ثبت بیکاری 60 درصدی در برخی شهرها

وزیر کشور درباره زمان ارائه گزارش بعدی آسیب‌های اجتماعی به رهبر معظم انقلاب گفت: تاکنون 4 جلسه با رهبر معظم انقلاب درحوزه آسیب‌های اجتماعی برگزار کرده‌ایم، پنجمین جلسه هم باید در اوایل اردیبهشت ماه برگزار می‌شد که با توجه به وجود فضای انتخابات و ترافیک کاری همه مسئولان و دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف برگزاری انتخابات و همچنین تراکم برنامه‌های رئیس‌جمهوری در انتخابات، تقاضا کردیم که این جلسه پس از انتخابات برگزار شود که مورد موافقت قرار گرفت. تلاش می‌کنیم که مهر ماه رهبر معظم انقلاب محبت بفرمایند و جلسه برگزار شود. رحمانی فضلی با اشاره به زنجیره‌ای و چند بعدی بودن آسیب‌های اجتماعی، به ایسنا گفت: با آسیب‌های اجتماعی متفاوتی از جمله؛ اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق در کشور مواجه هستیم و در این میان در برخی مناطق که میزان بیکاری در آنها بالاست، این آسیب‌ها حادتر هستند.
رحمانی فضلی درباره پیشینه ارائه گزارش آسیب‌های اجتماعی به رهبر معظم انقلاب، افزود: سال 95 گزارشی از آسیب‌های اجتماعی طبق روال گذشته آماده شده بود که خدمت رؤسای قوا و رهبر معظم انقلاب ارسال شد که رهبر معظم انقلاب گزارش را مطالعه کردند و بر اساس گزارش‌هایی که خودشان هم داشتند دستور دادند حوزه آسیب‌های اجتماعی با جدیت مطالعه و پیگیری شود و گزارش‌های آن خدمت ایشان ارسال شود که این دستور منجر شد تا حدود یک سال جلسات متعددی در این حوزه برگزار شود، جلساتی که سابقه نداشت.
وی ادامه داد: دفتر رهبر معظم انقلاب متولی این کار و جلسات شد و وزارت کشور نیز به عنوان مسئول تعیین شد؛ به طوری که جلسات متعدد کارشناسی با دستگاه‌های مختلف، متولیان موضوع و دانشگاهیان در حدود یک سال برگزار و در نهایت نیز چندین هزار صفحه مطلب از این جلسات تدوین شد.
وی ادامه داد: نتیجه این جلسات به همراه گزارش مدیریتی، محضر رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری تقدیم شد. رهبر معظم انقلاب پس از مطالعه این گزارش دستور دادند که جلسه  درمحضر ایشان با حضور مسئولان حاکمیتی از جمله قوه قضائیه، مجلس، صدا و سیما، حوزه علمیه و… برگزار شود که نخستین جلسه سه ساعت به طول انجامید که حدود دو ساعت از آن به گزارش وزارت کشور اختصاص پیدا کرد.
وزیر کشور با اشاره به اینکه پس از طرح سؤالات و پیشنهادها دوباره رهبر معظم انقلاب توضیحاتی درباره شبهات و سؤالات ارائه کردند، افزود: انصافاً توضیحات رهبر معظم انقلاب کاملتر از آن چیزی بود که بنده داشتم . با اینکه من یک سال و نیم روی موضوع کار کرده بودم  و در نهایت گزارش کامل شد که این نشان می‌داد رهبر معظم انقلاب گزارشات را به شکل دقیق بررسی و با حاشیه نویسی‌هایی که روی گزارش کرده بودند مشخص بود خط به خط گزارش را مطالعه کردند و با وجود همه گرفتاری‌ها، وقت زیادی برای مطالعه گزارش اختصاص داده بودند.
تعیین 5 اولویت در حوزه آسیب‌های اجتماعی توسط رهبر معظم انقلاب
وزیر کشور با بیان اینکه در پایان این جلسه پنج اولویت اصلی در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشخص شد، گفت: براین اساس ساز و کار دقیقی تدوین و در خلال این امر مرکز اجتماعی وزارت کشور به سازمان امور اجتماعی تبدیل شد. همچنین ریاست شورای اجتماعی کشور که بر عهده وزیر کشور بود ارتقا  پیدا کرد و رئیس جمهوری به عنوان رئیس آن تعیین شد. منابع لازم هم برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی مشخص و این موارد با زمانبندی به وزارت کشور ابلاغ شد. وی ادامه داد: ما در وزارت کشور بار دیگر برنامه ملی برای آسیب‌های اجتماعی تهیه کردیم و برای هر موضوعی مسئول و دستگاه‌های معین معلوم شدند. در اولویت‌هایی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب مشخص شد بحث اعتیاد و حاشیه نشینی به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار داشت که همچنان ترتیب اولویت‌بندی‌ها به این شکل باقیمانده است.
رحمانی فضلی تأکید کرد: در چهار جلسه‌ای که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم صحبت‌ها، نقدها، گزارش‌های عینی و عملی شنیده شد و رهبری نیز راهنمایی‌ها و ارشاداتی را اظهار داشتند. در این میان ایشان جمله‌ای را عنوان کردند که قوت قلب همه عزیزانی بود که در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند. ایشان فرمودند که «از روند کار خرسند هستند.»
وزیر کشور با تأکید بر اینکه مسائل اجتماعی در طول زمان ایجاد می‌شود و عوامل زیادی در ایجاد آنها وجود دارد، افزود: اگر بخواهیم موضوع حاشیه‌نشینی را مورد بررسی قرار دهیم به مهاجرت از روستاها به سمت شهرها می‌رسیم که در بررسی مهاجرت نیز باید مباحثی همچون توانمندی اقتصادی و به تبع آن نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی را مورد بررسی قرار دهیم. در موضوع حاشیه نشینی اگر به سمت ارائه خدمات به این محدوده‌ها برویم و کالبد این مناطق را درست کنیم در حقیقت این اقدام تنها در مورد وضع موجود حاشیه‌نشینی جواب می‌دهد، لکن موضوع به صورت ریشه‌ای حل نخواهد شد؛ چرا که علت آن باید در جای دیگری مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: این نوعِ سیاستگذاری‌ها و نظامات است که نتیجه آن می‌شود عدم توازن و تعادل؛ در حقیقت عدم توزیع عادلانه منابع و امکانات، مهاجرت و حاشیه نشینی را به همراه دارد. قطعاً این موضوع در دراز مدت قابلیت حل و فصل دارد اما در کوتاه مدت نیز با کارهایی که شده، تأثیرات بسزایی را شاهد هستیم. به گفته وزیر کشور، علیرغم اعلام رقم 12 درصد بیکاری در کل کشور به صورت میانگین، شاهد هستیم که در برخی از شهرها میزان بیکاری به 60 درصد رسیده است. متأسفانه در بین تحصیل‌کرده‌های ما رقم بیکاری بسیار بالاتر از آنچه هست که به طور متوسط اعلام می‌شود. وی حل آسیب‌های اجتماعی را نیازمند مشارکت اجتماعی مردم خواند و گفت: مردم باید بدانند که در قالب تشکل‌های اجتماعی سمن‌ها، احزاب و گروه‌ها و یا به صورت فردی باید پای کار بیایند تا بتوان آسیب‌های اجتماعی را حل و فصل کرد. بی‌تردید در بسیج مردم نیز فعال‌ترین عنصر رسانه‌ها هستند.
تعیین تکلیف انتخابات شورایاری‌ها در صورت ارائه لایحه به دولت
وزیر کشور همچنین درباره برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها نیز گفت: تا کنون، در برگزاری این انتخابات، دولت ورود مستقیمی نداشته است، چون تکلیف قانونی وجود ندارد، لذا عدم ورود به این مسأله، تخلفی برای وزارت کشور محسوب نمی‌شود. وزارت کشور تنها بستر و زمینه‌های لازمی را که از سوی شورا درخواست شده است  فراهم می‌کند. قطعاً برای دوره پنجم باید لایحه‌ای توسط دولت و یا خود شورای عالی استان‌ها که این ظرفیت را دارد به مجلس داده شود تا موضوع تعیین تکلیف شود. امیدواریم تا در دستور کار شورای عالی استان‌ها قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *