پرورش نسبت به آموزش در اولویت کاری مدارس قرار بگیرد

هرازنو: وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید تغییر بینش و نگاه را نسبت به مدارس ایجاد کنیم گفت: باید این تغییر نگاه اتفاق بیفتد که در مدارس اولویت با “پرورش” است و اگر پرورش درست شود، “آموزش” هم خود به خود شکل می‌گیرد.

 فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در همایش دیده بیدار که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان اینکه هفته بسیج با ایام رحلت پیامبر( ص)، امام حسن مجتبی(ع )و امام رضا(ع )تقارن پیدا کرده است گفت: همچنین باید از عالم فقید آیت الله موسوی اردبیلی یاد کنیم که آموزش و پرورش مرهون تلاش ایشان از سالیان دور است.

وی افزود: تعلیم و تربیت و آموزش در کانون توجهات مستمر ایشان بود، از قبل انقلاب در خدمت ایشان بودم و دغدغه ایشان را می دانم و از این جهت معتقدم که آموزش و پرورش وامدار ایشان است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیج را به درستی مدرسه عشق نامیده‌اند گفت: بسیج مدرسه عشق است و عاشقانه زیستن و در پی آموختن دویدن دو پایه‌ای است که می‌تواند جامعه را به رشد و بالندگی برساند و در آموزش و پرورش نیز می‌تواند نقش اساسی بازی کند.

دانش آشتیانی ادامه داد: علت نامگذاری هفته‌ای به نام بسیج این است که خودمان را از این منظر مورد تذکر و تحلیل قرار دهیم. پیروزی بر استکبار در سالهای گذشته و دوران دفاع مقدس در سایه خصوصیات رزمندگان ما رخ داده است و این خصایص باید همیشه و در همه سال برای تک تک ما در هر مسوولیتی مورد توجه باشد تا همانند آنها در راه انقلاب خدماتی را عرضه کنیم.

وی افزود: اولین ویژگی بسیجی‌ها بخصوص در دوران دفاع مقدس، تدین و دینداری است. بسیجیان در دوران دفاع مقدس قبل از عملیات هرکدام در گوشه‌ای با خداوند راز و نیاز می کردند و این ارتباط با خدا و خلوصی که داشتند توکل و اعتماد به نفسی ایجاد می کرد که دهها نفر را از سر راه خود بر می داشتند و ما معلمان باید توجه به این مسئله داشته باشیم که بچه‌ها را با خدا آشنا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید کاری کنیم جوانان ما با لذت و نه از روی اجبار با خدای خود ارتباط برقرار کنند، دومین خصیصه اخلاقی بسیجیان را تعهد و مسئولیت پذیری دانست و اظهار کرد: جوان بسیجی ما همه چیز خود را رها می کرد و پای در راه جبهه می گذاشت.

وی افزود: اکنون در شرایط جنگ نیستیم اما انقلاب ما نیاز به تلاش دارد و جوانانی که در جهت خدمت به نظام و انقلاب گام بردارند.

دانش آشتیانی با بیان اینکه ویژگی بعدی از خودگذشتگی و ایثار است عنوان کرد: بسیجیان در راهی که پرخطر بود از همدیگر سبقت می گرفتند. این خصوصیات و روحیه باید در جامعه ما زنده باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مسئله مهم دیگر اخلاق مدار بودن بسیجی است. تا روز شهادت یکی از دانش آموزان خودم، نمی دانستم فرمانده است و هربار از جبهه می آمد و از او می پرسیدم نمی‌گفت که آنجا فرمانده است. او بی تکبر و بی ریا بود. باید خلوص نیت و صداقت درگفتار و رفتار داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در جامعه امروز بسیار به اخلاق نیاز داریم. از همه تفکرات در دوران جنگ در کنار هم بودند و وحدت داشتند و در جهت دفاع از نظام ایثار و گذشت داشتند؛ اکنون هم نیازمند وحدت هستیم و در زمانی زندگی می کنیم که اطراف ما در ناامنی هستند و وحدت میان امت باعث می‌شود با اقتدار عمل کنیم که لازمه آن حفظ همین روحیه بسیجی است.

وزیر آموزش و پرورش به خستگی ناپذیری بسیجیان رزمنده اشاره کرد و افزود: این خصایص باید در وجود همه ما نهادینه شود. در مدارس باید این خصوصیات را بیاموزیم. هدف اصلی تعلیم و تربیت همین است تا بتوانند در آینده انسانهای کارآمد و کارآفرینی باشند. هرسال در مدارس خودم هفته شهدا برگزار می کنیم و می‌گوییم اینها فلسفه تعلیم و تربیت است. باید تغییر بینش و نگاه را نسبت به مدارس ایجاد کنیم که اولویت پرورش است و اگر پرورش درست شود آموزش هم خودبخود شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه بسیج یک فرهنگ و نوعی زندگی فداکارانه و ایثارگرانه است گفت: بسیج نوعی دغدغه مندی و نوعی ساده زیستن و بی ادعایی است. بسیجی باید برای امروز و فردا حرف داشته باشد و الگو تربیت کند. بسیج باید در همه عرصه‌ها با رفتار خود خلق معنا کند و همه جا در بینش، روش و ارزش، در آزادگی و فروتنی، شرح صدر و فروتنی، کسب دانش و معرفت بالابردن سرمایه های اجتماعی و فرهنگی و در یک کلام گسترش و تعمیم مدرسه عشق سرمشق باشد.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *