زارش وضعیت تئاتر در كمیسیون هنر ومعماری شورای عالی انقلاب فرهنگی

هرازنو: رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره كل هنرهای نمایشی گزارش از وضعیت فعلی تئاتر در جلسه كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان كرد.

 در جلسه كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی، رحمت امینی؛ سرپرست ارزشیابی و نظارت و رییس شورای مركزی اداره كل هنرهای نمایشی درباره وضعیت تئاتر كشور گزارش داد.

امینی در این گزارش با اشاره به تئاتر تهران و استان ها گفت: اتفاقات عمده و مهم تئاتر در تهران است و به جز موارد معدودی كمتر نشانی از تئاتر رو به رشد در استان ها دیده می شود، در استان ها جریان مستمر تئاتر وجود ندارد و تئاتر استان ها فقط با جشنواره ها نفس می كشد.

رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره كل هنرهای نمایشی در ادامه با تقسیم بندی تئاتر دولتی و نیمه دولتی، تئاتر خصوصی و تئاتر كمدی(آزاد) وضعیت هر یك از این تئاترها و مسایل و مشكلات آنها را بیان كرد و گفت: بیشترین گردش مالی تئاتر در حال حاضر در تئاتر كمدی است و تئاتر خصوصی در رتبه دوم و در آخر تئاتر دولتی و نیمه دولتی قرار دارند. متاسفانه تئاتر كمدی رها شده است و بیشتر تئاترهای كمدی كه در حال حاضر اجرا می شود، مسایل و شوخی های سخیفی را طرح می كنند و مخاطبانی هم به تماشای چنین كارهایی رضایت داده اند.

امینی در ادامه با اشاره به فعالیت كارگردانانی كه در چند سال اخیر از اجری تئاتر فاصله داشتند، گفت: بعضی كارگردانان تئاتر كه چند سال با دلایل شخصی و یا دلایل دیگر چند سالی تئاتری اجرا نكردند، دوباره تئاترهایی را روی صحنه بردند كه اتفاق خوشایندی است.

رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره كل هنرهای نمایشی افزود: تئاتر دماسنج جامعه است و به سرعت به مسایل اجتماعی، سیاسی و … واكنش نشان می دهد بنابراین آنچه روی صحنه های تئاتر دیده می شود یا در نمایشنامه ها بیان می شود، مسایلی است كه در زیر پوست جامعه وجود دارد و لازم است نهادها و مسئولان آنها را ببینند.

در ادامه این جلسه حمیدرضا نوربخش؛ مدیر عامل خانه موسیقی نیز با اشاره به مسایل و بحث های اجرای كنسرت ها گفت: ضرورت دارد كه كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به اهمیت موضوع به مبحث اجرای كنسرت در شهرستانهای زیارتی وارد شود و در جلساتی این موضوع را از نگاه هنری و تخصصی و همچنین قانونی و فرهنگی بررسی كند.

در ادامه جلسه اعضای كمیسیون نظرات خود را درباه گزارش وضعیت تئاتر بیان كردند.

منبع:هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *