حمله ملخ‌ها به جام جهانی روسیه
وزارت کشاورزی روسیه نسبت به حمله ملخ‌ها به تورنمنت بزرگ هشدار داد
درصورت استقرار ملخ‌ها در جایگاه کنونی خطری اردوی تیم‌ملی ایران را تهدید نمی‌کند مدیر اجرایی جام‌جهانی: روش‌های پیشگیری از حمله ملخ‌ها به جام‌جهانی به کار گرفته شده است

هراز نیوز :  در فاصله نزدیک به ٤ماه تا آغاز جام‌جهانی ٢٠١٨ اظهارات مسئولان وزارت کشاورزی روسیه باعث شده تا نگرانی‌هایی بابت یک اتفاق عجیب در جریان این رقابت‌ها افزایش پیدا کند. «حمله ملخ‌ها» اتفاقی است که درباره آن هشدار داده شده و به نظر می‌رسد مسئولان برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی روسیه باید فکری جدی به حال این موضوع کنند تا برایشان رسوایی در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان رخ دهد. البته برخلاف کارشناسان کشاورزی روسیه، مسئولان فوتبالی این کشور خیلی نگران حضور گسترده ملخ‌ها در جریان جام‌جهانی نیستند.
هشدار بابت حمله ملخ‌ها به جام‌جهانی
پتر خکمارف، رئیس دپارتمان گیاهان وزارت کشاورزی روسیه به شهرهای میزبان جام‌جهانی ٢٠١٨ فوتبال توصیه کرد مراقب حمله گسترده ملخ‌ها به زمین چمن ورزشگاه‌های میزبان این بازی‌ها باشند و آن را نادیده نگیرند. در بخشی از صحبت‌های این مقام مسئول که روز گذشته در رسانه‌های روسی و سایر نقاط جهان بازتاب گسترده‌ای داشت، آمده است: «بی‌توجهی به این توصیه می‌تواند سبب رسوایی جهانی برای روسیه شود. ما یاد گرفتیم که چگونه با ملخ‌ها مبارزه کنیم اما در‌ سال‌جاری میلادی نمی‌خواهیم یک رسوایی جهانی در این رابطه برای روسیه ایجاد شود. تمام دنیا امسال به روسیه می‌آیند و زمین‌های فوتبال سرسبز هستند. ملخ‌ها هم جایی را که سبز باشد، بسیار دوست دارند.»
فاجعه‌ای در راه است؟
به ‌نظر می‌رسد هشدارهای مخفی وزارت کشاورزی روسیه به مسئولان برگزاری جام‌جهانی مورد توجه قرار نگرفته و به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند این مسأله را رسانه‌ای کنند تا بلکه از این طریق فشاری روی مسئولان فوتبالی این کشور ایجاد شود. در بخش دیگری از اظهارات خکماروف به احتمال رخ‌دادن یک فاجعه اشاره شده است: «می‌دانید وقتی که میلیون‌ها هکتار را ملخ‌ها اشغال کنند، چقدر شرم‌آور است و باید پاسخگوی کارمان باشیم. امروز ملخ‌ها در ولووگراد، آستاراخان و دیگر مناطق جنوبی روسیه مشاهده شده‌اند، بنابراین باید این هشدار را جدی بگیریم.» رئیس دپارتمان گیاهان وزارت کشاورزی روسیه همچنین خواهان توجه شهرهای میزبان جام‌جهانی ٢٠١٨ فوتبال به فرهنگ کشاورزی در این مناطق جهت جلب توجه میهمانان خارجی و هواداران سراسر جهان شد.
چیزی شبیه زیکا
حتما علاقه‌مندان به ورزش به یاد دارند که قبل از المپیک ٢٠١٦ هم‌چنین شایعاتی وجود داشت. در آن مقطع شیوع بیماری «زیکا» نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده بود و حتی گفته می‌شد تعداد زیادی از مردم برزیل بر اثر برخورد با پشه زیکا جان خود را از دست داده‌اند. این شایعات و نگرانی‌ها کار را تا جایی پیش برد که برخی از ورزشکاران از کشورهای مختلف قید حضور در المپیک را زدند و از ترس ویروس زیکا در برزیل حاضر نشدند. با این‌که کاروان تمام تیم‌های شرکت‌کننده تمهیداتی را برای جلوگیری از شیوع این ویروس در اردوی ورزشکاران خودی در نظر گرفته بودند، درنهایت هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای ورزشکاران حاضر در المپیک ریو به این ویروس منتشر نشد. این موضوع نشان داد که برزیلی‌ها خوب توانستند از شیوع بیشتر ویروس زیکا جلوگیری کنند و در این زمینه نمره قبولی گرفتند.
ولگوگراد، محل اصلی خطر
حمله ملخ‌ها در روسیه آن هم در زمینه کشاورزی بدون سابقه نیست. هرساله اخبار زیادی پیرامون حمله دسته‌جمعی ملخ‌ها و غارت محصولات زراعی خصوصا در جنوب این کشور به گوش می‌رسد. حالا وزیر کشاورزی روسیه با توجه به همین سابقه ادعا کرد که می‌ترسد تکرار این اتفاق در ‌سال ٢٠١٨ و حمله این موجودات به چمن استادیوم‌ها، یک فاجعه و رسوایی بین‌المللی برای روسیه به بار آورد. طبق اعلام وزیر کشاورزی روسیه منطقه ولگوگراد، با فاصله بیش از ٦٠٠ مایلی با جنوب پایتخت مسکو، نگران‌کننده‌ترین شهر برای رخ‌دادن این اتفاق است، زیرا ملخ‌ها معمولا به مناطقی که در آن مساحت زیادی چمن وجود داشته باشند، هجوم خواهند آورد و این اتفاق در منطقه ولگوگراد بارها تکرار
شده است.
ایران چقدر تا خطر فاصله دارد؟
طبق برنامه اعلام‌شده تیم‌ملی ایران که در گروه B‌ جام‌جهانی با تیم‌های اسپانیا، پرتغال و مراکش قرار گرفته، ٣ بازی خود را در ٣ شهر سن پترزبورگ، کازان و سارانسک برگزار خواهد کرد. با توجه به این‌که مسئولان جنوب روسیه را محل اصلی برای خطر حمله ملخ‌ها عنوان کرده‌اند، کازان نزدیک‌ترین شهر به این خطر برای ایران خواهد بود. البته کمپ اصلی تیم‌ملی در مسکو درنظر گرفته شده که ٦٠٠ مایل با ولگوگراد فاصله دارد. با این حال کازان محل برگزاری بازی با اسپانیا فاصله کمتری با شهرهای جنوبی روسیه دارد. باید دید تا زمان برگزاری جام‌جهانی خطر حمله ملخ‌ها چقدر جدی شده و آیا فدراسیون ایران هم تصمیمی برای مقابله با این اتفاق خواهد داشت یا خیر.
واکنش مدیر اجرایی جام‌جهانی
آلکسی سوروکین، مدیر اجرایی جام‌جهانی ٢٠١٨ در حاشیه بازدید از یکی از ورزشگاه‌های میزبان به اظهارات وزیر کشاورزی روسیه که عنوان کرده بود ممکن است حمله ملخ‌ها در جام‌جهانی باعث آسیب‌رساندن به چمن ورزشگاه‌های روسیه در خلال جام‌جهانی شود، واکنش نشان داد: «ملخ‌ها به هیچ‌عنوان جام‌جهانی را تهدید نمی‌کنند، چون چمن‌های ورزشگاه‌ها در جام‌جهانی کوتاه است و علاوه بر آن، روش‌های پیشگیرانه خوبی برای جلوگیری از ورود ملخ‌ها را به داخل ورزشگاه‌های جام‌جهانی اندیشیده‌ایم و اجرا خواهیم کرد. درحالی ‌که کمتر از ٥ماه تا جام‌جهانی زمان باقی مانده است، ورزشگاه‌های روسیه آخرین شرایط میزبانی در جام‌جهانی را طی می‌کنند و مشکلی میزبان جام‌جهانی را تهدید  نمی‌کند.»شهروند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *