تلاشی ما را به فوز و پیروزی خواهد رساندکه توام با شناخت و آگاهی باشد و از این رو،حرکت نتیجه بخش،نیازمند معرفت است.چنان که امیر المومنین(ع) به جناب کمیل گوشزد نمودند:
<یا کمیل!ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی معرفه.ای کمیل!هیچ حرکتی(موفقیت آمیز) نیست،جز این که تو در آن،به شناخت نیازمندی.>
آنچه در فعالیت های فردی و تشکیلاتی،باید حتما مورد توجه قرار گیرد،حرکت مستمر با نور چراغ بینش و معرفت و آگاهی از هدف و مسیر و ابزار رسیدن به آن است،و هرگاه فعالیتها با مجموعه ی این آگاهی ها همراه شود،کامیابی،نصیب افراد و سازمان ها خواهد شد.
با این مقدمه می خواهم به این موضوع بپردازم،که هدف رسیدن به به مجلسی ولایی ایست،مسیر کاملا مشخص است،ابزار که مهمترین بخش رسیدن به هدف است،متاسفانه نادیده گرفته می شود.بر اساس تعالیم نورانی اسلام،مهم ترین معدن شناخت و معرفت قرآن کریم است<ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم>یعنی هدایت کننده به استوارترین مطالب.
لذا قرآن کریم معیارهایی را برای انتخاب اصلح به ما داده است،که هر فرد مسلمان مکلف است، که به این معیارها توجه کرده و فرد اصلح را انتخاب نمایید.
اولین معیار از منظر قرآن کریم علم است،خداوند متعال در آیات مختلف مساله علم را بصورت مشخص تبین فرموده اند.<هل یستوالذین یعلمون لا یعلمون> اما این نکته اینجاست که کدام عمل کار آمد است،آیا صرف داشتن مدرک دانشگاهی شرط کافی برای اصلح بودن است،مسلما اینگونه نیست.علم همراه با ایمان یا به عبارت سیاسیون،تعهد و تخصص مورد نظر قرآن کریم است.<یرفع الله الذین آمنوا والذین اتواالعلم درجات>
اما باز هم نکته ای قابل توجه وجود دارد و آن تقوی است،که متاسفانه امروز کمتر در بین اهالی سیاست دیده می شود،که ملاک اصلی برتری نزد خداوند تقواست.<ان اکرمکم عندالله اتقکم>
دو صفت دیگر نیز وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است.<فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما>مقوله جهاد شاید در اذهان بحث جنگ را تداعی کند،که البته این مفهوم بصورت خاص است،اما مقوله جهاد در همه زمینه ها مطرح شده است،اما همه این موارد به امر بستگی دارد عمل شخص خالص برای خدا باشد یعنی علم او خلص برای خدا باشد، ایمان او خالص باشد،تقوی که درجات مخلتلف دارد،نیز باید خالص باشد و همین طور جهاد.
با در نظر گرفتن ای اصول باید گروهها و تشکلات به انتخاب اصلح اهتمام ورزند.شاید همه این صفات در چند شخص باشد باید دید این صفات در کدام شخص قویتر است،خوب که دقت کنیم در هیچ کدام از این صفات مساله مقبولیت وجود ندارد،مقبولیت چیزی ایست که غرب با همین انتخابات پیش پای ما گذاشته است،اما سوال این است،پس مشروعیت فرد که اصل اساسی ایست چه می شود که آنچه بر اساس آیات کریمه قرآن گفته مشروعیت را مشخص می نمایید.