مازندران در جنگ دوم جهانی با تکیه بر اسناد کتاب میشود:

امین عزیزی محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی در مصاحبه با ايرنا گفت:

پس از آغاز جنگ جهانی دوم در پی حمله آلمان به لهستان(اولسپتامبر 1393/ 9 شهریور 1318 ش) دولت ایران بلافاصله اعلام بی‎طرفی نمود و در 11 شهریور 1318 این بی طرفی با صدور بیانیه رسمی‎ای از سوی محمود جم نخست وزیر وقت ایران، اعلام شد. اما به دلیل گستردگی مرز ایران با اتحاد جماهیر شوروی و درگیری با آلمان این بی‌طرفی ناپایدار بود. ارتش متفقین به بهانه حضور نیروهای آلمانی تحت عنوان ستون پنجم نازی در ایران، کشور را اشغال کرد.

به گفته کارشناس مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری و تدوین‎گر کتاب سلسله نشست‎های تخصصی پیرامون جنگ‎های جهانی اول و دوم،در شهريور 1320 مازندران یکی از مناطقی بود که تحت اشغال متفقین درآمد وبا توجه به موقعیت استراتژیکی و سوق الجیشی و انتقال تجهیزات و عبور و مرور نفرات متفقین از محورهای ارتباطی این منطقه از کشور،ضربات و لطماتی بیشتری از جنگ و اشغال متحمل شد. اثرات اشغال در مازندران امازیان بار بود،به طوری که نابسامانی‎ها، هرج و مرج وتبعات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی فراواني را در پي داشت.

این پژوهشگر در پایان گفت: در این کتاب سعی شده است با تکیه بر منابع آرشیوی و اسنادی به تبعات و پیامدهای اشغال متفقین در مازندران در بازه زمانی1324-1320 ه.ش بپردازد. اسنادي كه پرده از بسياري از پيامدهاي اشغال متفقين همچون قحطي، شيوع بيماري‎هاي مسري، گراني، قتل، ‌تجاوز و قطع اشجار و …بر مي‎دارد.

این کتابدر آينده‎اي نزديك از سوي يكي از انتشارات معتبر چاپ و روانه بازار نشر خواهد شد.

 

 

 

One thought on “مازندران در جنگ دوم جهانی با تکیه بر اسناد”
  1. در اين حوزه خلاء هايي زيادي است. با تشكر از آقاي عزيزي كه در اين زمينه تلاش مي كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *