اشتغال زنان

هراز نیوز : با وجود آنكه زنان نیمی از جمعیت فعال جهان را تشكیل می دهند، اما از آنها به طور مساوی در اداره امور سازمانها استفاده نمی‌شود.

البته در سالهای اخیر حضور زنان در محیط كار چشم‌گیرتر شده است. و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، اما میزان پیشرفت آنها در ، مشاغل سطوح بالا ، متناسب با تعداد آنها در سازمانها نیست.

زنان در محیط كار با مسایلی نظیر تبعیض شغلی روبرو هستند و پیش داوری هایی كه نسبت به آنها وجود دارد از نگرش های فرهنگی جامعه ناشی می‌شود. زنان یكی از سرمایه های مهم و پرارزش كشورهای جهان بویژه در كشورهای درحال توسعه هستند.

رهبران سازمانها باید بدانند كه برای پاسخ به بازار متغیر مشتریان و رقابت بین‌المللی باید از استعداد زنان و مردان متخصص در همه سطوح استفاده كنند.

• (هرگز در تاریخ به اندازه امروز توافق در مورد اینكه مهمترین پیشتاز توسعه، مشاركت همه انسانهاست، وجود نداشته است و برای رسیدن به این نقطه راه درازی پیموده شده است.)

لازم به ذکر است ، تخمین های آماری نشان می دهد كه 60 درصد از افزایش نیروی كار در دهه آینده را زنان تشكیل خواهند داد. از سال 1970 تعداد زنان در مشاغل اجرایی، اداری و مدیریتی به طور چشمگیر افزایش یافته اما نسبت زنانی كه در سطوح بالای شغلی به كار گرفته می‌شوند، هنوز پایین است.

اشتغال زنان در روند توسعه:

در دو دهه اخیر تحولات چشم‌گیری در این مورد رخ داده است و كاهش نابرابری های جنسیتی جزء جدایی ناپذیر فرایند توسعه شده است و یكی از مهمترین تحولات، تغییر در دیدگاه حاكم نسبت به زنان در این فرایند می‌باشد.

فضای فرهنگی حاكم بر اشتغال زنان:
تجربیات چند دهه گذشته در كشورهای كم توسعه، ثابت كرده است كه در فرآیند توسعه آمادگی فضای فرهنگی نه تنها برای پذیرش تغییرات برون زا ضروری است بلكه خود مهمترین عامل برای زمینه سازی تغییرات درون زا در همه بخش های اجتماعی و اقتصادی می‌باشد.

شاید در برخی از تغییرات بسیار سطحی و كوتاه مدت بتوان از عوامل فرهنگی چشم پوشی نمود ولی به طور یقین در چشم انداز بلندمدت و تحولات ریشه ای و همه جانبه در پایگاه اجتماعی- اقتصادی زنان، فضای فرهنگی حاكم بر اشتغال زنان نقش بسیار اساسی و زیربنایی دارد.

طاهره کاویانی

منابع نزد هراز نیوز می باشد

One thought on “اشتغال زنان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *