هرازنیوز: نقص فني در محصولات سايپا چند روزي هست كه به رسانه‌ها كشيده شده است، اما با وجود اين كه برآوردها نشان مي‌دهد در حدود 10 هزار دستگاه از محصولات اين شركت مبتلا به نقص فني باشند، سايپا هنوز اقدام به انتشار فراخوان رسمي براي تعمير قعطه معيوب محصولات خود نكرده است.
به گزارش ايسنا، روزي نيست كه در روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها خبري از فراخوان شركت هاي بزرگ خودروساز خارجي نباشد. در آخرين نمونه از اين فراخوان‌ها شركت فورد يك ميليون و 200 هزار خودرو خود را به دليل اين كه قرار گرفتن طولاني مدت اين خودروها در جاده ممكن است موجب خوردگي تسمه هاي نگه دارنده مخزن بنزين آن ها شود، فراخوان كرده است.

نقص فني خودروها و به دنبال آن انتشار فراخوان مساله اي است كه سالانه براي خودروهايي كه در سرتا سر دنيا فروخته مي‌شوند، اتفاق مي‌افتد. از اين جهت مي‌توان گفت نه اتفاق خاصي افتاده است و نه چيز تازه‌اي پيش آمده؛ همه كارشناسان صنعت خودرو و حتي خود خودروسازان كشور هم بر اين مساله تاكيد مي‌كنند، اما وقتي نوبت به خودمان مي‌رسد، انگار داستان كمي فرق مي كند.

مقاومت خودروسازان ايراني در برابر فراخوان تازگي ندارد، قبلا در مورد نقص فني در پژو 405 هم ايران خودرو بعد از مدت ها كشمكش قانع شد تا فراخوان عمومي منتشر كند و خودروهاي معيوب را تعمير يا تعويض كند.

در مورد سايپا هم باز همين ماجرا تكرار مي‌شود. محصولات توليد شده در فاصله روزهاي 21 ارديبهشت تا 16 تير ماه امسال دچار نقص فني در سيستم ترمز شده‌اند. علت اين نقص فني نيز جايگزين كردن يكي از واشر هاي پمپ ترمز اين خودروها با قطعه داخلي سازي شده است كه بسيار زودتر از آنچه در استاندارد آن آمده دچار خوردگي مي‌شود و در نتيجه روغن ترمز نشت مي‌كند كه باعث كاهش كارآيي ترمز مي‌شود.

اطلاع رساني رسمي انجام نشده است
سايپا در پي اطلاع از اين مشكل نامه‌هايي به نمايندگي‌هاي مجاز خود ارسال كرده است تا خودروهاي دچار نقص فني را تعمير كنند، اما فراخوان عمومي منتشر نشده است. ظاهرا به صاحبان اين خودروها با پيامك اطلاع‌ رساني شده و از آنها خواسته شده است كه براي حل مشكل به نمايندگي‌هاي مجاز مراجعه كنند كه البته مشخص است اين شكل اطلاع رساني رسميت ندارد.

به عقيده بسياري از كارشناسان، فراخوان خودروهاي داراي نقص فني يك اقدام كاملا طبيعي است كه در مورد تمام خودروسازان بزرگ و مهم دنيا هم اتفاق مي‌افتد. در حالي كه خود سايپايي ها هم بر اين مساله تاكيد دارند كه فراخوان اتفاقي عادي و طبيعي است، در مورد نقص فني ايجاد شده فراخوان رسمي منتشر نكرده‌اند، بلكه با پيامك به صاحبان خودروها اطلاع رساني شده است، تا براي تعمير خودرو خود مراجعه كنند.

فراخوان كارايي ندارد!
سعيد فلاحي – قائم مقام سايپا، در اين مورد مي گويد كه نقص فني پيش آمده اصلا مشكل مهمي نيست، بلكه يك اتفاق بسيار ساده بوده و هيچ مشكلي براي مصرف كننده پيش نياورده است.

وي در مورد علت عدم انتشار فراخوان رسمي از سوي سايپا مي گويد: “چند سال پيش در پي ايرادي كه در مخزن سوخت خودروها پيش آمد، به صورت گسترده اقدام به انتشار فراخوان در روزنامه هاي رسمي و صدا و سيما كرديم، اما با گذشت يك مدت زمان طولاني از آن فراخوان‌ها هنوز هم در حدود 30 درصد از مشمولان براي تعويض قطعه معيوب خودرو خود مراجعه نكرده‌اند، بنابراين به نظر ما فراخوان عمومي در اين مورد كاركرد ندارد؛ ما به جاي انتشار فراخوان با تك تك صاحبان محصولات مشكوك خود به صورت تلفني تماس گرفته ايم و خواسته ايم كه براي رفع نقص به مراكز مجاز مراجعه كنند.”

فراخوان بازار را آشفته مي‌كند!
احمد نعمت بخش – رييس انجمن خودروسازان ايران، در مورد مقاومت سايپا براي انتشار فراخوان رسمي مي‌گويد: ” تيراژ روزانه توليد خودرو در سايپا در حدود 2500 است، اما تعداد كل خودروهايي كه ممكن است معيوب باشند به 10 هزار دستگاه هم نمي رسد، بنابراين نيازي به انتشار فراخوان رسمي نبوده است، چون در اين صورت شايعه نقص فني روي بازار تمام محصولات سايپا تاثير مي گذارد و ممكن است خودروساز را با ضررهايي روبه‌رو كند. به همين دليل هم سايپا به اطلاع رساني از طريق پيامك و پست الكترونيك قانع شده است.”

حق مصرف‌كنندگان ضايع شده است
خودروهايي با نقص فني به خريداران عرضه شده‌اند و سايپا بعد از اطلاع از اشكال پيش آمده، اطلاع رساني رسمي و عمومي انجام نداده است.

به نظر مي‌رسد علاوه بر موسسه استاندارد، پاي سازمان حمايت از حقوق مصرف كنندگان و توليدكنندگان هم بايد به اين ماجرا باز شود.

گرچه هنوز گزارش رسمي در مورد تلفات جاني و مالي ناشي از اين نقص فني منتشر نشده است، اما با توجه به اطلاع رساني غيررسمي سايپا در اين مورد، خطر هنوز برطرف نشده است.

ترمز خودرو جزو سيستم‌هاي فوق‌ايمني است و كوچك‌ترين اشكالي در كارآيي آن مي‌تواند به حوادث مرگبار منجر شود. در اين شرايط سازمان حمايت از حقوق مصرف كنندگان و توليد كنندگان كه هنوز در اين مورد موضع گيري نكرده است، بايد به عنوان حامي حقوق مردم، از مقصران اين حادثه توضيح بخواهد.

مجري COP در سايپا هم مقصر است
گفته شده است كه اشكال فني ناشي از داخلي سازي قطعه‌اي بوده كه تا به حال از كره جنوبي وارد مي‌شد، اما بنا بود اجراي تست تطابق توليد يا همان COP از بروز همين مشكلات جلوگيري كند.

اما آيا شركت اجراكننده تست تطابق توليد در سايپا هم در رديف متهمان قرار گرفته است؟ قائم مقام سايپا مي گويد اين تصور كه شركت مجري تست تطابق توليد در سايپا متخلف است يا كوتاهي كرده، صحيح نيست؛ اما به عقيده كارشناسان ‌اين احتمال وجود دارد كه شركت انجام دهنده تست تطابق توليد در سايپا در جريان تخلف اتفاق افتاده نبوده باشد، يا اين كه در جريان قرار گرفته است و آن را به موسسه استاندارد گزارش نكرده است كه در هر دو صورت، به عقيده مقام هاي مسوول در موسسه استاندارد، مقصر است و بايد پاسخ‌گو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *