شاخص های حکمرانی خوب در شهر آمل

عنوان :سنجش و ارزیابی تحقق پذیری شاخص های حکمرانی خوب بعنوان یک الگوی ارزیابی در شهر آمل

هراز نیوز 

نويسنده :

فرهنگ تسلیمی مقدم

چکیده

تحلیل و بررسی میزان تحقق پذیري حکمرانی خوب در مدیریت شهري از طریق تعریف و تحلیلی جامع و همچنین ارائه مجموعه ای از شاخص ها برای توسعه حکمرانی خوب شهری در ایران و بررسی این شاخص ها در جامعه آماری مدیریت شهری آمل محقق می گردد چون این گونه تصور می شود که لازمه مدیریت شهری اکنون وجود شاخص های حکمرانی خوب است.

حكمرانی خوب عبارتست از ملاحظات سياسي، دموكراسي گرايي و تمرکززدايي از فرايندهاي حكومت، توسعه فرهنگ مشاركتي اداره امور، پيشرفت و روشن سازي جايگاه جامعه مدني در جامعه اقتصادي، دگرگوني سياست و فرهنگی، تقويت جامعه در فرايند تصميم سازي با توجه به فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي که بعبارتي حكمروايي خوب به ايجاد شرايط و ترويج مشاركت، اجماع گرايي، پاسخگويي، شفافيت و حاكميت ارزشهاي قانون تعهد دارد. طبق یافته ها، تجزیه و تحلیل حکمرانی درک شده بر مبنای جنسیت و سن و تحصیلات و اهل و بخش و مراجعه مردم نشان می دهد اختلاف میان میانگین ها معنی دار نیست و مشاهده مي‌شود كه سطح حکمرانی خوب و شاخص های مشارکت و شفافیت و قانونمندی بالاتر از میانگین ولی سطح پاسخگویی و کارایی اثربخشی مطلوب نمی باشد که در پایان پیشنهاداتی ارایه می گردد.

همچنین اکثر مدیران در بازه سنی میان سالی و با تحصیلات تکمیلی و جنسیت مرد و اهل بخش مرکزی شهر هستند و اختلاف دیدگاه ها بین دو گروه مردم و مسئولان پیرامون موضوع وضعیت حکمرانی خوب و شاخص های آن معنی دار می باشد.

 

 

مقدمه

سال 2000 رهبران كشورهاي جهان طي قطعنامه اي، حكمروايي خوب[1] را به عنوان راهبردي براي كاهش فقر و بهبود كيفيت زندگي مورد پذيرش قرار دادند تا رويكردي نوين براي مقابله با پديده فقر ارائه كنند. شهرها نیز براي مدیریت و اداره خود راهی بجز زمینه سازي براي توسعه دموکراسی نیافته اند و در این راه به شکل تازه اي از حاکمیت دست یافته اند که به نام حکمروایی نامیده می شود که منشا شهري دارد.

به گونه اي كه حكمروايي خوب با بهبود شرايط حكومت، افزايش آزادي و دخالت مردم در تعيين سرنوشت خود و طراحي برنامه هاي توسعه توسط خود مردم سبب ايجاد فرآيندهاي نوين اداري، تغيير شيوه هاي تأمين معاش و در نتيجه توسعه و رضایتمندی خواهد شد.

بنابراین در جستجوی پاسخ به این سوال هستیم که آیا حکمروایی خوب و شاخص های آن در شهر آمل در سطح مطلوبی قرار دارد؟

هدف از انجام اين پژوهش، تحليل و بررسي ميزان تحقق حكمروايي خوب در شهر، از طريق كاركردهاي متأثر از عملكرد شهرداري و شوراي شهر است.

حكمروايي خوب شهري، از طريق همكاري متقابل شوراي اسلامي شهر و دولت و نخبگان و مردم و پژوهشگر قابل تحقق مي باشد که حمایت آنان را می طلبد و هدف نهایی، دستيابي به حکمروايي خوب و ارائه شاخص هايي براي حکمروايي خوب در شهر آمل است.

حکمرانی خوب معیاری برای ارزیابی اقدامات حکومتهاست و بیشترین مطالعات درباره چگونگی تحقق یا عدم تحقق معیارهای حکمرانی خوب درباره کشورهای توسعه نیافته است، زیرا تقریبا مدل و شرایط اکثر آنها صرفنظر از برخی ویژگیهای خاص، یکسان است.

در واقع حکمرانی به افراد و سازمانهایی می پردازد که در فرایند تصمیم گیری و اجرای تصمیمات نقش دارند.

حکمرانی خوب به عنوان فرصتی براي جذب سرمایه گذاري داخلی و خارجی،افزایش رشد اقتصادي، امنیت اقتصادي و بهبود محیط کسب و کار از طریق به کارگیري شاخصهای حق اظهار نظر و پاسخگویی، ثبات سیاسی و عدم خشونت، کارآیی واثر بخشی دولت، کیفیت مقررات، حاکمیت قانون و کنترل فساد که توسط بانک جهانی براي کشورهاي مختلف محاسبه شده، مورد بررسی وتحلیل قرار می گیرد.

براساس مبانی تئوریکی و کانال هاي مختلف تاثیرگذاري، ارتباط میان کیفیت حکمرانی و رشد اقتصادي بررسی شده است که ارتباط مثبت و معنی داري میان شاخص کیفیت حکمرانی و رشد اقتصادي وجود دارد.

نتایج کلی حاصل از مطالعات داخلی و خارجی نشان می دهد: موضوع حکمرانی خوب در عملکرد بلندمدت رشد اقتصادي حائز اهمیت است، به گونه اي که ارتباط مثبت و مستقیمی میان حکمرانی خوب و رشد بلند مدت اقتصادي وجود دارد.

توانایی دولت در فراهم ساختن نهادهاي پشتیبان رشد و کاهش فقر و ایجاد حکمرانی خوب، امري حیاتی براي توسعه است.

حکمرانی ضعیف کارایی و بهره وري مخارج عمومی را کاهش می دهد و فساد و رشوه خواري را افزایش می دهد و مانع سرمایه گذاري خصوصی و رشد اقتصادي می شود. (کمیجانی و سلاطین، 1387، 2)

بسياري از دولت ها همواره سعي دارند كه با تمركززدايي بيشتر و كاهش وظايف خويش و واگذاري بخشي از امور مردم به دست خود آنها، خود را از بحران مشروعيت، رهايي بخشند. در سطح شهرهاي ايران نيز كه نهاد مديريت شهري از دو سازمان شهرداريها و شوراهاي شهر تشكيل شده است، در اين زمينه مفهوم توانمندسازي مطرح مي شود که در واقع حكمروايي شهري با خلاقیت، سياست از پايين به بالا، شبكه هاي خودسازماني را توسعه داده و رويكردهاي سنتي سلسله مراتبي و سياست پایین گرایانه و ديوان سالاري را كمرنگ می کند.

ساختار مدیریتی یک شهر نیز نمودي است از وضعیت کل حاکمیت کشور دارد، بخش هاي مختلف یک ساختار نیازمند این هستند که رابطه اي متقابل با همدیگر داشته باشند. عدم این ارتباط موجب می شود که توافق روشنی درباره مسئولیت ها صورت نگیرد و به منظور رفع این وضعیت همه بخش ها باید توافق روشنی براي انتخاب شهری همچنین پذیرفتن مسئولیت را عهده دار شوند. (Dekker&kempen, 2000)

این گونه تصور می شود که لازمه مدیریت شهری اکنون وجود شاخص های حکمرانی خوب است و یک همبستگی مثبت با توسعه را دارا می باشد. در نتیجه همکاری های سیاسی، چهارچوب های پاسخگویی و مشارکت شهروندان برای مطالبات، به عنوان ارکان کلیدی حکمرانی خوب معرفی می شوند. (roy,2007, 677)

شوراهاي کشور به علت تعریف نشدن مناسب نقش خود در ساختار، چالش هاي فراوانی را پیش رو دارند.

عدم همکاري مناسب شهرداريها با بخش خصوصی و جامعه مدنی که دو عنصر اساسی در تحقق حکمرانی خوب هستند باعث گردیده که شهرداريها از لحاظ مدیریتی موفق عمل نکرده باشند این مشکل در اکثر شهرهاي کشور وجود دارد.

مشکل دیگر مدیریت شهري و به احتمال فراوان شهرهاي کشور کوتاه بودن عمر مدیریت مدیران شهري است که اجازه عملی کردن ایده هاي خود را به آنها نمی دهد. با توجه به وجود این مشکلات در سیستم مدیریتی شهر، ضرورت پژوهش و تحلیل و بررسی این مهم بنظر می رسد. (صفایی پور و همکاران، 1392)

روش

جامعه آماری دراین پژوهش شهروندان شهر آمل را در بر می گیرد. حجم نمونه آماري مورد نیاز به روش نمونه گیري تصادفی بر اساس فرمول کوکران از جدول نمونه گیري کرجسی و مورگان تعیین شد که برای جوامع نامحدود می باشد بدین جهت از تعداد پرسشنامه های توزیعی میان شهروندان که بصورت دستی و ایمیل به کارکنان ارایه گردید که 390 پرسشنامه کامل جمع آوری شد که داده ها عینا برای تجزیه و تحلیل آماری توصیفی و استنباطی وارد نرم افزار گردید.

در بخش مدیران و مسئولان، به بررسی میان مدیران شهری شامل سیزده عضو شورای شهر و شهردار و سه معاونت شهرداری و نه سازمان تابعه آن پرداخته شد که البته تعدادی از آنها بدلیل عدم تمایل و یا عدم حضور تمایل به همکاری نداشته اند.

نتیجه گیری و پیشنهاد

با توجه به تغییر و شیفت پارادایم های مدیریت دولتی، شامل بوروکراسی و اداره امور عمومی و مدیریت دولتی نوین و خدمات عمومی جدید، يكی از آخرین موضوعات مهم كه از دهه های 80 و90 در ادبيات مدیریت توسعه مطرح شده، موضوع حكمراني خوب است.

حکمرانی خوب معیاری برای ارزیابی اقدامات حکومتهاست که دیدگاه تکثرگرایی و حکمرانی شبکه ای دموکراتیک از آن حمایت می نماید. شهرها نیز به عنوان موتورهای رشد و توسعه اجتماعی دارای پتانسیلی هستند که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرند پس با مشاهده ‌سطح حکمرانی خوب و شاخص های آن:

طبق یافته ها، تجزیه و تحلیل حکمرانی درک شده بر مبنای جنسیت و سن و تحصیلات و اهل و بخش و مراجعه مردم نشان می دهد اختلاف میان میانگین ها معنی دار نیست و مشاهده مي‌شود كه سطح حکمرانی خوب و شاخص های مشارکت و شفافیت و قانونمندی بالاتر از میانگین ولی سطح پاسخگویی و کارایی اثربخشی مطلوب نمی باشد.

همچنین اکثر مدیران در بازه سنی میان سالی و با تحصیلات تکمیلی و جنسیت مرد و اهل بخش مرکزی شهر هستند و اختلاف دیدگاه ها بین دو گروه مردم و مسئولان پیرامون موضوع وضعیت حکمرانی خوب و شاخص های آن معنی دار می باشد.

1.شهرنشيني در ايران طي دهه هاي اخير رشد شتاباني داشته است كه باعث بروز مشكلاتي چون تمركز جمعيت، آلودگي، حاشيه نشيني، كمبود مسكن، مهاجرت روستاييان و مشكلاتي از اين قبيل شده است، اين مشکلات وجود يک سيستم مديريتي جديد شهري را طلب مي نمايد که فرايند تدوين و اجراي خط مشي هاي عمومي در زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي را با مشارکت سازمان هاي جامعه مدني صورت دهد.

حکمرانی خوب معیاری برای ارزیابی اقدامات حکومتهاست و بیشترین مطالعات درباره چگونگی تحقق یا عدم تحقق معیارهای حکمرانی خوب درباره کشورهای توسعه نیافته است، زیرا تقریبا مدل و شرایط اکثر آنها صرفنظر از برخی ویژگیهای خاص، یکسان است. در واقع حکمرانی به افراد و سازمانهایی می پردازد که در فرایند تصمیم گیری و اجرای تصمیمات نقش دارند.

2.با توجه به سطح شاخص پاسخگویی و مسووليت پذيري، اگر صاحبان قدرت در مقابل عموم مردم پاسخگو باشند مشروعيت پيدا مي كنند.

اين معيار دو نكته مكمل را در بر دارد، مسؤولان شهري بايد هم نيازها و خواسته شهروندان را دريابند و بپذيرند و هم نسبت به آن واكنش و پاسخ مناسب را از خود نشان دهند، بنابراين همسويي خواسته هاي شهروندان و اقدام مسؤولان، ضروري است که بر افزايش حساسيت مديران حكومتي نسبت به خواسته هاي عمومي دلالت دارد.

با توجه به لزوم افزایش پاسخگویی مالی، اولین گام برای حکومتها این است که هزینه لازم را برای افشاگری در بخش عمومی بپردازند و بر روزهای قرار ملاقات مردمی، منظم و پایبند باشند.

3.در مورد شاخص كارآيي و اثربخشي، اين اصل از اصول حكمروايي خوب، تضمين اعطاي خدمات به عموم مردم با مصرف بهينه و عاقلانه منابع در دسترس را به دنبال دارد که بر استفاده مناسب از منابع موجود براي تأمين نيازهاي شهروندان، ارائه خدمات شهري و رضايت مردم استوار است.

کارائی واثربخشی دولت، کارآمدي دولت در انجام وظایف محوله که شامل مقولات ذهنی همچون کیفیت تهیه و تدارك خدمات عمومی یا کیفیت نظام اداري، صلاحیت و شایستگی کارگزاران و استقلال خدمات همگانی از فشارهاي سیاسی می باشد.

اصولاً حكمروايي شهري به عنوان رويكردي از نظام تصميم گيري و اداره امور شهري تلقي مي شود و در واقع فرايندي است كه بر اساس كنش متقابل ميان سازمانها و نهادهاي رسمي اداره شهر از يك سو و سازمانهاي غيردولتي و تشكلهاي جامعه مدني، از طرف ديگر شكل مي گيرد. از اين رو به نظر مي رسد كه نهاد مديريت شهري كه در ايران از دو سازمان شهرداري و شوراي شهر تشكيل شده است، مي تواند يكي از بهترين ساز و كارها، براي تحقق حكمراني خوب شهري باشد. رکن اساسي توسعه پايدار شهري مديريت بهينه شهر است و با توجه به رشد فزاينده جمعيت شهري و به منظور کنترل

منابع و سرمايه هاي مادي و معنوي و عملکرد بهينه شهرداري مشارکت همه شهروندان به ويژه نخبگان ضروري است.

تجربه جوامع تمرکزگرا نشان داده است که نگاه يکسو نگر و برنامه ريزي از بالا به پايين در شهر مشکلات زيادي را به بار خواهد آورد در حالی که  مشارکت نخبگان و نظارت مردم سطح کارايي مديران را بالا مي برد.

4.با توجه نظرات مسئولان، دولت باید سعی در باز کردن فضاي سیاسی جامعه و تقویت حوزه عمومی کرده، تا از این طریق شهروندان بتوانند به طور مستقیم به فعالیتهاي دولت، قانونگذاري و نحوه اعمال قدرت بپردازد.

باید سعی در کاهش هزینه هاي زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی نموده، تا از این طریق شهروندان بیشتر بتوانند به فعالیتهاي اجتماعی بپردازند.

با توجه به کاهش میزان مشارکت رسمی در میان شهروندان انتظار می رود که آنها از فردگرایی دوري کرده و حضور فعال در نهادهاي مدنی نظیر انجمن هاي علمی، ورزشی، هنري و ادبی داشته باشد.

5.منظور از مشاركت شهروندان، قدرت تأثيرگذاردن بر تصميم گيريها و سهيم شدن شهروندان در قدرت است. براساس اين اصل، تمامي شهروندان بايستي مستقيماً يا از طريق نهادهاي ميانجي كه نشان دهنده علايق آنها باشد در فرآيند تصميم گيري شركت داشته باشند. سرمایه اجتماعی نیز عامل قوام و تداوم حکمرانی است.

در اين نگرش، شهروندان اشيای بي جان نيستند بلكه عاملاني فعال هستند و دولت بايد آنها را فعالانه در تمامي مراحل سياستگذاري دخالت دهد. در واقع با فراهم كردن فضاي رقابتي، از شهروندان انتظار مي رود كه در مديريت و اداره امور خود مسئولیت پذیر بوده و اقدامات ضروري جهت بهبود امور خويش را به انجام رسانند.

در اين زمينه مفهوم “توانمندسازي “مطرح مي شود که در واقع حكمروايي شهري با خلاقيت فراوان، سياست از پايين به بالا، شبكه هاي خودسازماني را توسعه داده و رويكردهاي سنتي سلسله مراتبي و سياست از بالا به پايين و ديوان سالاري را كمرنگ كرده است.

6.اصل شفافيت بيانگر ايجاد اعتماد متقابل بين حكومت و عامه مردم از طريق تأمين اطلاعات با تضمين دسترسي آسان به اطلاعات لازم و كافي مي باشد که نقطه مقابل پنهان كاري در تصميم گيري است.

پنهان كاري، امكان بروز فساد در تصميم گيري را افزايش مي دهد، حال آنكه شفافيت مانع از گسترش آن مي شود و بر گردش آزاد اطلاعات و سهولت دسترسي به آن، وضوح اقدامات و آگاهي مستمر شهروندان از روندهاي موجود استوار است.

7.منظور از اصل قانونمداري، براي قوانيني است كه براي همه سودمند و ضروري است بدون استثنا گذاشتن ميان هر يك از شهروندان، ضمن توجه به حقوق پايه انساني و ملاحظه ارزشهاي متداول جامعه. منظور از قانونمندي در تصميم گيري شهري، وجود قوانين كارآمد، رعايت عادلانه چارچوبهاي قانوني در تصميم گيري و دور بودن دست افراد غيرمسئول از تصميم گيري هاست.

پايبندي به قانون، مستلزم آگاهي شهروندان از قانون و همچنين احترام مسئولان به قانون است. در راستای کنترل و تحقق قانونگرایی، قانونگرایی وضعیتی است که در آن تمام افراد از جمله مقامات سیاسی همگام با افراد عادی به قانون و حقوق دیگران احترام گذارند. قانون گرایی مهمترین و بنیادی ترین عنصر در یک جامعه مدنی با ثبات است.

شکست بسیاری از حکومتها در ۲۰ سال گذشته احتمالا به دلیل فروپاشی قانونگرایی بوده است زمانی که یک مقام سیاسی در موقعیتی قرار گیرد که رفتار متأثر از قانون را نپذیرد و قانون را به شیوه مطابق میل خود تفسیر کند، هرج و مرج روی خواهد داد.

8.با در نظر گرفتن پنج شاخص؛ مشارکت، شفافیت، قانونمداری، پاسخگویی، کارایی و اثربخشی که لازمه تحقق پذیری حکمرانی خوب شهری هستند.

حقوق شهروندی و رابطه ارگانيك بين بخش دولت و بخش خصوصی و بخش سوم شامل نهاد های مدنی و داوطلبانه و خیریه و NGO ، جايگاه شوراها باز تعريف و قلمرو فعاليت آن بازنگري و تفویض اختیار جهت برنامه ریزی و مشاركت هاي هر چه بيشتر مردمي شود؛ ایجاد بخش مجازی در شهرداری که شهروندان کارهای کوچک خود را بوسیله شبکه های ارتباطی و اجتماعی انجام دهند با وجود درگاه اینترنتی بروز و فعال جهت ارتباط و اطلاع رسانی و تبیین قوانین شهری و استفاده از نظرات همه شهروندان بخصوص افراد دانشگاهی بهمراه تشویق برنامه های همگانی مانند نظافت جنگل و پارک ها  با در نظر گرفتن ایجاد امکانات رفاهی باندازه زمان اوج استفاده از مکان های عمومی با توجه به توریستی بودن منطقه و نظر خواهی از شهروندان در مورد احداث پروژه های عمرانی در شهر با ارائه خدمات یکسان برای همه محلات بوسیله همکاری با سایر اصناف شهری برای بالا بردن کارایی پروژه های عمرانی و ارزیابی عملکرد و گزارش دهی شورا و شهرداری به شهروندان همراه با تدوین برنامه های آینده و در دسترس قرار دادن طرح های تفضیلی و جامع شهر با در نظر گرفتن استاندارد سازی شبکه معابر و مکانیزه کردن دفع زباله در تمام محلات شهر از راهکارها می باشند.

9.به نتیجه رسیدن بحث اینکه حکمرانان شهری چه کسانی هستند و ارتقای پایه سرمایه انسانی تا از وضع موجود گام در مسیر وضع مطلوب نهیم، بنابراین موضوع ارزیابی سرمایه انسانی و آموزش مدیریت ارتباط با شهروندان ZRM پیشنهاد می گردد. انتخاب آگاهانه شوراها و روي کار آوردن شهردار متخصص و توانمند و فعال و ارتقای سطح توسعه شهر و فرهنگ شهروندي از طریق آموزش و امکانات فرهنگی و ورزشی در سطح شهر با توجه به افزایش فضاي سبز و پارك ها و زیبا سازي سیمای شهر با توجه به امنیت شهر و درگیريهاي خیابانی و جمع آوري معتادین و رسیدگی به آسفالت معابر و خیابان ها و وضع پیاده روها توسط حل مشکلات شهر با استفاده از مسئولان بومی شهرستان که زمینه و بستر مناسب جهت تعلق اجتماعی شهروندان و مشارکت شهروندان در گروه ها و تشکل هاي غیررسمی را فراهم آورد.

 

10.رایزنی برای ایجاد دید ملی در مسئولان بخش دولتی و خصوصی برای شهر های شمالی که یکی از نمونه های آن بار ترافیکی جاده ها و هزینه های سنگین عقب نشینی ها و شبکه های ارتباطی و مخابراتی در ایام وسیعی از سال و عوارضی برای ورود به شهر و اینکه اگر مسئولان اختلاف نظر دارند با روش های علمی سعی در کاهش آسیب های تصمیم های گروهی برای شهر نمایند و با توجه به تحلیل شکاف به همسوسازی دیدگاه ها در جهت نظرات شهروندان بپردازند.

برای مثال می توان در جلسات از روش دلفی استفاده نمود یا در مورد تعداد تاکسی های مورد نیاز شهر از تئوری های صف بهره گرفت یا تمهیداتی برای ماه های خاصی از سال و ساعات خاصی از شبانه روز اتخاذ نمود.

11.با توجه به اینکه مولفه رضایت از حمل و نقل و شبکه معابر و رضایت از برخورد مسئولان و کارکنان و در سطح مطلوبی بنظر نمی رسد، سلسله پژوهش هایی را در باب سازمان های محلی و منابع انسانی را می طلبد که امید است جهت گیری های توافقی به این سمت باشد.

و اینکه همه ما سرنشینان یک کشتی هستیم و کار دولت سکانداری است و نه پاروزدن پس باید به سیگنال هایی که از طرف مردم می آید توجه نشان داد زیرا از نشانه های بارز پیش بینی و بررسی مسایل عمومی در اداره امور و خدمات هستند.

اینچنین است که طرح های بزرگ مانند مجتمع اداری  یا کارهای کوچک مانند طرح های خلاق سه نفره شدن ظرفیت تاکسی ها، آسفالت های کوچک و دست انداز ها و  ساماندهی دست فروش ها و متکدیان وپارکبان ها و وضعیت رودخانه در مسیرهای داخل شهری و سنگفرش پیاده رو ها در روزهای عید و نظم دهی و تذکر ریزش آب کولر منازل و دفاتر تجاری در پیاده رو ها، دفع زباله شهرهای ساحلی در دامنه های کوهستانی هراز، کسب درآمد با پیشنهاد خرید و اجاره ماشین های تمیز کننده ساحل به شهر های همجوار و مانند این ها در طیف وسیعی، خود بخود بگوش می رسند.

این موضوعات به ظاهر کوچک که شاید واژه سفارشی سازی (Custom built) در بخش خصوصی را بیاد ما می آورد به ما کمک می کنند که اعتماد شهروندان که سرمایه های اصلی شهر هستند را جلب نماییم. مثالی تطبیقی در این زمینه کشور سوئد می باشد که یکی از هموطنان ما هم جزو مدیران شهری آن کشور می باشد که در میان مردم بودن و حتی تامین نظر آنها با تعبیه یک صندلی اضافه در یک مسیر خاص را از وظایف خود می دانند چون اعمالی مانند پاسخگویی و غیره جزو نقش های اولیه آنها محسوب می گردد.

یکی از مسایلی که در اعتماد متقابل میان مسئولان و شهروندان مطرح می باشد روراستی در برابر دروغ می باشد پس به کسی که به شما اعتماد می کند هیچوقت دروغ نگویید و به کسی که به شما دروغ می گوید هیچوقت اعتماد نکید!

افزایش فعالیتهاي پژوهشی در مورد مسایل شهري و دخالت دادن نتایج آنها در امور اجرایی شهر اطلاع رسانی دقیق در ارتباط با مسایل شهري از طریق ایجاد نشریات محلی براي بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات مردم و ایجاد انگیزه در آنان جهت ایجاد حس همکاري و مشارکت بیشتر صورت گیرد.

[1]. Good Governance

حکمرانی خوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *