بنام رَحیم

 طریق عاشقی

هراز نیوز : : راه های شناخت خدا فراوان است چه از حیث آفاق و چه از حیث انفُس ابزار خداشناسی به قدر فهم هر انسان و بر اساس ظرفیت وجودی او وجود دارد. کلام الله نیز در آیات متعددی سعی دارد توجه آدمی را به این موضوع جلب نماید. سعی دارد بشریت را با صفات خداوند آشنا کند.هم از صفات سلبی سخن می گوید و هم از صفات ثبوتی پروردگار. هم جلوه هایی  از عدالت و جباریت و قهاریت او را ترسیم می کند و هم جود و بخشش و رحمتش را فریاد می کند. بنظر آیات قرآن بر این موضوع همواره تأکید دارند که راه رسیدن به بهشت حقیقی یعنی قُرب ، رحمت، محبت و بخشش خداوند در دسترس تر و سهل تر از مسیر منتهی به مورد غضب قرار گرفتن و مجازات شدن می باشد. آیات قرآن بر این امر مهم شهادت می دهند از جمله در ماجرای حضرت صالح(ع) که ایشان می فرمایند ای قوم من چرا برای بدی قبل از نیکی عجله می کند؟ چرا از خداوند تقاضای آمرزش نمی کنید ؟ شاید مشمول رحمت شوید(آیه ی 46 سوره نمل). در دعای جوشن کبیر هم با همین مفهوم آشنا می شویم که می فرماید یا مَن سَبَقَت رَحمَتُهُ غَضَبُه.

بر همه ی دین پژوهان فرض است که این محتوا را برای مردم تبلیغ نمایند چرا که طرح چنین فضایی برای مردم سبب حاکم شدن شمیم محبت و عطوفت دو طرفه خواهد شد همانگونه که آیه ی 154 سوره ی مائده  می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ ……... ای کسانیکه ایمان آورده اید هر کس از شما که از دینش برگردد، پس بزودی خدا مردمی را می آورد که هم خدا دوستشان دارد و هم آنها خدا را دوست دارند………..

چنین دوست داشتنی است که انسان را به درجه ی شهادت می رساند، عشق به خداوند سبب رشد آدمی           می شود تا جائیکه حاضر است مهمترین نعمت وجودی خویش و ارزشمند ترین دارایی اش که جان و حیات        می باشد تقدیم حضرت حق نماید.

ای عشق مرا به شطّ خون خواهی بُرد

چون قیس به وادی جنون خواهی بُرد

فرهاد صفت در آرزویی شیرین

دنبال خودت به بیستون خواهی بُرد

در آیات 24نازعات،123تا126اعراف،49تا 51 شعرا ،71تا73طه ، اشاره  می شود که فرعون گفت: من پروردگار بزرگ شما هستم آیا به او ایمان آوردید پیش از آن که به شما اجازه دهم حتماً این توطئه ای است که در این شهر(و دیار) چیده اید تا اهلش را از آن بیرون کنید. ولی به زودی خواهید دانست(که با شما چه خواهم کرد) و او مسلماً بزرگ شماست که سحر به شما آموخته سوگند می خورم که دستها و پاهای شما را به طور مخالف قطع کنم سپس همگی شما را بر فراز شاخه های نخل به دار آویزم و خواهید دانست که کدام یک از ما مجازاتش دردناک تر و پایدارتر است.ساحران گفتند: به خدایی که ما را آفریده ما تو را هرگز بر دلیل روشنی که بما رسیده مقدم نخواهیم داشت. هر حکمی می خواهی بکن که تنها می توانی در این زندگانی دنیا داوری کنی. ما به پروردگارمان ایمان آوردیم تا گناهان ما  آنچه را از سحر بر ما تحمیل کردی ببخشد و خدا بهتر و باقی تر است.

در تاریخ شیعه این اتفاق عینیت یافته است از جمله در نحوه شهادت میثم تمار یار صدیق حضرت علی(ع) که تا آخرین لحظات عمر از ذکر مناقب حضرت امیر(ع) غافل نشد در پایان راه زندگی دنیوی نیز به مأمور عبیدالله گفت بیا زبانم را بگیر و آن را قطع کن. آن مأمور زبان میثم را قطع می‌کند و میثم مدّتی در خون خود می‌غلتد تا آن که از دنیا می‌رود. صالح، فرزند او می‌گوید: چند روز بعد که از آن‌جا عبور می‌کردم، دیدم که پدرم بر همان پارة نخلی که آن میخ را بر آن کوفته بودم مصلوب شده است.یا جناب عابس ابن ابی شبیب شاکری در کربلا که جمله ی معروف حُبُّ الحُسین اجنَّنی  او  بعد از حدود1400 سال همچنان شعار عاشقان طریق حق می باشد.   از خداوند منان در شبهای قدر زندگی عاشقانه را آرزو می کنیم.

دلشکسته: رضوان مهدوی

رمضان سنه 1438ه.ق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *