هراز نیوز :ویژگی بعدی اینکه از جنس مردم باشد، اگر نماینده از جنس مردم نباشد، همواره اطراف کانون‌های قدرت و ثروت رفت و آمد می‌کند، برای اینکه مصالح شخصی خودش را تامین کند! در نتیجه هرچه که مصالح کانون‌های قدرت و ثروت اقتضا کند این نماینده انجام می‌دهد و کاری به کار مردم ندارد. اما کسی که از جنس مردم باشد، دلش برای آن‌ها می‌سوزد و مصالح آن‌ها را در نظر می‌گیرد.

“مازندرانیها” نوشت: علی اکبر محمد زاده بسیجی مخلص و برادر بزرگوار 3 تن از شهدای بزرگوار خطه محمودآباد مازندران و کارشناس ارشد مذهبی و سیاسی مازندران است . در کنار این عناوین حضور جدی و محکم او در عرصه رسانه نیز باعث شد تا مصاحبه ای با او در آستانه انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که از نظر بینندگان عزیز می گذرد.

وضعیت کنونی نظام اسلامی ایران را به طور کلی بیان کنید؟

باسلام به دوستان بزرگوار در وبسایت ارزشمند مازندرانی‌ها
انقلاب اسلامی در همه‏ی ابعاد فردی و اجتماعی، داخلی و خارجی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، اهداف بسیار بلندی برای مردم و دولت ترسیم نموده است، این اهداف عمدتاً ماخوذ از قرآن و سنت بوده که عمدتاً در کلام امام خمینی (ره) و شعارهای مردم متجلی شده‏اند.
امام‌خمینی (ره) با تاکید برنکات حیاتی برای انقلاب و نظام اسلامی گفته بود: «یکی از مهم‌ترین وظایف اولیه جمعی که پس از سقوط شاه مسئولیت امور را به دست می‌گیرند، فراهم کردن شرایط انتخابات آزاد است که به هیچ وجه اعمال قدرت و نفوذ از هیچ طبقه و گروهی در انتخابات نباشد. دیگر شما مجلستان به دست خودتان است. اختیار دست خودتان است. شما مختارید و مقدرات مملکت را به دست خودتان باید بگیرید. امروز مسئولیت به عهده ملت است. تمام مسئولیت به عهده ملت است. امروز سرنوشت اسلام و سرنوشت مسلمین در ایران و سرنوشت کشور ما به دست ملت است. امروز هیچ قدرتی نیست که بتواند یک وکیل را تحمیل کند. از رئیس‌جمهور گرفته تا ارتش و شهربانی، ژاندارمری… هیچ‌کس الان در ایران، هیچ مقامی در ایران نیست که قدرت این را داشته باشد که یک وکیل تحمیل کند
باید عرض کنم انقلاب اسلامی در دهه چهارم عمر خویش، یعنی دهه پیشرفت و عدالت قرار دارد.

گذار موفقیت‌آمیز از مرحله سوم انقلاب به مرحله چهارم آن و ورود به دهه پیشرفت و عدالت الزامات و پیش‌نیازهایی دارد که داشتن نهاد‌ها و ساختارهای انقلابی و متعهد و متخصص حداقل‌های آن است.

چالش‌های سیاسی – امنیتی به‌وجود آمده در انتخابات سال۱۳۸۸ از یک طرف و موفقیت جمهوری اسلامی در مقابله و مهار آن چالش‌ها دشمن را به این باور رسانده که همچنان نتایج انتخابات در ایران برای کشورهای غربی هم متفاوت ارزیابی شد. بر همین اساس، می‌توان گفت نتایج انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی همچنین استمرار حرکت بیداری اسلامی، پایداری و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی و فشارهای غرب در موضوعاتی چون مسئله هسته‌ای و دفاع از حقوق ملت مسلمان و مظلوم فلسطین می‌تواند متفاوت باشد.

البته به برکت انقلاب اسلامی به باوری دست یافته‌ایم که توانسته‌ایم کارهای ناممکن را ممکن کنیم.

اکنون که در مقطع خاصی از تاریخ تحولات جهان و همچنین در موقعیت حساس و سرنوشت ‌سازی از دوران انقلاب اسلامی قرار گرفته ‌ایم، مسئولیت ما ایجاب می‌‌کند تا واقعیت ‌ها، ریشه‌‌ها و آثار گوناگون انقلاب را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بشناسیم تا بتوانیم با برنامه ‌ریزی حساب‌ شده ارکان انقلاب را تثبیت کنیم.

به این موضوع هم باید توجه داشت که نظام اسلامی ما جوان و شاداب بر دوش همین ملت به ویژه جوانان استوار است تا به دست صاحب اصلی‌اش امام زمان (عج) برسد.

جایگاه نمایندگان مجلس در قوانین کشور، سخنان امام و رهبری و در کل جمهوری اسلامی را بفرمایید.

مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری‌ها، قانونگذاری‌ها، برنامه ریزی‌ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.
مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری‌ها و مظهر اراده ملی است.
با توجه به نقش مؤثر و مهم مجلس در نظام کشور، وظایف عمده مجلس در دو بخش خلاصه می‌گردد:
الف- قانونگذاری
بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانونگذاری را دارا می‌باشد:» مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند»
ب – نظارت
هر یک از نمایندگان می‌تواند در نطق بیش از دستور خود هر گونه کوتاهی مجریان در اجرای قوانین را به طور شفاهی تذکر دهد.
در فرمایشات امام خامنه‌ای مدظله العالی شنیدیم که فرمودند مجلس شورای اسلام قله رفیع نظام جمهوری اسلامی است و باید ساز و کاری را یافت که اثرگذاری مجلس در حرکت عمومی کشور روز بروز بیشتر شود.
و باید در درجه اول، خود را نماینده قشرهای محروم مردم بدانید و خواستهای آنان را پیگیری کنید.
رهبر معظم انقلاب فرمودند با استفاده از ابزارهای نظارتی به ویژه ابزار بسیار مهم دیوان محاسبات، بر فعالیتهای دستگاه‌ها، نظارت کنید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جمع شدن ۲۹۰ نفر از نخبگان کشور و ملت در مجلس شورای اسلامی را فرصت بی‌نظیری برای بررسی و بحث و مجادله منطقی درباره مسائل اصلی کشور دانستند همانگونه که امام راحل عظیم‌الشان، مکرراً می‌فرمود؛ مجلس جای مباحثات پرشور و پرنشاط برگزیدگان ملت است.

به طور کلی مجلس شورای اسلامی از انجا که محل تعیین اثر مستقیم اراده ملت بزرگ ایران بر سرنوشت خود است. همواره جایگاه برجسته‌ای را در نظام مردم سالار دینی به خود اختصاص داده است. بنا بر این می‌توان این گونه بیان داشت که یکی از اصلیترین جایگاه تحقق مردم سالاری دینی و ظهور تجلی یافته نظام سیاسی اسلام مجلس قوی و کار آمدی است که می‌تواند مردم را در حل مشکلات و معضل‌های موجود در جامعه یاری رسان باشد
مجلس جایگاه بسیار مهمّى است؛ تجلّیگاه عزّت ملى ماست؛ أمین‌کننده‌ى منافع عمومى است. با قوانین مجلس است که مسؤولان مى‌توانند حرکت کنند و پیش بروند. مجلس مى‌تواند حافظ امنیت ملى باشد؛ مى‌تواند سدّ مستحکمى در برابر تعرّض دشمنان و طمع‌ورزى بیگانگان باشد.

در رابطه با لزوم حضور در انتخابات اگر نکاتی هست بفرمایید؟

باید عرض کنم که کسانی که همواره از حضور باغیرت مردم ما در عرصه‌های مختلف و مدیریت قاطعانه و هوشمندانه امام راحل و مقام معظم رهبری شکست خورده‌اند سنگ کینه خود به سمت انتخابات مجلس شورای اسلامی نشانه گرفته‌اند.

در این شرایط است که حضور امت حزب‌الله در پای صندوق‌های رای بیش از پیش ضرورت دارد و به هر میزانی که این حضور با شکوه و عظمت و بصیرت و شناخت بیشتری همراه باشد، ناکامی دشمنان و شکست‌خوردگان را رقم می‌زند.
اینکه ملت ما در روز ۲۲ بهمن صحنه عظیمی را خلق کرده است، ‌ برای نظام اسلامی مایه افتخار است و مطمئنا این حماسه در انتخابات مجلس شورای اسلامی با شکوه و عظمت ویژه‌ای جلوه‌گری خواهد کرد.

کمترین اثر حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات این است که دشمنان فهمیده‌اند که ملت غیور ما همچنان به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی پایبند است و در راه حفظ این ارزش‌ها از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.
دربیانات گهربار رهبر عزیز انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه شنیدیم که فرمودند آن چیزى که هیبت این ملت را حفظ می‌کند، قدرت معنوى او را به رخ دشمنان می‌کشاند و آن‌ها را از تعرض منع می‌کند و می‌ترساند، حضور مردمى است؛ که یکى از مظاهرش همین انتخابات است.

ویژگی‌های یک نماینده خوب را معرفی کنید؟

رسالت نماینده از نظر قانون اساسی دو چیز است، یکی قانون‌گذاری و دیگری نظارت بر حسن اجرای قانون؛ همین رسالت می‌تواند شرایط یک نماینده را برای ما بیان کند. به این معنا کسی می‌تواند برای نظام و مملکتی که تحت حاکمیت اسلام و ولایت است قانون‌گذاری کند که:
اول؛ باید در زمینه مسائل اسلام بهره کافی و وافی برده و اسلام را بشناسد، مبنای اسلامی و ولایت را بشناسد، بدون این شناخت نمی‌‌تواند یک قانونی متناسب با جامعه اسلامی وضع کند.

دوم، در یکی از رشته‌های مورد نیاز جامعه چه در زمینه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فنی، تکنولوژی و چه در زمینه مسائل داخلی و خارجی باید تخصص داشته باشد. در حدی باشد که صاحب نظر باشد و بتواند یک گوشه‌ای از نیاز‌های مملکت را رفع کند. بدون تخصص لازم در یک رشته مفید و لازم نمی‌تواند رسالت نمایندگی خود را ایفا کند.

سوم، بحث بصیرت سیاسی و اجتماعی است که از شاخص‌های مهم است. یعنی فردی که از ضوابط اسلامی آگاه نباشد و از حوادث روز مطلع نباشد، یا آگاه باشد اما تحت تأثیر هوای نفس خودش قرار بگیرد، هم خودش فاقد بصیرت و گمراه است و هم دیگران را گمراه می‌کند، بنابراین بصیرت داشتن شرط لازم برای یک نماینده است.

چهارم، التزام عملی به مبانی اسلامی و احکام ولایی است؛ آدمی که تعهد نداشته باشد، به درد نمایندگی نمی‌خورد. مخصوصا اعتقاد به رهبری؛ اگر کسی با جان و دل اعتقاد به رهبری نداشته باشد، هرگز نمی‌تواند مفید نظام اسلامی باشد، به خاطر اینکه قلب تپنده نظام اسلامی و به عبارت دیگر عمود خیمه نظام اسلامی ولایت فقیه است. اگر کسی با جان و دل و از بن دندان اعتقاد نداشته باشد و سوابقش هم آن را نشان ندهد، نمی‌تواند نماینده خوبی باشد.

علاوه بر این ویژگی‌ها، بحث شجاعت و توانایی بر اظهار نظر شرط لازم دیگری است، در زمینه برخورد با متخلفین و صاحبان قدرت و ثروت و افراد نفوذی احزاب و گروه‌ها، اگر کسی آن شجاعت لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند برخورد کند. در نتیجه یکی از وظایف اصلی نمایندگی که بحث نظارت است، زمین می‌ماند.

ویژگی بعدی اینکه از جنس مردم باشد، اگر نماینده از جنس مردم نباشد، همواره اطراف کانون‌های قدرت و ثروت رفت و آمد می‌کند، برای اینکه مصالح شخصی خودش را تامین کند! در نتیجه هرچه که مصالح کانون‌های قدرت و ثروت اقتضا کند این نماینده انجام می‌دهد و کاری به کار مردم ندارد. اما کسی که از جنس مردم باشد، دلش برای آن‌ها می‌سوزد و مصالح آن‌ها را در نظر می‌گیرد.

روحیه بسیجی داشتن شرط دیگریک نماینده است. فرهنگ بسیج بزرگ‌ترین و ارزشمند‌ترین سرمایه‌ای است که ملت ما به برکت تعالیم اسلام ناب و خط امام و مقام معظم رهبری به دست آورده است و به وسیله همین روحیه بسیجی است که ملت ما انوع و اقسام مصیبت‌ها و تحریم‌ها را تحمل کرده است و این تحمل نردبانی برای خیز برداشتن به سمت تسخیر سنگرهای جدید شده است و الگوی بسیار خوبی به دنبا ارائه داده است.

نظرتان در رابطه با فرهنگ لیست دادن‌های انتخاباتی چیست؟ چقدر این لیست هامی‌تواند به انتخاب اصلح یاریمان کند؟

در انتخابات مجلس نهم گروه‌های مختلف، فهرست‌های متفاوتی را ارائه کرده‌اند اما اینطور نیست که مانند دوره‌های قبل یک گروه معتقد به انقلاب و ولایت فقیه در رقابت با یک گروه ساختارشکن باشد، مثلا در انتخابات مجلس ششم اینطور بود، اما امروز آن حالت دوقطبی انتخابات گذشته وجود ندارد و این موضوع باعث می‌شود که مردم قدری دقت بیشتری روی مواضع افرادی که در این فهرست‌ها قرار دارند، داشته باشند.

ملت باید قدری دقیق‌تر وارد این فهرست‌ها شده و توجه داشته باشند که کدام فهرست بیشتر مؤثر است، در این دوره از انتخابات مجلس نهم، انتخاب بین خوب و خوب‌تر است اما در دوره‌های قبل انتخاب بین خوب و بد بود،  البته بنده قائل نیستم که مردم حتما به لیست رای می‌دهند هرچند بی‌تاثیر نمی‌دانم ولی بطور کلی مردم به چهره‌ها و اشخاص رای می‌دهند و سابقه افراد را ملاک می‌دانند.

درخصوص ارائه لیست‌ها باید عرض کنم، ارائه لیستهای مختلف از سوی جریان اصولگرایی باعث سردرگمی مردم شده و انتخاب را برایشان کمی سخت می‌کند اما لیست دادن را فی نفسه کار درستی می‌دانم به شرط اینکه از طیف‌ها و جریانهای فکری مختلف لیست ارائه شود در این صورت است که باید شاهد حضور پررنگ و مشارکت جدی مردم باشیم.

البته گروههایی که اکنون اعلام موجودیت کردند بیشتر از سه یا چهار جریان اصلی در اردوی اصولگرایان نیستند که قابل تامل باشند، و بقیه این جبهه‌ها و یا ائتلاف‌های موجود بیشتر کاربرد انتخاباتی دارند و پس از انتخابات نیز ادامه پیدا نخوهند کرد.

به عنوان شخصیتی فعال در امور مذهبی و سیاسی در مازندران انتخابات مازندران را چگونه می‌بینید؟ چه نماینده‌ای را برای استان برگزینیم؟

به اعتقاد من در انتخابات آینده نیز مانند انتخابات گذشته شاهد حضور پرشور و جدی مردم مازندران خواهیم بود. مردم مازندران احساس مسئولیت می‌کنند و به همین دلیل همیشه در برهه‌های مختلف در صحنه حاضر می‌شوند.

در شرایط کنونی که تهدیدات بین‌المللی وجود دارد و بدخواهان ما را تهدید می‌کنند، مردم شریف مازندران همگام باملت ایران در پاسخ به این تهدید‌ها پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و با مشارکت حداکثری در انتخابات پاسخ محکمی را به بدخواهان خواهند داد.

دراین دوره از انتخابات شاهد حضورجدی مردم عزیزمازندران پای صندوقهای رای خواهیم بود بدلیل حضور کاندیداهای مختلف از طیفهای مختلف سبب می‌شود مردم مازندران با شور و نشاطی بیشتر نسبت دوره‌های قبل در این آزمون شرکت کنند.

نکته بعدی نوع انتخاب مردم است که باید به آن توجه کرد؛ مردم باید به کسانی رای دهند که علاقه آن‌ها به نظام اثبات شده باشد و باید کسانی انتخاب شوند که واقعا بتوانند نمایندگی شهیدان، خط امام و نمایندگی ملت فداکاری را که در همه عرصه‌ها حضور دارند، داشته باشند.
مردم باید نمایندگانی وارد مجلس کنند که مدافع اسلام و تفکرات ولایت‌مدارانه باشند و در مسیر عزت و سربلندی کشور گام بردارند، نمایندگان مردم باید در مسیری حرکت کنند که کشور دچار چالش نشود و در کل باید دلسوز کشور باشند و مصالح ملی را جزو اهداف اصلی خود بدانند.
در زمانی که تهدیدهایی از سوی بدخواهان علیه ما مطرح است، حضور حداکثری مردم گرد یأسی است بر چهره بدخواهان کشور که آن‌ها را آشفته می‌کند و اجازه نمی‌دهد که خواب آن‌ها برای رسیدن به اهدافشان تعبیر شود.

حقیر مطمئن هستم که مردم فهیم مازندران بویژه جوانان غیور این خطه افرادی را بر می‌گزینند که پیرو واقعی آرمانهای امام و شهیدان و مطیع امر مولایشان حضرت امام خامنه‌ای باشند تا کشور ما دچار چالش و تهدید نشود.

درپایان امیدوارم علی رغم همه فاکتورهای موجود در یک نماینده، در انتخابات ۱۲ اسفند ۹۰ کسی را انتخاب کنیم که از منافع کلی منطقه نیز دفاع کند و وضعیت شهر را بهبود ببخشد و باید انتخابی درست داشته باشیم و صادقانه و با دقت و مشورت این انتخاب را انجام دهیم.

با سپاس از شما به خاطر این گفتگو.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *