فیگورهای مشمئزکننده با الهام از دیوهای شاهنامه

هرازنو: هادی محب علی می‌گوید: من برای ساخت مجسمه‌هایم درباره ماهیت دیوها تخیل کردم و از ورای دیوهای شاهنامه و مینیاتورها به فیگورهای انسانی توجه کردم که در نهایت به این موجودات فانتزی و مشمئزکننده رسید.

هادی محب علی که این روزهای مجسمه‌های خود را با عنوان “گزارش یک وضعیت” در گالری سیحون دو به نمایش گذاشته به هنرآنلاین گفت: این مجسمه‌ها با نگاهی به تجربه من در زندگی امروز خودم شکل گرفته‌اند که در بستر این جهان مدرن دچار دگرگونی ظاهری شده‌اند و ظاهر طبیعی خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: البته استارت این مجموعه زمانی بود که من در ذهنم درباره دیوها تخیل کردم و از ورای دیوهای شاهنامه و مینیاتورها به فیگورهای انسانی توجه کردم.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: به نظرم شکل و ظاهر فانتزی این آثار تنها در سطح فیگورها باقی مانده اما در پس این ظاهر فانتزی که می‌تواند جذاب باشد تلخی و انزجاری وجود دارد که در فرم نرم این فیگورها گنجانده شده است.

محب علی درباره دلیل قراردادن این فیگورها بر روی سکوهای کوچیک گفت: این پله‌های کوچک تصویر و ماکتی از سکوی بزرگی است که در ابتدا در نظرم شکل گرفتند. من قصد داشتم این فیگورها یا موجودات تاکسیدرمی شده در ابعاد بزرگ‌تر و طبیعی ساخته شوند به گونه‌ای که مخاطب بتواند از این پله‌ها که شکلی تزیینی داشتند بالا بروند و با این موجودات در ابعاد طبیعی و بزرگ‌تری مواجه شوند و در حقیقت این ماکتی از این موجودات است.

وی به متریال کارهایش اشاره کرد و گفت: قاعدتا من باید در ساخت این مجسمه‌ها از فایبرگلاس استفاده می‌کردم. دو، سه سال پیش در یکی از موجوداتی که خلق کردم از بتن گلس استفاده کردم که نتایج مطلوبی برایم داشت. بتن گلاس در هنگام کار حس و حال سنگ می‌گیرند وقتی در این آثار هم از این متریال استفاده کردم کم کم به ذهنم آمد که برای ایجاد یک فضای فانتزی روی این مجسمه‌ها رنگ بزنم و آن‌ها را روی سکوهایی که از ام دی اف ساخته شده قرار دادم. اما هم چنان موافقم که اگر متریال آثار فایبر گلاس بود اتفاق بهتری می‌افتاد.

این هنرمند عرصه تجسمی در مورد تک اثری که از نظر ابعاد با دیگر آثار این نمایشگاه تفاوت دارد، توضیح داد: من این اثر را برای یک نمایشگاه گروهی در نظر گرفته بودم که بعد از این که نتوانستم در آن نمایشگاه به تماشا در بیاورم همراه با این آثار در “گزارش یک وضعیت” به نمایش در آوردم.

محب علی گفت: این اثر حاصل تجربه‌ای بود که من با خود فیگور آدم‌ها بازی کرده بودم و در آن از تکنیک قالب‌گیری استفاده کردم، ایده‌ای که به احتمال قوی برای نمایشگاه آینده خود به سراغ آن خواهم رفت و با روش قالب‌گیری روی فیگور انسان‌ها کار می‌کنم.

“گزارش یک وضعیت” نمایشگاه مجسمه‌های فیگوراتیو هادی محب‌علی تا 12 آبان در گالری سیحون دو واقع در خیابان مقدس اردبیلی، خیابان پسیان، خیابان سینایی، پلاک 24 میزبان علاقمندان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *