‌شود که اگر به همه این مسائل در کنارهم توجه شود شهر در مسیر پیشرفت حرکت خواهد کرد.  در برخی از شهرها زنان مدبر، مدیر و توانمند در شورای شهر عضویت داشته‌اند که با حضورشان در محیط های شهر موثر بوده‌اند. در حقیقت در شوراهایی که زنان حضور دارند شاهد نگاه به موضوعات فرهنگی و خانوادگی و … در مسائل شهری هستیم که این امر نشانه توانمندی مثبت زنان است و قطعا ظرافتی که در نگرش زنان در برخورد با مسائل وجود دارد برای توسعه و پویایی یک مجموعه شهری تاثیرگذار خواهد بود. در حقیقت با ورود زنان به شورای شهر جهت گیری در تصمیم‌ها نیز پدید می آید. در حال حاضر و بعد از گذشت ۳9 سال از پیروزی انقلاب اسلامی زنان توانمند، مدیرو مدبر خوبی داریم. زنان فرهیخته در هر شهر دغدغه رفع مشکلات را دارند و چه خوب است که با این نگاه از حضور زنان در شورای شهر استقبال کنیم. امیدواریم با ورود زنان به شورای شهر،مسائل شهر با توانمندی های آنان حل شود و شاهد نتایج مثبتی باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *