مديرعامل شرکت ملي نفت ايران گفت: در حال حاضر، بالغ بر 100 ميليارد دلار بسته هاي سرمايه گذاري در اختيار داريم که پيمانکاران مي توانند با توجه به متنوع بودن اين بسته ها، از راه‏هاي گوناگون در پروژه هاي نفتي مشارکت کنند.

به گزارش خبرنگار موج، احمد قلعه باني، مديرعامل شرکت ملي نفت ايران عصر امروز در نشستي خبري، سرمايه گذاري در صنعت نفت را موجب پويايي ديگر حوزه هاي اقتصادي کشور دانست و گفت: طي پنج سال آينده، 142 ميليارد دلار سرمايه گذاري در صنعت نفت کشور خواهد شد.
قلعه باني اذعان داشت: ارزش پروژه هايي که در حال حاضر در دست اجرا است، معادل 120 ميليارد دلار مي باشد که بيش از 70 ميليارد دلار آن در ميادين مشترک به ويژه در پروژه هاي پارس جنوبي و ميادين غرب کارون است.
وي افزود: هم اکنون بيش از 100 ميليارد دلار پروژه هاي تعريف شده آماده سرمايه گذاري داريم.
قلعه باني با بيان اينکه ظرف سال گذشته توانستيم با بانک ها و موسسات خصوصي و شرکت هاي داخلي تعامل خوبي برقرار کنيم که منجر به امضاي قراردادهاي بسياري شد، اظهار داشت: در سال گذشته سه بانک داخلي در بخش ساختارسازي نفت به صورت بع متقابل سرماه گذاري کردند و از سوي شرکت هاي خارجي نيز تحت پوشش شرکت هاي داخلي سماه گذاري انجام شد.
وي ميزان سرماه گذاري در سال 89 را بيش از 90 درصد متوسط 3 سال قبل از آن عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته در مجموع 18 ميليارد دلار سرمايه جذب و در پروژه هاي مختلف هزينه شد.
اين مقام مسئول تصريح کرد: ميزان سرماه گذاري برنامه ريزي شده 25 ميليارد دلار بوده که توانستيم در سال گذشته 18 ميليارد دلار آن را جذب کنيم و امسال نيز با مکانيزم هاي جذب سرمايه به اين عدد نزديک تر خواهيم شد.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در خصوص ميزان توليد درسال گذشته گفت: در سال 89 نسبت به سال 88 حدود 15 هزار بشکه افزايش توليد داشتيم اما از سال 83 تا اسفند سال 89 ، 96 هزار بشکه کاهش توليد نفت داشته ايم.
قلعه باني ظرفيت توليد کشور را حدود 4 ميليون بشکه در روز داسنت و گفت: کاهش توليد نفت به ديلل افزايش مزان برداشت و رسيدن ميادين نفتي به نيمه دوم عمرشان امري طبيع است که سعي مي شود با تزريق گاز و حفاري چاههاي جديد و استفاده از مکانيزم هاي توليد اين کاهش را جبران کنيم.
وي افزود: هم اکنون بايد 134 ميليون متر مکعب گاز در روز به ميادين نفتي تزريق شود که اکنون تنها 96 ميليون متر مکعب تزريق مي شود که اين کاهش تزريق به دليل افزايش مصرف در نيروگاهها، صنايع و حمل و نقل است.
قلبه باني در ادامه به به توليد رسيدن فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي اشاره کرد و گفت: هم اکنون توليد فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي به34 ميليون مترمکعب رسيده است و تا مهرماه به 56 ميليون متر مکعب خواهد رسيد.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در پاسخ به سوالي در خصوص بدهي هاي نفتي هند، کره و چين به ايران، اذعان داشت: نحوه دريافت پول نفت از خريداران نفت خام ايران با هماهنگي بانک مرکزي با شرکت ملي نفت ايران، از سوي بانک مرکزي انجام مي گيرد و و اگر بانک مرکزي در جايي نسبت به وصول پول احساس خطر کند به سرکت ملي نفت گزارش مي دهد.
وي افزود: در خصوص هند بانک مرکزي قائل به فروش نفت نبود و بدهي نفت هند تا 10 روز پيش به 4.8 ميليارد دلار رسيد که طي هفته گذشته تاکنون يک ميليارد يورو از اين بدهي به ايران پرداخت شده و اين پرداخت ادامه خواهد داشت.
قلعه باني در پاسخ به اينکه آيا در ماه آگوست نيز صادرات نفت ايران به هند ادامه پيدا خواهد کرد، تصريح کرد: در ماه آگوست نيز نفت ايران بدون کاهش ظرفيت به هند صادر خواهد شد.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران ادامه داد: در خصوص ساير کشورها هيچ موردي از سوي بانک مرکزي مبني بر عدم دريافت پول نفت صادراتي به شرکت ملي نفت، گزارش نشده است.
وي افزود: در حال حاضر فروش نفت ما بهترين وضعيت را دارد، ذخاير نفتي ما حداقل است و ميزان درخواست خريد نفت بيش از ميزان صادرات کنوني است به طوري که براي عرضه در بورس دچار مشکل شده ايم.
قلعه باني با اشاره به برنامه سرمايه گذاري 25 ميليارد دلاري در صنعت نفت گفت: در سال جاري تا امروز 8.5 ميليارد دلار جذب شده که 4 ميليارد دلار آن از منابع داخل و حدود 4.5 ميليارد دلار نيز از منابع خارجي و فروش اوراق مشارکت بوده است.
وي افزود: سال گذشته در حالي که ما تقاضاي عرضه 3 ميليارد يورو اوراق مشارکت را براي پارس جنوبي داشتيم، در هفته آخر اسفند 89 بانک مرکزي اجرازه انتشار 300 ميليون يورو اوراق مشارکت را به ما داد که تاکنون بيش از 90 درصد آن به فروش رسيده است.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با تايکد بر اينکه بايد پيمانکاران نيز براي تأمين منابع مالي اقدام کنند، اظهار داشت: متأُسفانه بانک هاي کشور با خريد و فروش پول کسب درآمد مي کنند، در حالي که بايد با ورود به سرمايه گذاري در پروژه هاي بزرگ کشور هم کسب درآمد کرده و هم به توسعه ملي کمک کنند.
قلعه باني خاطر نشان کرد: اکنون بالغ بر 100 ميليارد دلار بسته هاي آماده سرمايه گذاري داريم که شامل ميادين کوچک مشترک و ميادين مستقل است که پيمانکاران مي توانند با توجه به متنوع بودن اين بسته ها، از راههاي گوناگون در پروژه هاي نفتي مشارکت کنند.
اين مقام مسئول حوزه بالادستي و اکتشافات را سرچشمه توسعه خواند و گفت: سال گذشته موفق به اکتشاف چهار ميدان گازي طوس، کوه سفيد، فروز و خيام با 336 ميليارد متر مکعب گاز درجا شديم که ارزش اقتصادي کل اکتشاف چيزي حدود 178.8 ميليارد دلار است که اين اکتشافات با هزينه اي بالغ بر 414 ميليون دلار انجام گرفت.
وي ادامه داد: امسال نيز ميدان گازي مدار در شرق عسلويه کشف شده است که حجم گاز درجاي آن 495 ميليارد مترمکعب است که حدود 80 درصد آن قابل استحصال است و ميزان ميعانات گازي درجاي آن 1573 ميليون بشکه برآورد شده که 652 ميليون بشکه آن قابل استحصال است و در مجموع ارزش اقتصادي اين اکتشاف 132 ميليارد دلار برآورد شده است.
قلعه باني از نهايي شدن قرارداد ميدان مشترک آذر و فاز 3 ميدان دارخوين خبر داد و گفت: هر دوي اين قراردادها با طرف هاي داخلي منعقد خواهد شد.
وي افزود: حجم قرارداد ميدان آذر 2 ميليارد دلار و مفاز 3 ميدان دارخوين 1.5 ميليارد دلار برآورد شده است.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در پايان از امضاي قرارداد نيروگاه غرب کارون در آيِنده نزديک خبر داد.

منبع: موج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *