ملاک تعیین افراد اصلح برای شورای شهر چیست ؟

“هر چیز به جای خویش نیکوست .”
برای اینکه بدانیم چه کسانی در این جایگاه شایسته ترند ، باید این جایگاه و وظایف آن را بشناسیم تا بدانیم که چه کسانی را برای این جایگاه انتخاب کنیم ؟
در کلام اول باید گفت شورای شهر در رابطه با کل شهر وظایفی دارد .(وظایف ۳۴ گانه با ۹ تبصره ) که در حقیقت باید گفت که “شورای شهر شورای شهرداری نیست بلکه شورای شهر هست .” عبارتی که این روزها زیاد شنیده شده .
?خوب که به این وظایف دقت کنیم می بینیم وظایف فرهنگی ، هنری و اجتماعی در حدود ۴۵ درصد از وظایف شوراست عمرانی حدود ۱۰ درصد وظایف بودجه ای مالی و معاملاتی حدود ۲۷ درصد خدمات عمومی حدود ۱۰ درصد و بقیه نیز وظایف حقوقی ، بهداشتی و تامینی و امنیتی می باشند . هر کدام از این وظایف در جای خود مهم می باشد مثلا حقوقی که ۰۳/۳ درصد وظایف هست هم اگر رعایت نشود و مشاوره گرفته نشود و در زمینه حقوقی خوب عمل نشود شاید خسارتهای بزرگی به شهر وارد شود و یا همانگونه که افراد متخصص در زمینه فرهنگی و … در شورا نباشند و یا اگر هستند دقت کافی در این مقوله ننمایند شهر و مردم شهر از این مسایل و برنامه ها بهره ای نخواهند برد .
پس اولا با توجه به جایگاه شورا که برای کل شهر است نه فقط شهرداری و با توجه به وظایف آن باید افرادی را که در این زمینه از دانش و تخصص و تجربه کافی بهرمند هستند انتخاب نمود .
?اما نکته ی اصلی در زمینه انتخاب این است که متخصصین اگر متعهد نباشند نمی توانند در توسعه و پیشرفت شهری موثر باشند .
شاعر و حکیم بزرگ سنایی می فرماید: چو علم آموختی از حرص ، آن گه ترس ، کاندر شب / چو دزدی با چراغ آید گزیده‌تر برد کالا
آری “چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا ”
آن کسی که تعهد ندارد و متدین نیست و ترسی از قیامت و قبر و مرگ ندارد و به معاد معتقد نیست و اهل نماز و روزه نباشد و اهل خمر و می و شراب باشد او از بدعهدی به خلق خدا نیز ترسی نخواهد داشت . او که از خدای خود شرم و حیایی ندارد پس در وقت خود شرم و حیایی از بندگان خدا نیز نخواهد داشت و منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح خواهد داد و گاه می شود که برای چیزی از سرمایه داران گرفتن اقدام به بازکردن خیابان نیمه کاره از دل زمینهای آنان نموده تا زمینهای آنان را تفکیک نموده و پول مردم عزیز را تقدیم آنها نماید و یا با گرفتن رشوه ای ، تخفیف زیاد به کسی داده و یا بستگان و فامیلها و افراد غیر شایسته را داخل شهرداری نموده و یا برای گرفتن پول از مردم قانون نابجا وضع نموده و مسایل غیر مهم را برای منافع شخصی خود و دیگران بر مسایل مهم ارجحیت دهد و بسیاری از مسایل ناحق دیگر
رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه ای امسال در روز اول فروردین ماه در حرم رضوی فرمودند : مدیریت فعال ، متدین ، انقلابی و کار آمد راه حل مشکلات کشور هست .
فرمایش رهبری کار را بر همه آسان نمود و عقلا و شرعا باید این راه را برگزید و با انتخاب افراد متدین ، انقلابی ، کارآمد و متخصص بتوانیم ان شا الله موجبات پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر شهر خود را فراهم نماییم . شهری که از قدیمی ترین شهر های ایران با قدمت هفت هزار ساله بوده و مامن بسیاری از بزرگان و علمای بنام بوده و می باشد .

?با انتخاب صحیح راه را بر شیادانی که می خواهند با حیله و فریب مردم به این جایگاه دست پیدا کنند ببندیم .

” اللهم وفقنا لما تحب و ترضی ”

?نگارنده : سید علی مظلوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *