بی حجابی چیست و بی حجاب کیست؟

هراز نیوز : هر جامعه ای دوراهی هایی دارد که هویت خودش را با آنها تعریف می کند یکی از مهمترین دوراهی هایی که جمهوری اسلامی با آن روبرو است مسیله حجاب بی حجابی است.
حجاب از منظر فرهنگی یا فقهی؟
بخشم عمده مسایل ما درباره حجاب از منظر فرهنگی است نه فقهی، در فقه با توجه به نظرات فقهی تعریف روشنی از حجاب وجود دارد اما در نگرش فرهنگی اینگونه نیست شاید بتوان گفت که هشتاد درصد جامعه ما به لحاظ فقهی با حجاب هستند و تعارض فاحشی با حجاب شرعی ندارند اما آیا هر پوششی مورد تایید فرهنگ ماست؟
خطر جامعه دوقطبی
سیاستهای کارگزاران فرهنگی یا مدیران نظام نباید به گونه ای باشد که جامعه را به دو طیف تقسیم کند جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام برای اینکه نظام اسلامی باشد باید چتر حمایتی خود را بر سر بیشترین افراد بکشاند نگذارد افراد از زیر این خیمه بیرون بروند .
عده ای را در مقابل عده ای دیگر قرار دادنو معادل سازی هایی که جامعه را دوقطبی می کند موجب ایجاد احساس گناه در افراد می شود که خسته شدن و بی تقیدی عملی را به همراه دارد .

بدن آرایی و مدل سازی :
میل به بدن آرایی براساس مدل های غربی در جامعه ما بسیار زیاد است میزان جراحی های بینی گونه لیپوساکشن در ایران بسیار بیشتر از جوامع غربی است گرچه تلاشهایی برای مدل سازی بومی شده است اما در تمام این بدنهایی که طراحی شده است یک مدل باربی نهفته است یعنی قد بلند و کمر باریک ما همچنان گرفتار الگوی غربی هستیم منتها با یک لباس اسلامی بنابراین هیچ گونه توجهی به بدن جامعه ایران و مدل سازی بر اساس آن نشده است.
وفاق هنجاری :
بهترین حالت حالتی است که وفاق هنجاری در جامعه ایجاد شود البته با تبعیت درونی نه عوامل بیرونی.
باور وفاق صد در صدی یک وضعیت آرمانی است نگاه و هدف باید بر ای رسیدن به این وضعیت هنجاری موافق با قوانین شرعی و فقهی حداکثر هشتاد درصد باشد حدود بیست درصد در هر صورت راه خودشان را می روند با این تعریف موسع از حجاب و با داشتن نگاه واقع بینانه می توان از دعواهای فرهنگی ای که این هشتاد درصد را به طرف آن بیست درصد سوق می دهد جلوگیری نمود.
هانیه همتی
دانش آموخته حوزه ی علمیه
فارغ التحصیل دانشگاه (فعال فرهنگی)

هراز نیوز

One thought on “بی حجابی چیست و بی حجاب کیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *