هراز نیوز :در این مقاله کوتاه ، نگاهی به یکی از معضلات بزرگ شهرمان می اندازیم و راهکارهایی ارایه داده میشود تا در صورت شنیدن صدای مردم آمل توسط مسئولین به داد مردم این شهر پرداخته و نام خیر از خود به یادگار بگذارند !
همونطور که می دانیم حق تحرک و جا به جایی از حقوق مسلم مردم هست . یکی از حقوق اساسی و اولیه .مساله ای که با زندگی مردم پیوند خورده . مثل رفتن به سر کار ، مدرسه ، دانشگاه ، سینما ، پارک ، دیدن دوستان و اشنایان ،مراکز توریستی و …..
متاسفانه در این جریان مشکلات زیادی بوجود امده و مردم ساعتها معطل شده تا به مقصد مورد نظر خود برسند و البته ماشینها نیز مستهلک شده و الودگی هوا و آلودگی صوتی بیشتری برای شهر به وجود می آورد .یقیننا برطرف شدن این مشکل جزو اولویتهای هر شهر و هر مردمی است خصوصا شهر و مردم آمل.
مردمی که در ترافیک ساعتها معطل شوند دیگر حالی برای رفتن به پارک ، سینما و … را نخواهند داشت و اصلا هوس رفتن به بیرون را از سر به در خواهند نمود و نتیجتا رفاه عمومی کاهش خواهد یافت .
راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل اندیشیده شد .که تعدادی موقتی و برخی اساسی و بنیادین هستن :
۱- محدویت برای تردد برخی خودروهای الاینده در سطح شهر یا قسمتهای پر ترافیک
۲- گرفتن عوارض برای ورود به مراکز پر تردد
۳- طرح زوج و فرد کردن تردد خودروها
۴- ترویج فرهنگ استفاده از خودرو عمومی در جهت کاهش ترافیک
۵- ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و تسهیلاتی در این مورد
۶- رایگان نمودن خودروهای عمومی مثل اتوبوس و مینی بوس و ….
۷- استفاده از چراغ راهنما در تقاطع ها و چراغ عابر پیاده و ترویج استفاده از این فرهنگ
۸- در نظر گرفتن پارکینگ برای همه ساختمانها چه ادارای و …
۹- استفاده از عوارض و مبالغ ماده صد مربوط به پارکینگها در همین راستا و ایجاد پارکینگ ، ایجاد خیابانها و ….
۱۰- تعریض خیابانها
۱۱- بازگشایی خیابانهایی که در کاهش ترافیک نقش مهمی دارند
۱۲- تبدیل تقاطع هم سطح به غیر هم سطح با ایجاد پل یا زیر گذر
۱۳- ایجاد مرکز کنترل ترافیک در سطح شهر
۱۴- افزایش مامورین و جریمه پارک دوبل بدون اغماض و گذشت
۱۵- و ….
با توجه به این موارد میبینیم که در برخی از این موارد در شهر اقداماتی انجام شده که قابل تحسین می باششد از جمله احداث پارکینگهای متعدد که البته تعدادی از انها موقتی هستن (و کاش وقتی میخواهند به ساختمانی تبدیل شوند طبقه همکف و زیرین انها کلا به همین صورت پارکینگ باقی بماند .) و همچنین ایجاد پل ابوالشهیدن در داخل شهر و ورودی در قسمت هراز و محموداباد به شهر آمل (که البته اگر به صورت زیرگذر بود زیباتر می نمود)
با تحلیلی در اقدامات شهرداری میبینیم گاهی از کارهای اولویت دار مانند برطرف کردن معضل ترافیک غافل شده به کارهایی با الویت پایین تر مانند تراز کردن کف عابر پیاده و موزاییک کاری آن مشغول شده اند و یا در زمینه تعریض خیابانها موارد تخفیفی برای زمینهای پشت مغازها در نظر نگرفته شده که بتواند موجی ایجاد کرده و همه به سمت این کار تعریض بروند .
و یا اقدام به بازگشایی ناقص و نیمه تمام یک خیابان شده موجب ترافیک در ان قسمت می شود مانند بلوار ولایت شمالی که فعلا موجب ترافیک در خ نور شده و البته برداشتن میدان فجر نیز از قبل موجب ترافیک شده بود . با ایجاد یک تقاطع و نصب چراغ قرمز در تقاطع فجر ترافیک در این قسمت کاهش پیدا می نماید ولی متاسفانه به جهت کم کردن ترافیک و قبول نکردن اشتباه و اصلاح آن ماشینهای نور تقریبا باید خارج از شهر برای دور زدن بروند .
گرچه بلوار ولایت ( ابن سینا ) بیش از بیست سال برای احداث معطل شد و در اخر به فازهای مختلف تقسیم شد و فاز شمالی با دوبار افتتاح ( مرحوم کردان وزیر کشور و اقای روحانی رییس جمهور )بالاخره بازگشایی شد ، اما بازگشایی نیمی از خیابان شاید کمی از حجم ترافیک طالب املی را کم نموده باشد . ولی برحجم ترافیک خیابان نور افزوده شده به طوری که رانندگان و تاکسیها کمتر هوس امدن به خیابان نور را در سر می پرورانند . در صورتی که اگر به صورت کامل یعنی قسمت جنوبی نیز باز میشد هم از ترافیک میدان قائم ، تقاطع فجر و تقاطع بلوار ولایت و خیابان نور و نیز میدان هفده شهریور و نیز بلوار طالب آملی نیز کاسته شده و تقریبا به عنوان یک کمربندی دور شهر عمل می نمود و این یعنی کاری اساسی برای شهر
درمورد بلوار جریر طبری نیز باید گفت شاید معایب باز شدن ان بیشتر از محاسنش بود . بگذریم که فضای سبز شهر فقط به محدوده کوچکی به عنوان پارک مادر بسنده شده و در شعار به عنوان افزایش فضای سبز شهر نام برده شد .امااز نظر ترافیکی جز افزایش ترافیک خیابان هراز سودی نداشت .

نگارنده : سید علی مظلوم

2 thoughts on “نگاهی به یکی از معضلات بزرگ آمل”
  1. دقیقن درست فرمودین یکی به دادمون برسه

  2. با سلام آنچه که نوشته شده عین واقیعت است امید است که مورد توجه مسولین قرار گیرد فقط یک نکته وجود دارد و آن هم اینکه برادران راهنمایی و رانندگی بصورت ۲۴ ساعته حضور دارند اطراف بیمارستان امام رضا (ع) . به افرادی که مریض دارند جریمه می کنه . کاش بجای بیمارستان به جاهای دیگه هم توجه داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *