هراز نیوز : کارآگاه زیرک پلیس آگاهی بالاخره دست خاله شهلا پیرزن کلاهبردار و پسر سارقش را رو کرد.

آمار سرقت خودروها روز به روز افزایش می یافت، کارآگاهان کلانتری نزدیک به یک ماه بود که هر روز با یک فقره جدید پرونده سرقت خودرو مواجه می شدند.

خودروهایی که سرقت شده و تنها دو یا سه روز بعد توسط خود مالباختگان پیدا می شدند، افسران گشت کلانتری ها از این وضعیت به ویژه از نارضایتی شهروندان و مسئولان به شدت در فشار بودند.

ظاهرا وقوع سرقت های سریالی تبدیل به معمای بزرگی شده بود، که حل آن به سادگی و از سوی هرکسی ممکن نبود، این بود که سرگرد بابایی از آگاهی ماموریت یافت تا این گره کور را باز کند.

بابایی با نگاه به چندین فقره پرونده سرقت رخدادی خودروها، در مدت معین تنها چیزی که دستگیرش شده بود، این بود که بیش از 90 درصد خودروهای سرقتی از سه تا 7 روز پس از سرقت توسط مالباخته ها کشف شدند.

وی تصمیم گرفت، با تعدادی از این مالباخته ها در خصوص نحوه سرقت و کشف خودروها مصاحبه ای داشته باشد، طی صحبتی که با تعدادی از این افراد داشت، فهمید که همه مالباخته ها خودروهای خود را بدون کمک پلیس و با کمک زن فالگیری معروف بهخاله شهلا کشف کردند.

مالباخته ها در اظهارات خود عنوان داشتند، خاله شهلا با تاله بینی و فال گیری و همچنین مختصری دعا در قبال دریافت مبلغ قابل ملاحظه ای جای خودروهای سرقتی را در مدتی کمتر از 24 ساعت به آنها اطلاع داده و تاکنون مگر تعداد اندکی که به قول شهلا خاله در کارشان گره کوری است، که هیچ کس قادر به بازگشایی آن نیست، کسی دست خالی از محضرش برنگشته است.

این موضوعی بود، که با عقل کارآگاه بابایی و همکاران وی جور در نمی آمد، بابایی کنجکاو شد تا سری به در خانه شهلا خاله زده و بصورت نا محسوس و حرفه ای مصاحبه ای با وی داشته باشد.

کارآگاه پلیس با یکی از همکارانش با طرح یک صحنه ساختگی سرقت خودرو، نزد خاله شهلا رفته و فهمیدند که خاله شهلا ضمن تایید سرقت خودروی آنها حتی در قبال دریافت مبلغ قابل ملاحظه ای نتوانسته آدرسی به آنها بدهد.

خاله شهلا در کمال تعجب، اظهار بی اطلاعی کرده و در خوشبینانه ترین حالت سرقت خودروی آنها را به بهانه هایی جزء 10درصد سرقت هایی که اصلا به هیچ وجه کشف نمی شوند و یا به قول خود گره کور دارند، قرار داده است.

این موضوع علاوه بر تعجب و شگفتی کارآگاه خبره و با تجربه، بر شک بابایی در حیله گری و حقه بازی این پیرزن، افزود: بابایی در حالی که هیجان تمام وجودش را گرفته بود، دست بردار نبود، وی به تحقیقاتش در مورد سرقت خودرو و همچنین تاریخچه زندگی خانوادگی و مهارت های شغلی این پیرزن ادامه داد.

این کارآگاه پلیس در نهایت فهمید که خاله شهلا پسر شروری داشته، که چندین فقره سابقه شرارت و سرقت داشته و در بسیاری از موارد نیز توسط پلیس دستگیر شده است.

این بار بابایی به جای این پیرزن، پسر وی را به صورت نامحسوس برای مدت یک هفته مورد تعقیب ومراقبت قرار داد، بابایی در کمال ناباوری متوجه شد، که پسر این پیرزن فالگیر همچنان به ارتکاب جرم ادامه می دهد، اما این بار به جای شرارت و درگیری فقط به سرقت خودروها می پردازد.

این سارق در حالی که آدرس خودروهای مسروقه را به مادر خود اطلاع می دهد، آنها را در گوشه ای از شهر رها کرده و در نهایت به کمک تعدادی از اطرافیان خود مالباخته ها را با تبلیغات اینکه پیرزنی بنام خاله شهلا با شیوه ای خاص قادر به پیدا کردن مکان خودروی شماست، به سمت مادر خود هدایت می کند.

مادرش نیز در قبال دریافت مبلغ هنگفتی آدرس خودرو را به مالباخته گفته و اینگونه خودروهای مسروقه توسط شخص مالباخته کشف می شوند.

اینگونه بود، که کارآگاه بابایی دست این پیرزن کلاهبردار و پسرش را رو کرد و در نهایت یک باند حرفه ای سرقت خودرو و اخاذی از مردم شناسایی و منهدم شد.

نظر کارشناسی:

تبلیغات در جامعه فعلی برای رسیدن به هر هدفی نقش مهمی را بازی می کند، شما با تبلیغات مناسب و موثر می توانید هر جنسی را که بخواهید به مردم فروخته و سود سرشاری را کسب کنید.

یا زمانی با تبلیغات زیاد و شایعه پراکنی می شود، اقدامات عجیب و غریبی کرد که با ذهن افراد همخوانی ندارد، شایعه پراکنی به ویژه وقتی که با باورها و اعتقادات مردم همخوانی داشته یا از دل هنجارهای شهروندان گرفته شود، غیر قابل تغییر است .

این اقدامات افراد را از خردگرایی برحذر داشته، بنابراین از تاثیرگزاری بسیار شدیدی برخوردار خواهد بود. بسیارند افرادی که این چنین در جوامع ما ارتزاق می کنند.

تبلیغات و شایعه پراکنی در حال حاضر در مرحله جنگ نرم از سوی رسانه های ماهواره ای با پخش فیلم هایی که گاهاً صبغه مذهبی داشته و یا رنگ و بوی اجتماعی دارند، اما عملا با فرهنگ و ارزش های جامعه ما مخالف هستند، زمینه انحراف شهروندان ما را مهیا می کنند.

این اقدامات متاسفانه بعضا ضربات سختی را بر جامعه ما وارد می کنند، با تبلیغات می توان به جای غذا سم به خورد مردم داده و یا حتی فرهنگ جامعه را تغییر داده و مردم را بر علیه حکومت ها حرکت داد.

تهیه و تنظیم: سروان قاسم گرجی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان بهشهر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *