بنام حَلیم

 لجاجت

هراز نیوز :: اساسی ترین و ابتدایی ترین عامل ترقی هر انسانی بکارگیری قوه ی تعقل و اتخاذ روش های عاقلانه در مسیر زندگی است و در مقابل از میان عوامل انحطاط جامعه ی انسانی، انجماد فکری و به تعبیر دیگر لجاجت ، مهمترین عامل تلقّی خواهد شد. در آیه ی 10 سوره ملک می خوانیم: می گویند اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقل می کردیم جزء دوزخیان نبودیم و امروز روز سخت و دردناکی است.

راه فرار از وضعیت آتش جهنم تنها تعقل دانسته شده است! پیامبر اسلام هم تمام تلاش خویش را صرف مبارزه با روحیه ی عصبیت اعراب دوران جاهلیت نمود و تا حد زیادی نیز موفق بود لکن نمی توان ادعا کرد که   روحیه ی موصوف بصورت کامل از بین رفت چرا که آدمی هماره در کشاکش میان رشد و انحطاط در حال نبردی درونی است و بدیهی است در میان بسیاری از افراد این رذیله حاکمیت دارد . البته می توان ادعا نمود عموم مردم لااقل برای لحظاتی و در مقاطعی دچار این بلیه ی شوم می شوند منتهی باید تمامی سعی خویش را معطوف داریم تا از این بُحران انسان کُش عبور نمائیم. آیات قرآن مجید نیز به نقد روحیه ی صدرالذکر پرداخته اند از جمله آیه ی شریفه ی 44 سوره طور در خصوص مخالفان پیامبر(ص) که می فرماید: (چنان لجوجند که) اگر ببینند قطعه سنگی از آسمان سقوط می کند می گویند این ابر متراکم است!.

گر لجاجت دیدی اندر کـس بـــدان
جا گـــــرفـتـه در گــــروه ابلهــــان
مستبـــدان را تهــی از عقـــل دان
جهــــل با شـــد هـــمره این غـافلان

ماحصل حاکم شدن این نوع از انجماد فکری خلق آتش خواهد بود که گاه یک خانواده ، گاه رفاقت ها ، گاه گروه های اجتماعی و بصورت کلی زندگی ها را خواهد سوزاند. انسانی که اهل منطق و پذیرش نیست کافر است یعنی پوشاننده ی حقایق می باشد و به همه ی اطرافیان و کل اجتماع صدمه وارد می کند و در نهایت نیز جهنم ابدی را فراهم خواهد ساخت. پر واضح است که جهنم دنیا به جهنم عقبی ختم می شود. آیه ی 206 سوره بقره نیز مؤید این ادعاست: لجاجت و تعصب آنها را به گناه می کشاند آتش دوزخ برای آنان کافی است و چه بد جایگاهی است.

پناه می بریم به خدا از تعصب بی جا ، از عناد ، لجاجت و کفر! آمین.

دلشکسته: رضوان مهدوی

رمضان سنه 1438ه.ق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *