حماسه در حوزه فرهنگ و هنر معنای عمیقی دارد

هرازنو: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی فکر می‌کنند که دفاع و حماسه در حوزه هنر چندان معنایی ندارد، اما امروز دشمن از طریق فناوری و فضای مجازی، فرهنگ مردم را مورد هدف قرار داده است و ما باید با سلاح دانش، تفکر، روشندلی و بصیرت در برابر آن‌ها بایستیم و توطئه‌های آن‌ها را خنثی کنیم.

علی جنتی در مراسم بزرگداشت «هفته دفاع مقدس» که در سالن سینمایی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با بیان این‌که برخی فقط تصور می‌کنند عنوان «هفته دفاع مقدس» فقط برای بزرگداشت شهدا و ایثارگران هشت سال جنگ است، اظهار کرد: موضوع دفاع مقدس فراتر از یک مقطع تاریخی است و دفاع از مرزهای جغرافیایی از گذشته دور بوده و ادامه دارد.

او ادامه داد: ایران ما مانند نگینی ارزشمند در خاورمیانه می‌درخشد. این منطقه حساس، منابع و ذخایر ارزشمندی در اختیار دارد و همین امر سبب می‌شود که خیلی‌ها چشم طمع به این سرزمین داشته باشند.

وی بیان کرد: علاوه بر ارزشمند بودن این خاک،‌ این سرزمین مردمی دارد که با وجود قومیت‌های مذهبی و فرهنگی مختلف، هرگز در برابر استکبار کوتاه نیامده‌اند و همواره برای دفاع از مرزها آماده هستند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی این‌گونه رفتارها بین مردم بیشتر شد و روح حماسه و شجاعت همواره در فرهنگ و تاریخ ایران جاری بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نوجوانان ما با خواندن داستان آرش کمانگیر با اسطوره‌ها آشنا می‌شوند و با خواندن درس شهیدان فهمیده، باقری، همت، خرازی، صیاد شیرازی و دیگر فرماندهان شجاع دفاع مقدس می‌توانند به خود ببالند. هرگز باب حماسه، ایثار و دفاع از کشور و شهادت در کشور ما بسته نخواهد شد.

جنتی ادامه داد:‌ دشمن به سراغ هویت و مرزهای ما می‌آید و دلیل آن هم واضح است، چون ارزش‌های ایرانی همواره مورد وفاق همه بوده و این ارزش‌ها با فرهنگ کمونیستی و صهیونیستی سازگاری ندارد. مردم باید بیدار باشند و این بصیرت خود را همواره در جهان ترویج دهند. شاید برخی با خود فکر کنند که دفاع و حماسه در حوزه هنر چندان معنایی ندارد، اما در این عرصه، دفاع از مرزها معنایی عمیق و بسیار مهم دارد. اگر در سایر حوزه‌ها جان‌فشانی به‌صورت رو در رو انجام می‌شود، در مرزهای فرهنگی این جان‌فشانی به نوعی دیگر است.

وی بیان کرد: امروزه باید متوجه ارزش و هویت فرهنگی خود باشیم. دشمنان در فضای مجازی و دستگاه‌های تبلیغاتی، مردم را هدف قرار داده‌اند. آن‌ها می‌گفتند هدف ما از پرتاب موشک «آموس» توسعه اینترنت رایگان برای کشورهای در حال توسعه آفریقایی و آسیایی است، اما آیا داشتن چنین هدفی قابل باور است؟ ما با توسعه دانش و فناوری در جهان و بهره‌برداری از آن مخالف نیستیم. خودمان هم در این عرصه پیش‌رو هستیم، اما با تجاوز به مرزهای هوایی و زمینی، بدون اجازه ملت‌های هر سرزمین و با هدف تغییر فرهنگ و تضعیف ارزش‌های ملت‌ها، مخالفیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری کرد: آن ماهواره قبل از پرتاب به‌طور کامل نابود شد، اما تردید نداریم که آن‌ها دوباره اقدام به طراحی چنین ماهواره‌هایی می‌کنند و هدف آن‌ها جاسوسی و تغییر هویت ارزش‌های دینی و ملی ملت‌های آزادی‌خواه است. اینجاست که عرصه دفاع نرم بیش از پیش معنا پیدا می‌کند. جبهه دفاع از هویت دینی و غیردینی غیرمستقیم، پیچیده، بسیار مبهم و مه‌آلود است و باید برای مقابله با آن به سلاح دانش و تفکر، روشن‌بینی و بصیرت مجهز بود تا بتوانیم توطئه دشمنان را خنثی کنیم.

جنتی با بیان این‌که عرصه دفاع فرهنگی بسیار پیچیده‌تر از قبل شده است، گفت:‌ ما شاهد هستیم که در لبنان، سوریه و عراق درگیری‌هایی رخ داده است و داوطلبانی برای مقابله با آن‌ها به این کشورها می‌روند. باید بدانیم همه اعضایی که در حوزه فرهنگ مشغول به کار هستند، در خط مقدم جبهه فرهنگی قرار دارند و در این عرصه باید بسیار هوشمندانه عمل کنند تا دربرابر غول‌های بزرگ رسانه‌ای مثل هالیوود و سایر رسانه‌های جهان بایستند و با تولیدات انقلابی و ارزشی خود، تأثیرات مهمی در جریان‌های جهان داشته باشند.

وی افزود: ما با برنامه‌های فرهنگی و بصیرتی می‌توانیم جهان را تحت تأثیر قرار دهیم. امیدواریم روزی برسد که جهان عاری از خشونت باشد و همه با پیروی از سنت حسنه پیامبر (ص) راه سعادت و نیک‌بختی را پیدا کنند.

در این مراسم، حسین حاجی – فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – با بیان این‌که امروز بزرگ‌ترین، بهترین و ویژه‌ترین پیام تاریخی هفته دفاع مقدس در یک جمله خلاصه می‌شود، گفت:‌ آن پیام این است که همه باید یک‌دست، همدل و با وحدت کلمه در مقابل هر آنچه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و صهیونیست‌ها در این مقطع حساس انقلاب بیان می‌کنند، بایستند و نگذارند آن‌ها مسیر انقلاب را منحرف کنند.

او اضافه کرد: به تعبیر سیاسیون آن‌ها می‌خواهند انقلاب ما را به نقطه صفر برسانند؛ اما این خیال آن‌ها باطل و بیهوده است، چون رهبر انقلاب فرمودند جوانان این انقلاب تمام نیرنگ‌های دشمنان را شکست خواهند داد و ما باید این پیام را دریابیم.

در پایان این مراسم که امروز (پنجم مهرماه) برگزار شد، با حضور علی جنتی، حسین نوش‌آبادی – سخنگوی وزارت ارشاد – و جمع دیگری از مدیران فرهنگی، از خانواده‌های شهدای مدافع حرم از جمله همسر و فرزند شهید عباسعلی علیزاده و همسر و پدر شهید روح‌الله قربانی تقدیر شد.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *